W zależności od profilu firmy i branży, w jakiej ona działa, nieudana rekrutacja lub niewłaściwy wybór kandydata może być bardzo kosztowny. Z tego też względu wielu pracodawców zadaje sobie pytanie o to, w jaki sposób przeprowadzać proces rekrutowania. Specjaliści od dawna podpowiadają, jak sprawdzić umiejętności potencjalnego pracownika (np. testy, rozwiązywanie praktycznych zadań). Wątpliwości pojawiają się jednak w momencie, gdy pracodawca zastanawia się, czy pracownik będzie rzeczywiście zaangażowany w wykonywane zadań i rozwój firmy? Czy można to sprawdzić? Według Employer Branding Institute można ? klucz tkwi w formie komunikowania się z potencjalnym pracownikiem.
Co robi szukający zatrudnienia?
Pracodawca, który rozważa kandydatury potencjalnych pracowników powinien przede wszystkim zastanowić się, w jaki sposób on sam szukałby pracy. Panujące dzisiaj bezrobocie powoduje, że wiele osób ma poważny problem ze znalezieniem zatrudnienia. To zaś sprawia, że poszukują one jakiegokolwiek zajęcia. Część pracodawców skarży się, że z uwagi na właśnie taki stan rzeczy, otrzymuje dokumenty aplikacyjne kandydatów, którzy nie spełniają wymogów wskazanych w ogłoszeniu. Innym problemem jest wysyłanie sztampowego, oklepanego listu motywacyjnego do różnych firm. Z tego też względu łatwiej docenić tego kandydata, który przygotował się do rozesłania dokumentów aplikacyjnych i uwypuklił w nich swoje atuty, które przydadzą się przy wykonywaniu określonej pracy. To pierwszy punkt, po którym można rozpoznać zaangażowanie pracownika jeszcze przed tym, jak przekroczy on próg zakładu pracy.
Kogo szukasz?
Nowy pracownik, aby sprawdził się w firmie musi nawiązać nić porozumienia z tymi, którzy już tam pracują. Z tego też względu podkreśla się, że pracodawca powinien pod uwagę wziąć również charakter i sposób pracy swoich podwładnych. Co można powiedzieć o osobach już zatrudnionych? Wolą pracować indywidualnie czy może w grupie? Co ich najbardziej motywuje, sprawia, że wydajnie pracują i dbają o dobro firmy? Odpowiedzi na ten pytania wydają się być kluczowe, gdy mowa o poszukiwaniu idealnego kandydata, który sprawdzi się w każdej sytuacji. Badania jasno pokazują, że dopasowanie sylwetki kandydata pod pracowników, którzy świadczą już pracę może być kluczowe do tego, aby nie było konieczne przeprowadzanie kolejnej rekrutacji.
Porozmawiajmy o doświadczeniu
Niemal każdy pracodawca powie, że doświadczenie pracowników jest dla niego istotne. W sytuacji jednak, gdy do zespołu brakuje tylko jednej osoby, może warto pokusić się o zatrudnienie kogoś, kto doświadczenia nie ma? Inwestując w szkolenie takiego pracownika można zdobyć nie tylko jego zaufanie, ale również lojalność. Ta, jak wiadomo, odgrywa istotną rolę przy budowaniu długofalowych relacji z podwładnymi. Nie zawsze zatem tylko doświadczony kandydat, który posiada wyobrażenie o pracy powinien zasilić szeregi zespołu. W przypadku chęci zoptymalizowania kosztów szkoleń, pracodawca może zdecydować się na przyjęcie do firmy stażysty. W ten sposób minimalizuje koszty praktycznie do zera, zyskać może zaś pracownika, który pomoże mu w dalszym rozwijaniu przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie zdecydowanie warto wziąć pod uwagę i dobrze przemyśleć!
To może Cię również zainteresować