Działalność gospodarcza

Czy metoda SMART pomoże Ci zdefiniować Twoje cele?

22 września 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 20 głosów

20 głosów

0 komentarzy

Czy metoda SMART pomoże Ci zdefiniować Twoje cele?
Wyznaczanie celów to podstawa efektywnego życia zawodowego. Dzięki prawidłowemu formułowaniu dążeń i oczekiwań, możliwy jest nieustanny rozwój i poprawa wyników w efektywnym wykonywaniu powierzonych zadań. Cel powinien być precyzyjnie określonym stanem w przyszłości, do którego będzie można dążyć wykorzystując dostępne zasoby. Aby skutecznie zdefiniować swoje cele, warto nauczyć się korzystania z metody SMART.

Jakie informacje zdobędziesz poprzez przeczytanie poniższego artykułu?

  • czym tak naprawdę jest metoda SMART;
  • do czego służy ten sposób formułowania celów;
  • czy metoda SMART może być pomocna podczas wykonywania obowiązków zawodowych;
  • jakie są cele, według metody SMART;
  • czym jest metoda SMARTER.

Jeśli interesujesz się rozwojem zawodowym, koniecznie przeczytaj też artykuł mówiący o tym, dlaczego warto określać cele w swojej pracy. 

Czym jest metoda SMART?

Czym tak naprawdę jest metoda SMART? Jest to system formułowania celów, który służy zwiększeniu efektywności podejmowanych działań. 

Nazwa tej metody jest akronimem, który pochodzi od pięciu angielskich słów:

  1. Specific – konkretny;
  2. Motivational – mierzalny, motywujący;
  3. Attainable – możliwy do osiągnięcia;
  4. Relevant – dający widoczne rezultaty;
  5. Time-bound – możliwy do precyzyjnego określenia w czasie.

Terminy powyżej są głównym wyznacznikiem formułowania celów zgodnie z metodą SMART. Dzięki nim możliwe jest określenie realnych, możliwych do wykonania zadań, które przyczynią się do efektywnego wykorzystywania swoich kompetencji.

Video

Szukasz pracy?

Koordynator ds. Ochrony Środowiska i BHP

EnerSys Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana

Inżynier robót elektrycznych zatrudnimy

Conress Sp. z o.o. Sp. K.

  • Zduńska Wola
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Kasjer - Sprzedawca w sklepie spożywczym w Zabrzegu

Sklep Ogólnospożywczy Barbara Jarczok

  • Zabrzeg
Dodana

Do czego służy metoda SMART?

Wyznaczanie celu metodą SMART ma za zadanie zwiększenie efektywności pracy, a także zmniejszenie ilości porażek związanych z porzucaniem określonych działań. Służy ona również do unikania podejmowania wyzwań, które są niemożliwe do zrealizowania w obecnej sytuacji, przy pomocy dostępnych narzędzi lub w wybranym terminie. Dzięki niej, możliwe jest zwiększenie satysfakcji ze swojej pracy i zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypalenia zawodowego. 

Choć może wydawać się, że formułowanie celów zgodnie z założeniami metody SMART jest czasochłonne i wymagające, efekty z pewnością zrekompensują początkowy wysiłek.

W jaki sposób korzystać z pięciu wartości tego systemu, aby faktycznie skorzystać z zalet metody SMART?

  1. Cele powinny być skonkretyzowane. Niezbędne jest wykształcenie umiejętności definiowania wskaźników, które będą świadczyły o osiągnięciu docelowego stanu rzeczy. Nie należy mylić specyficzności celu ze zbyt szczegółowym opisem metody jego osiągnięcia. 
  2. Aby dany cel był możliwy do osiągnięcia, powinien być motywujący. Jeśli będzie zachęcał do podjęcia działań, wszystkie kroki niezbędne do jego osiągnięcia będą łatwiejsze do podjęcia. Dlatego właśnie, niezwykle ważne jest, aby wyznaczone do osiągnięcia stany rzeczy, były zgodne z wartościami reprezentowanymi przez siebie, firmę lub konkretnego pracownika, który jest odpowiedzialny za realizację zadania. Tylko wtedy będzie możliwy rozwój kompetencji pracowników danego przedsiębiorstwa, który wpłynie na poprawę pozycji całej firmy.
  3. Wszystkie formułowane cele, zgodnie z zasadą SMART, powinny być możliwe do osiągnięcia z wykorzystaniem dostępnych kompetencji i narzędzi. Pod uwagę należy wziąć pieniądze, wykształcenie i umiejętności pracowników, samoocenę osób zaangażowanych w danych projekt, dostępny czas, a nawet relacje w zespole. Warto też zwrócić uwagę na kompetencje miękkie i twarde członków grupy, której zlecono dane zadania.
  4. Wyznaczony cel musi być istotny z punktu widzenia osób zaangażowanych w jego osiągnięcie. Jeśli dany projekt zostanie uznany za zbędny, nieciekawy i niepotrzebny, niemożliwe będzie rzetelne i poprawne wykonanie zadań związanych z jego osiągnięciem.
  5. Ostatnim elementem, o którym należy pamiętać formułując cel zgodnie z metodą SMART, jest wyznaczenie deadline'u. Dzięki niemu, możliwe jest nie tylko zmotywowanie pracowników do terminowego wykonania zleconych zadań, ale również skuteczne monitorowanie prowadzonych prac. Terminowość to podstawa progresu w firmie.

Czy metoda SMART pomaga definiować cele?

Niezwykle efektywnym sposobem, na nieustanny rozwój zawodowy lub poprawę wyników w firmie, może być metoda SMART - cele formułowane zgodnie z jej założeniami są motywujące, a ich realizacja zwiększa poczucie satysfakcji. Już samo zapisanie celu sprawia, że prawdopodobieństwo jego osiągnięcia znacząco się zwiększa. 

Zdefiniowanie mierzalnego celu, który z pewnością zostanie skutecznie zrealizowany, jest trudne. Metoda SMART może przydać się w celu określenia swoich dążeń, jeśli nie zostały one jeszcze precyzyjnie sformułowane. Warto określić jaki efekt końcowy ma być osiągnięty, a następnie przeanalizować dany stan rzeczy pod kątem kryteriów specific, measurable, actionable, realistic, time lined.

Jakie są cele, według metody SMART?

Aby zrozumieć czym tak naprawdę jest metoda SMART – przykłady prawidłowo sformułowanych celów powinny zostać dogłębnie przeanalizowane. Jak krok po kroku należy zapisywać cele SMART?

Przede wszystkim, niezbędne jest określenie oczekiwanego stanu rzeczy. Może to być np. zrzucenie nadmiarowych kilogramów. I co dalej? Po pierwsze - konkretyzacja. Dobrym przykładem może być wyznaczenie konkretnej liczby kilogramów i przeformułowanie pierwotnego stwierdzenie na zdanie: "zrzucę 10 nadmiarowych kilogramów". Następnie należy zastanowić się nad tym, czy jest to motywujące – czy chudnięcie jest zgodne z aktualnie wyznawanymi wartościami.

Cel ten powinien być możliwy do osiągnięcia przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi. Warto więc uwzględnić sposoby chudnięcia – „zrzucę 10 nadmiarowych kilogramów przez ćwiczenia na siłowni (3 razy w tygodniu)”. Cel ten powinien być istotny. Warto odpowiedzieć więc na pytanie, czy faktycznie dieta redukcyjna jest ważna akurat w tym okresie życia. Ostatni element to deadline. Finalna forma celu brzmiałaby następująco: „Zrzucę 10 nadmiarowych kilogramów przez ćwiczenia na siłowni (3 razy w tygodniu). Cel chcę osiągnąć do końca tego roku kalendarzowego”.

Metoda SMARTER

Metoda SMARTER to system podobny do wyżej opisanej metody SMART. Dodatkowe litery symbolizują słowa: exciting - ekscytujący, recorded - zapisany. 

Cel, który jest ekscytujący, wzbudza emocje. Dzięki temu znacząco zwiększa się poziom motywacji do jego osiągnięcia. Z kolei zapisanie wyznaczonego celu na papierze czy w notatniku komputerowym, zwiększa prawdopodobieństwo realnego podjęcia działań. Uzupełnienie metodyki formułowania dążeń o te dwa kryteria sprawia, że dużo łatwiejsze i przyjemniejsze jest wykonywanie zadań przybliżających do osiągnięcia wyznaczonego celu.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest metoda SMART?

Metoda SMART to system formułowania celów. Służy zwiększeniu efektywności, a także uprawdopodabnia osiągnięcie oczekiwanego stanu rzeczy. System ten jest prosty i bardzo łatwo można zaadaptować go do swoich działań zawodowych.

Jakie zasady dotyczą formułowania celów zgodnie z metodą SMARTER?

SMARTER, podobnie jak SMART to system formułowania celów. Jego podstawowe zasady wywodzą się od następujących słów: specific, motivational, attainable, relevant, time-bound, exciting, recorded. Cele powinny być konkretne, motywujące, osiągalne, istotne, określone w czasie, ekscytujące i zapisane. 

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka