Spis treści
Firmy poszukujące pracowników często organizują trwające nawet kilka miesięcy rekrutacje. Nie powinno to dziwić, jeżeli pod uwagę jakie ważna jest to kwestia. Trzeba też dodać do tego, że każdy pracodawca chce zatrudnić na stworzone lub zwolnione stanowisko pracy najlepszego kandydata. Aby zaprezentować się z dobrej strony, nie wystarczy, że opowiesz o swoim dotychczasowych doświadczeniu zawodowym czy wykształceniu. Te informacje należy spersonalizować i przekazać w taki sposób, aby rekruter miał pewność, że wesprzesz działania firmy.
W sieci znajdziesz mnóstwo poradników, w którym znajdują się cenne wskazówki odnoszące się do przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej. Jako osoba, która już wkrótce usiądzie naprzeciw rekrutera, możesz mieć w głowie niezły mętlik. Jeżeli chcesz usystematyzować dotychczas zdobytą wiedzę, sprawdź, o czym koniecznie pamiętać.
Po pierwsze - przygotuj odpowiedzi na najpopularniejsze pytania
Na portalach związanych z tematyką pracy znajdziesz mnóstwo wskazówek odnośnie najpopularniejszych pytań, które rekrutrzy zadają podczas rozmów kwalifikacyjnych. Zapoznaj się z nimi i przygotuj sobie odpowiedzi. Będzie ci łatwiej – nie będziesz musiał szukać słów, będziesz również mniej zdenerwowany i tym samym pewniejszy siebie.
Po drugie - zastanów się, co możesz powiedzieć o sobie
Ogóle informacje o Tobie pracodawca już ma – przedstawiłeś się w dokumentach aplikacyjnych. Teraz jednak czas podać więcej informacji o sobie. Jak to zrobić? Autoprezentacja jest trudna, ale nie oznacza to, że nie możesz się zaprezentować dobrze. Pamiętaj, aby skoncentrować się na życiu zawodowym, swoim doświadczeniu, umiejętnościach i sukcesach. Wspomnieć możesz również o swoich zawodowych planach. Z pewnością nie powinieneś opowiadać o życiu prywatnym, bo to nie ma nic wspólnego z posadą, o którą się ubiegasz.
Po trzecie - pamiętaj o ubiorze
„Jak cię widzą, tak cię piszą” – nie zapomnij, że ta zasada obowiązuje w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Ubierz się adekwatnie do stanowiska, o które się ubiegasz. Pamiętając o ubiorze, możesz wywrzeć dobre wrażenie już w momencie przekroczeniu progu firmy. Czego unikać? Jeżeli jesteś kobietą, nie zapomnij, że mocny makijaż czy zbyt duża ilość biżuterii mogą nie zostać odebrane pozytywnie.
Po czwarte - nie spóźnij się!
Rekruterzy podkreślają, że nie wszystkie osoby poszukujące pracy pamiętają o tym, aby na rozmowę kwalifikacyjną przybyć na czas. To, że – w odróżnieniu od innych kandydatów – nie spóźnisz się, będzie działać na twoją korzyść. Jeżeli wypadło ci coś ważnego i nie dotrzesz na czas do firmy, pamiętaj, aby poinformować rekutera o swoim spóźnieniu. Jeżeli po prostu pojawisz się w siedzibie firmy, może się okazać, że spowodujesz, że kolejni kandydaci będą musieli przez ciebie czekać.
Po piąte - podziękuj za poświęcony czas
Rzadko kiedy kandydaci pamiętają o tym, aby podziękować za rozmowę. Nie chodzi o „dziękuję”, które mówisz, żegnając się z rekruterem. Poświęć 10 minut, aby sformułować podziękowania i wyślij je do potencjalnego pracodawcy, korzystając z poczty elektronicznej. W ten sposób z pewnością go zaskoczysz, przypominając jednocześnie o swojej kandydaturze. Takie rozwiązanie jest również korzystne, jeżeli ze stresu zapomniałeś poinformować rekrutera o czymś istotnym.
Aspekt | Opis | Przykłady | Rady |
---|---|---|---|
Informacje o firmie | Zdobądź informacje o potencjalnym pracodawcy | Historia firmy, misja, plany na przyszłość | Analizuj ogłoszenie, odwiedź stronę internetową firmy |
Strój | Wybierz odpowiedni strój na rozmowę kwalifikacyjną | Garnitur, eleganckie buty, stonowane kolory | Unikaj zbyt krzykliwych barw i nieformalnych ubrań |
Pytania | Przygotuj się na typowe pytania i przygotuj własne | "Opowiedz o sobie", "Dlaczego wybrałeś naszą firmę?" | Ćwicz odpowiedzi, bądź pewny siebie |
Postawa podczas rozmowy | Zachowuj się profesjonalnie i pewnie | Utrzymuj kontakt wzrokowy, mowa ciała | Rozładowuj napięcie, bądź autentyczny |
Przeanalizuj, jakie informacje zawiera ogłoszenie?
Zanim zaczniesz gromadzić informacje o potencjalnym pracodawcy, zwróć szczególną uwagę na informacje znajdujące się w ogłoszeniu, które znalazłeś. Kto jest ogłoszeniodawcą? Czy została podana nazwa firmy, adres jej siedziby? Jeżeli tak, to faktycznie nie będziesz miał problemu, aby dotrzeć do strony internetowej firmy. Na tej powinieneś znaleźć informacje o historii firmy czy jej planach na przyszłość i misji. W efekcie łatwiej będzie ci przygotować odpowiedź na pytanie, co możesz zaoferować temu pracodawcy i w jaki sposób możesz przyczynić się do rozwoju prowadzonej przez niego firmy.
Zdecydowanie trudniejsze zadanie stoi przed Tobą wówczas, gdy w ogłoszeniu brakuje takich informacji. W takiej sytuacji musisz bazować na informacjach związanych z opisem stanowiska. Jeżeli opis nie jest lakoniczny, możesz wywnioskować, jakiego pracownika poszukuje pracodawca, możesz również podczas rozmowy kwalifikacyjnej podkreślić, że spełniasz wszystkie wymogi – posiadasz nie tylko wykształcenie, lecz także doświadczenie i np. wysoko rozwinięte kompetencje miękkie.
Przebieg rozmowy - czego możesz się spodziewać?
Każda rozmowa kwalifikacyjna jest inna, ale pewne elementy często się powtarzają. Warto wiedzieć, jakie pytania mogą pojawić się podczas rozmowy i przygotować na nie odpowiedzi. Najczęstsze pytania dotyczą Twojego doświadczenia, mocnych stron czy przyszłości w firmie. Równie ważne jest, by przygotować się na pytanie o zarobki. Warto też przemyśleć i przygotować pytania do rekrutera – pokażesz w ten sposób swoje zaangażowanie i zainteresowanie pracą.
Poziom stresu - jak go obniżyć?
To naturalne, że rozmowa o pracę może być stresująca. Jednak odpowiednie przygotowanie może pomóc Ci obniżyć poziom stresu. Ćwicz przed rozmową odpowiedzi na potencjalne pytania, relaksuj się przed wyjściem z domu i pamiętaj, by punktualnie dotrzeć na spotkanie. Mowa ciała również ma znaczenie – pewny siebie uścisk dłoni i kontakt wzrokowy mogą zrobić dobre wrażenie na rekruterze.
Rekrutacja ukryta – czy warto pytać o nazwę firmy?
Jeżeli kiedykolwiek czytałeś poradniki związane z rozmowami kwalifikacyjnymi, to z pewnością wiesz, jak ważne jest zdobycie informacji o potencjalnym pracodawcy. Nie zawsze jest to łatwe – wiele zależy od tego, kto przeprowadza rekrutacje i jak skonstruował ogłoszenie o pracę. Jeżeli był to pracodawca, to być może nazwa firmy znajduje się w ogłoszeniu. Gdy zdecydował się on na współpracę z agencją zatrudnienia, rekrutacja może być ukryta, co oznacza, że będziesz miał problem ze zdobyciem informacji o firmie.
Bez wątpienia rekrutacja ukryta jest popularna. Powodów, dla których firmy nie chcą podawać swojej nazwy czy danych adresowych jest wiele – niektóre obawiają się, że telefon będzie nieustannie dzwonił, co spowoduje, że praca sekretariatu zostanie po prostu sparaliżowana. Co w sytuacji, gdy rekrutacja jest prowadzona przez podmiot zewnętrzny? Czy w takim przypadku możesz udzielić satysfakcjonującej odpowiedzi na często zadawane pytanie o powody, dla których chcesz pracować właśnie dla tej firmy? Czy wypada wprost zapytać osobę przeprowadzającą rozmowę o nazwę firmy?
Zacznijmy od tego, że rekruter z pewnością nie poda ci nazwy firmy, bo – nawet wówczas, gdy jest on z agencji zatrudnienia – to został zatrudniony właśnie przez tego pracodawcę. Zamiast zatem dociekać nazwy, skup się na informacjach przekazywanych przez rekrutera. Bardzo prawdopodobne, że będzie się on posługiwał zwrotami, które pozwolą ci wytypować kilka firm, które mogłyby przygotować ogłoszenie. Przykładowe zwroty to np. „największa firma w branży X” czy „firma posiadająca oddział w mieście X”.
Próbując odgadnąć, jaka firma poszukuje pracownika, pamiętając o branży i mieście, w którym poszukujesz zatrudnienia. Najczęściej pracodawcy poszukują kandydatów w tej miejscowości, w której mają swoją siedzibę lub oddział firmy.
Pamiętając o powyższych wskazówkach, powinieneś dobrze wypaść na spotkaniu z potencjalnym pracodawcą – powodzenia!
To może Cię również zainteresować