Trudno udawać, że stres nas nie dotyczy. W praktyce każdy z nas doświadcza tego uczucia na co dzień. Najczęściej jednak pojęcie to odnoszone jest do życia zawodowego. To właśnie w firmie, wykonując powierzone obowiązki, najczęściej mierzymy się z tym uczuciem. Aby nie stał się on problemem i nie paraliżował nas, warto znaleźć równowagę między pracą i odpoczynkiem. Jej zaburzenie może być bowiem przyczyną nerwów. Gdy terminy gonią, szef dokłada obowiązków, a koleżanka idzie na urlop, stres uderza ze zwielokrotnioną siłą. Czy planowanie wystarczy, by stał się on sprzymierzeńcem?
Optymalna dawka
Bez wątpienia stres może być pozytywnym uczuciem. W małych dawkach mobilizuje do wykonania zadań, dodaje energii. Gdy jednak jest go za dużo, pojawia się problem. Właśnie dlatego, konieczne jest znalezienie równowagi. Stres powstaje wówczas, gdy znużenie, bierny stan i brak działania trwały zbyt długo. Pojawiająca się wówczas dawka stresu jest zbyt duża, pracownik zaś – zamiast być zmotywowanym – jest po prostu przerażony wizją tego, co musi zrobić. W praktyce zatem każdy zatrudniony powinien znaleźć sytuację idealną – gdy stres owszem, występuje, lecz nie jest go zbyt wiele.
Z całą pewnością optymalną dawkę stresu poznajemy w drodze praktyki. Wówczas każdy z nas jest w stanie stwierdzić, kiedy pracuje mu się najlepiej. Specjaliści podkreślają, że wpływ na to może mieć nie tylko stanowisko, jakie zajmujemy, lecz także nasi współpracownicy czy przełożeni. Bez wątpienia istotny jest też sposób rozdzielania zadań. W efekcie zatem określenie optymalnej, mobilizującej do działania dawki stresu może być trudne.
Gdy stresu jest za dużo
Co dzieje się, gdy stresu mamy w pracy zbyt dużo? Zacząć może się niewinnie – najczęściej pojawia się niepokój, nerwowość czy problemy z koncentracją. Potem najczęściej występuje szereg symptomów fizycznych, np. ból pleców czy barków. Łatwiej też złapać infekcję. Ta najczęściej nie jest wiązana ze stresem, lecz czynnikami atmosferycznymi. Pewność jednak, że w życiu zawodowym występuje zbyt dużo stresu pracownik nabywa najczęściej w momencie, gdy dowiaduje się np. o owrzodzeniu układu pokarmowego. Wówczas niezbędne jest opracowanie skutecznej ścieżki leczenia, może nie obyć się bez konieczności zwolnienia się z pracy. Skoro skutki nadmiernej ilości stresu mogą być tak poważne, warto odpowiednio wcześniej o siebie zadbać.
Stresu nie wyeliminujesz
Trudno wyeliminować całkowicie z życia sytuacje stresujące. Właśnie dlatego znacznie lepiej wiedzieć, w jaki sposób radzić sobie z nadmierną ilości stresu. Podstawowa zasada odnosi się do konieczności planowania zadań zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Dobrym rozwiązaniem może być zakupienie kalendarza i notowanie wszystkich istotnych punktów dnia. Ponadto, konieczne jest przeanalizowanie swojego dnia pracy i znalezienie takich czynników, które pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie czy efektywność. Może to być np. wyjście na siłownię czy obejrzenie dobrego filmu. Najczęściej bowiem są to czynności sprawiające nam przyjemność, które wykonujemy w czasie wolnym.
Wyśpij się na zdrowie
Zdarza się, że nadmierna ilość stresu powodowana jest choćby brakiem odpowiedniej ilości snu. Warto pamiętać, że to najprostsza droga nie tylko do obniżenia efektywności, lecz także samopoczucia. Z tego względu najlepszym rozwiązaniem może być wygospodarowanie czasu właśnie na odpoczynek. 8 godzin snu sprawia, że nasz umysł jest wypoczęty i może sprawnie działać przez cały dzień. Czasem jednak wystarczy tylko na chwilę wstać od biurka, by poczuć się lepiej. W każdym wypadku warto znaleźć i wyeliminować te elementy, które zaburzają normalne funkcjonowanie. Dzięki temu będzie znacznie łatwiej odzyskać równowagę. Przede wszystkim jednak stres będzie naszym sprzymierzeńcem przy codziennie wykonywanych zadaniach, nie zaś groźnym przeciwnikiem.
To może Cię również zainteresować