Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 964        SUBSKRYBUJE: 7442
Tematy, które interesują czytelników:  Zasiłek macierzyński, Wypowiedzenie umowy, Błędy w CV, Szkolenia pracowników

Książeczka sanepidowska - komu jest potrzebna i jak ją wyrobić?

Książeczka sanepidowska - komu jest potrzebna i jak ją wyrobić?
Podjęcie pracy, przy świadczeniu której możliwe jest przeniesienie choroby zakaźnej na inne osoby wymaga od pracownika wyrobienia książeczki sanepidowskiej. Najczęściej dotyczy więc handlu, turystyki oraz gastronomii. Jeśli pracujesz w branży lub planujesz to w przyszłości zadbaj o spełnienie wymaganych formalności już teraz. Podpowiadamy komu może być potrzebna książeczka oraz jak wygląda procedura jej wyrobienia.

Książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych, zwana potocznie książeczką sanepidowską, ze względu na organ wydający, to podstawowy dokument uprawniający do pracy w gastronomii oraz handlu. Osoby, które ją otrzymają, mogą być pewne, że nie są nosicielami m.in. pałeczek Salmonella i Shigella, pałeczek duru brzusznego i duru rzekomego A,B,C i mogą świadczyć usługi na rzecz pracy z żywnością oraz wodą.

Dzięki badaniu można także wykryć obecność prątków gruźlicy lub innych niepożądanych czynników chorobotwórczych. Ponadto książeczka sanepidowska jest wymagana przy stanowiskach opierających się na kontakcie z dużą ilością ludzi oraz dziećmi do 6. roku życia. Jej podstawową rolą jest zapewnienie szeroko pojętej ochrony pracowników oraz odbiorców usług czy towarów i stworzenie wysokiego standardu bezpiecznych kontaktów.
 

 Książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych - dla kogo?
 

Zasadniczo książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych może przydać się każdemu. Nawet jeśli nie pracujemy w branżach wymagających dokumentu, to nie możemy tego wykluczyć w przyszłości. Handel i gastronomia to podstawowe segmenty rynku pracy, dlatego warto zapoznać się z ogólnymi wymogami w tej kwestii. Bez wątpienia o książeczce sanepidowskiej powinny pamiętać osoby, które planują zatrudnienie tymczasowe. Osoby poszukujące sezonowego zatrudnienia doskonale wiedzą, że najłatwiej znaleźć pracę w gastronomii i handlu. To właśnie w tych branżach latem jest potrzebnych najwięcej pracowników sezonowych. By jednak otrzymać posadę, niezbędne jest posiadanie książeczki sanitarno-epidemiologicznej. Pracownicy sezonowi to głównie studenci, uczniowie szkół średnich i osoby, które w ciągu roku kalendarzowego nie mogły znaleźć stałego zatrudnienia. Ze względu na młodocianych pracowników, wyrobienie książeczki sanepidowskiej jest możliwe już po ukończeniu 16 lat. 

Pracodawca powinien sam zamieścić informację o wymogu posiadania książeczki sanepidowskiej w ogłoszeniu o pracę. Zdarza się jednak, że rekruter uzna to za oczywiste. Warto więc znać okoliczności,  w których książeczka sanepidowska jest niezbędna do wykonywania zawodu, aby uniknąć nieporozumień w późniejszym etapie rekrutacji. Warto również podkreślić, że osoby poszukujące zatrudnienia w gastronomii czy handlu powinny posiadać książeczkę sanitarno-epidemiologicznej niezależnie od tego, na podstawie jakiej umowy zostaną zatrudnione. W praktyce oznacza to, że taki dokument muszą mieć zarówno osoby podpisujące z pracodawcą umowę o pracę, jak i te, które wykonywać zadania będą na podstawie umowy cywilnoprawnej.
 

Jak wyrobić książeczkę sanepidowską?
 

Konieczność posiadania dokumentu z sanepidu określa ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób z 2008 roku. Co prawda ściśle rzecz ujmują, książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych już nie obowiązuje. Została zastąpiona orzeczeniem, które jednak w dalszym ciągu przyjmuje postać książeczki, po części z przyzwyczajenia przemysłu medycznego, a po części z wiążącej się z tym wygody.

Na czym polega wyrobienie książeczki sanepidowskiej? Osoba ubiegająca się o otrzymanie książeczki, musi udać się do stacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej, czyli sanepidu. Wizyta odbywa się w ciągu trzech kolejnych dni, podczas której zostawia się próbki materiału badawczego. Na podstawie analizy instytut wydaje beneficjentowi wyniki. Kolejnym krokiem jest wizyta u lekarza medycyny pracy, który na podstawie wywiadu, otrzymanych wyników lub przeprowadzeniu badania dodatkowego wydaje orzeczenie o braku przeciwskazań do wykonywania pracy. W przypadku, gdy wyniki okażą się nieprawidłowe, lekarz niezwłocznie informuje o tym pacjenta i wydaje mu orzeczenie o czasowym lub trwałym przeciwskazaniu do wykonywania pracy. W takiej sytuacji zatrudnienie w branży kontaktu z żywnością lub wodą jest absolutnie zabronione.

Gdy mowa o konieczności wyrobienia książeczki sanitarno-epidemiologicznej, pojawia się pytanie o wydatki. Czy te musi ponosić pracownik, czy może pracodawca powinien partycypować w kosztach? Sporo tu wątpliwości, bo większość pracodawców jasno określa w publikowanych ogłoszeniach, kogo poszukuje. Chociaż według prawa to właśnie pracodawca, czyli zleceniodawca powinien zapewnić zatrudnionemu wyrobienie książeczki sanepidowskiej, to w praktyce nikt nie może zmusić firmy, by przyjęła do pracy osobę, która nie będzie mogła wykonywać pracy przez kilka tygodni. Większość pracowników zatem wyjmuje pieniądze z portfela i wykonuje niezbędne badania na własny koszt.  Warto zauważyć, że cena wyrobienia książeczki nie jest duży – oscyluje w granicy 200 zł i jest inwestycją w przyszłość. Posiadając książeczkę sanitarno-epidemiologiczną z pewnością łatwiej znaleźć zatrudnienie na wielu stanowiskach.
 

Jak długo jest ważna książeczka sanepidowska?
 

Zasadniczo książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych jest dożywotnia, pracownik wyrabia taki dokument tylko raz w życiu. W praktyce oznacza to, że zmieniając miejsce zatrudnienia, nie jest konieczne ponowne wykonanie wszystkich badań, choć do lekarza i tak trzeba się udać – niezbędne będzie jednak wykonanie tylko podstawowych badań. Oznacza to, że osoby, które zdecydują się na samodzielne sfinansowanie książeczki sanitarno-epidemiologicznej, nie muszą martwić się o kolejne koszty. To dobra wiadomość zwłaszcza dla tych, którzy myśleli, że przyda im się ona wyłącznie do pracy sezonowej. Na czym polega więc określenie ważności przeciwskazań co wykonywania pracy? O tym decyduje wyłącznie lekarz wydający orzeczenie. Na podstawie wyników, profilu posady i zakresu obowiązków, a przede wszystkim wywiadu z pracownikiem, lekarz decyduje na jaki okres ważności wyda orzeczenie. Po upływie wskazanego terminu pracownik znów musi udać się do lekarza medycyny pracy i powtórzyć procedurę z opłatą tylko za badanie.
 

Formalności są czasochłonne
 

By wyrobić książeczkę sanitarno-epidemiologiczną nie trzeba wypełniać wielu dokumentów, choć procedura wiąże się z pewnymi niedogodnościami i jest czasochłonna. Osoba zainteresowana musi pamiętać o tym, by przez kilka dni pod rząd (najczęściej trzy) dostarczać do laboratorium Państwowej Inspekcji Sanitarnej próbki. Istnieje sposób na zaoszczędzenie pewnej ilości czasu. Wystarczy zadzwonić do sanepidu i zapytać w jakie dni można dostarczać próbki oraz czy dozwolone jest użycie własnych, sterylnych pojemników, zakupionych w aptece. Jeśli stacja wyrazi zgodę, oszczędzasz jeden dzień wizyty. Jest to usprawnienie, zwłaszcza ze względu na fakt, że badanie dostarczonych próbek może zająć sporo czasu. Wpływ na to ma nie tylko wielkość miasta, ale przede wszystkim sezon. Nie jest tajemnicą, że odsetek osób wyrabiających książeczkę do celów sanitarno-epidemiologicznych rośnie w miesiącach letnich, wraz z rozpoczęciem czasu prac sezonowych. O terminie odbioru wyników informuje sam sanepid. Większość zainteresowanych otrzymuje wyniki w ciągu dwóch tygodni, czasem jednak trzeba poczekać trochę dłużej. Warto mieć to na uwadze przy poszukiwaniu pracy. Obliczając czas trwania procedury oraz rekrutacji na dane stanowisko można przyjąć, że wyrobienie książeczki sanepidowskiej zajmie od 3 do 4 tygodni. Jeżeli zatem myślisz o pracy sezonowej w gastronomii lub handlu, to ostatni moment na to, by zainteresować się wyrobieniem książeczki sanitarno-epidemiologicznej.

Jak widać książeczka sanepidowska to przydatne narzędzie dla wszystkich osób aktywnych zawodowo, nawet jeśli obecnie nie pracują w branży z takim wymogiem. Niemniej jednak jej wyrobienie to jednorazowy koszt, dlatego zastanów się, czy nie warto zaopatrzyć się w nią już teraz, a w razie potrzeby w przyszłości mieć ją dostępną od ręki.
Oceń ten wpis
Książeczka sanepidowska - komu jest potrzebna i jak ją wyrobić?
Ocena: 4.5, liczba głosów: 6

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.