Rozmowa kwalifikacyjna

Autoprezentacja - czym jest i jak się do niej przygotować? Dlaczego kluczowe jest przygotowanie dobrej autoprezentacji?

2 września 2021

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 20 głosów

20 głosów

7 komentarzy
Autoprezentacja - czym jest i jak się do niej przygotować? Dlaczego kluczowe jest przygotowanie dobrej autoprezentacji?
Autoprezentacji dokonujemy nieustannie, na każdym kroku, w każdej sytuacji społecznej. Słowa “autoprezentacja” próżno szukać w słowniku języka polskiego lub słowniku wyrazów obcych - wiedzę o autoprezentacji przynosi nam dopiero słownik psychologii społecznej. Niektórzy z nas nawet bez wiedzy o autoprezentacji potrafią dokonywać jej znakomicie, inni muszą się tego nauczyć. A autoprezentacja jest możliwa do opanowania. Powiemy o autoprezentacji ogólnie, ale szczególną uwagę zwrócimy na autoprezentację w kontekstach procesów rekrutacyjnych. Z tego artykułu dowiedzą się Państwo co to jest autoprezentacja i jak ją stosować w praktyce i dla własnego dobra.

Polecamy także: Jak zabłysnąć podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Co to jest autoprezentacja?

Autoprezentacją nazwiemy każdy komunikat - werbalny i pozawerbalny - który przekazujemy o samych sobie naszemu otoczeniu społecznemu. Autoprezentacja składa się więc ze sposobu wyrażania się, ubioru, kontekstu, jaki wokół siebie tworzymy, wszystkiego, co należy do nas i od nas zależy - każdy szczegół wiedzy o nas, którą mają inni ludzie, podlega autoprezentacji, tzn. może zostać świadomie zakomunikowany. Wyjątkiem są czyste reakcje, jak np. mrużenie oczu lub czerwienienie się. Celem autoprezentacji jest stworzenie w umysłach innych osób naszego pozytywnego wizerunku, czyli powiedzenie i pokazanie czegoś, abyśmy byli uważani za takie lub inne osoby. Oczywiście mamy olbrzymi wpływ na to jak jesteśmy postrzegani.

Jakie są rodzaje autoprezentacji?

Możemy wyróżnić dwie główne&nbsp;<strong>strategie autoprezentacji</strong>:
autoprezentacja obronna oraz asertywna. Pierwsza polega na podtrzymaniu wcześniej wytworzonego, dobrego wizerunku. Druga tworzy od podstaw nasz wizerunek w oczach innych. W czasie procesów rekrutacyjnych stosujemy autoprezentację asertywną, ponieważ nasz pracodawca i rekruterzy chcą nas dopiero poznać.

Jakie są techniki autoprezentacji?

Bardzo wiele zależy od okoliczności i środków, jakimi rozporządzamy. CV jest rodzajem autoprezentacji, tak samo rozmowa telefoniczna, w końcu spotkanie osobiste. Techniki autoprezentacji czerpią z retoryki i innych umiejętności przedstawiania siebie w dobrym świetle i przekonywania do własnej wartości i kwalifikacji. Możemy to robić przejmując inicjatywę lub zachowując postawę cierpliwości. Za każdym razem musimy jednak być pewni siebie, wiarygodni, budzący zaufanie. Wzory autoprezentacji można też czerpać z dobrze przygotowanych reklam. Wtedy zauważymy, że uśmiech jest czymś ważnym, docenimy znaczenie komunikowane przez ubiór, weźmiemy pod uwagę np. kontekst sytuacyjny, personalny i przestrzenny. Każdy z nas jest niepowtarzalny, ale wszyscy chcemy być zauważani jako osoby godne zaufania i kompetentne.

Szukasz pracy?

Pracownik produkcji okien z PCV

FIRMA OKMAR-PLASTIK

  • Bielsko-Biała
Dodana

(PS) Sprzedawca do cukierni

SGP APT Sp. z o.o.

  • Ośno Lubuskie
Dodana

( PS ) Sprzedawca / Ekspedientka

SGP APT Sp. z o.o.

  • Skwierzyna
Dodana
Dodana
Dodana

Jakie są główne zasady autoprezentacji?

Autoprezentacji dokonujemy tak czy inaczej, więc dobrze zadbać o jej profesjonalizm. Na rozmowie kwalifikacyjnej będą oceniane nie tylko nasze dotychczasowe osiągnięcia zawodowe lub fakty ukończenia szkół i kursów, lecz także “miękkie cechy” jak zdolności komunikacyjne, prezencja, itp. Należy być szczerym, ponieważ zdemaskowane kłamstwo przyniesie nam jedynie nieodwracalne straty wizerunkowe. Dobrze wiedzą o tym politycy lub gwiazdy estrady. Nie możemy zawieść kredytu zaufania, jakim zwykle z początku jesteśmy obdarzani przez innych. Trzeba trzymać pion. Ważna jest pewność siebie, ale bez agresji. Spokój, pozbycie się lęku - to wszystko przyda się nam podczas autoprezentacji. Powinniśmy wykazać się jako kompetentni uczestnicy rozmowy. Niedopuszczalne są zachowania godzące w szacunek do innych lub niechlujny wygląd. Pomyślmy o osobach, na których chcielibyśmy się wzorować - one mogą stanowić dobre przykłady autoprezentacji.

Video

Jak dobrze wypaść poprzez autoprezentację?

Zastanówmy się przez chwilę jaki wizerunek własny chcemy ujawnić innym? Co jest społecznie aprobowane, cenione, wartościowane dodatnio? Pomyślmy o innych - jak chcemy być przez nich zauważani? Z pewnością zależy nam na zdobyciu szacunku i sympatii, gdyż to naturalne ludzkie potrzeby. Ton naszego głosu lub sekwencja wykonywanych gestów już są pewnym komunikatem, który może być odczytany tak, a nie inaczej. Ma pewne ustalone społecznie znaczenie, które większość ludzi zrozumie bardzo podobnie. Na pewno lubimy ludzi, którzy wykazali swoje kompetencje, są kulturalni i życzliwi, którzy deklarują nam swoją pomoc, którym możemy ufać. Autoprezentacja ma coś wspólnego z tworzeniem własnego wizerunku. Tak jak malarz, który maluje swój autoportret, tak my możemy używać wszystkich znanych nam środków, aby nasz obraz w oczach innych był możliwie dla nas korzystny. Kluczem pozostaje wzbudzenie zaufania. Trzeba być więc trochę retorem, trochę aktorem (rola społeczna), ale przede wszystkim trzeba być sobą w naturalny i niewymuszony sposób, bowiem brak autentyczności od razu zostanie spostrzeżony.

Jakie są najczęściej popełniane błędy przy autoprezentacji?

Brak przygotowania, brak wiedzy - to najczęstsze błędy. Zanim stawimy się na rozmowie kwalifikacyjnej dowiedzmy się jak najwięcej o firmie, jej działalności oraz osobach, z którymi się spotkamy. Dzięki temu opanujemy sytuację i nie będziemy musieli improwizować przez cały czas, a nasza autoprezentacja przebiegnie w sposób zaplanowany. Nie grzeszmy także przesadą: samochwalstwo i zuchwałość są widziane tak samo niedobrze jak przesadna skromność lub milkliwość. Należy zachować umiar.

Podsumowanie:
  • Autoprezentacja to każdy komunikat, werbalny i pozawerbalny, który przekazujemy o samych sobie naszemu otoczeniu społecznemu.
  • Celem autoprezentacji jest stworzenie w umysłach innych osób naszego pozytywnego wizerunku.
  • Główne zasady autoprezentacji to profesjonalizm, szczerość, pewność siebie oraz zachowanie szacunku do innych.
  • Najczęstszymi błędami przy autoprezentacji są brak przygotowania, brak wiedzy oraz przesada w samochwalstwie lub skromności.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest autoprezentacja?

Najkrócej: autoprezentacja zachodzi zawsze, gdy występujemy na scenie publicznej i gramy jakąś rolę społeczną. Autoprezentacja jest więc zjawiskiem powszechnym. Prezentujemy nasze wypowiedzi, kontrolujemy nasze zachowanie i wygląd zewnętrzny, aby wywrzeć pewne wrażenie na osobach, z którymi wchodzimy w kontakt. Dobra autoprezentacja jest kluczowa w sytuacji przedstawiania własnej osoby nowemu pracodawcy, ale zachodzi zawsze, gdy zależy nam na pozytywnej opinii o nas samych, ponieważ mamy wpływ na to, jak jesteśmy odbierani przez innych.

Jakie są zasady autoprezentacji?

Psychologia społeczna z grubsza wyróżnia dwie główne techniki autoprezentacji. W czasie dokonywania autoprezentacji możemy zachowywać się tak, aby bronić już zdobytej pozycji i statusu, możemy także autoprezentować się w ten sposób, aby wzbudzić u naszej publiczności nowe przekonania i wyobrażenia na nasz temat, czyli zbudować swój wizerunek społeczny. Nie trzeba dodawać, że ten “autoportret” ma olbrzymie znacznie za każdym razem, gdy chcemy lub musimy “pokazać się”, ujawnić, przedstawić, itd. - tylko wtedy inni dowiedzą się o nas tego, co chcemy im o sobie przekazać.

Przykład autoprezentacji

Pan Kowalski zaraz po zdobyciu nowej pracy został poproszony o przedstawienie się na zebraniu zespołu. Musi więc dokonać autoprezentacji. Wiedział o tym wcześniej, więc wybrał odpowiedni strój, przygotował notatki oraz kilka slajdów o sobie. Jego autoprezentacja ma na celu przedstawienie się w korzystnym świetle. Inni zwracają uwagę na jego słowa, gesty, treści werbalne i komunikaty pozawerbalne. Pan Kowalski dokonuje więc autoprezentacji - to może być przykład celowej autoprezentacji wobec szerszej publiczności.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

7 komentarzy

tokio town

tokio town

Ważne jest, aby być autentycznym podczas autoprezentacji. Ludzie potrafią wyczuć, kiedy ktoś jest sztuczny. Artykuł uświadamia nam, jak ważne jest pokazywanie swojej prawdziwej osobowości.
Patka

Patka

Często mam problem z autoprezentacją, bo jestem skromna. Artykuł pokazuje, jak ważne jest bycie pewnym siebie, ale bez przesady. Muszę sobie zapamiętać kilka porad z tego artykułu.
Weronka Gorzów

Weronka Gorzów

Autoprezentacja jest kluczowa przy poszukiwaniu pracy. Często to pierwszy kontakt z potencjalnym pracodawcą. Artykuł opisuje wiele cennych technik, które pomogą w dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej.
Marolka

Marolka

Dobrze, że artykuł wskazuje na to, że autoprezentacja jest ważna nie tylko w pracy, ale też w życiu prywatnym. Często o tym zapominamy, a to może wpłynąć na nasze relacje z innymi ludźmi.
Waldemar

Waldemar

Autoprezentacja to ważny element w biznesie. Zawsze zwracam uwagę na to, jak pracownicy prezentują się na spotkaniach biznesowych. Powinni być pewni siebie, ale jednocześnie skromni i profesjonalni.
Beata

Beata

Prowadzenie rekrutacji w odpowiedni sposób pozwala na pokazanie swoich profitów. Dzięki poradnikom można dobrze się do tego przygotować.
Magdalena

Magdalena

Z mojego doświadczenia wynika, że ​​wielu kandydatów uważa rozmowy kwalifikacyjne z potencjalnymi pracodawcami za doświadczenie.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.