Własna firma

Czy każde przedsiębiorstwo potrzebuje opracowanej strategii?

16 września 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 14 głosów

14 głosów

0 komentarzy

Czy każde przedsiębiorstwo potrzebuje opracowanej strategii?
Zarządzanie przedsiębiorstwem nie jest niczym prostym. Firmy działają w dynamicznym otoczeniu wolnorynkowym. Ze swojej istoty są one narażone na turbulencje zarówno w danej branży, jak i całej gospodarce. Jak można oprzeć się wyzwaniom płynącym z rynku? Często można spotkać się z opinią, zgodnie z którą kluczem do osiągnięcia sukcesu biznesowego jest intuicja i umiejętność trafnego podejmowania decyzji ad hoc. Wiele wskazuje jednak, ze rzeczywistość wygląda inaczej, a większe prawdopodobieństwo sukcesu pojawia się dopiero wówczas, gdy właściciel przedsiębiorstwa planuje z wyprzedzeniem swoje działania. Takie rozwiązanie jest określane jako strategia przedsiębiorstwa. Aby poznać więcej informacji na temat tego, co właściwie oznacza to pojęcie, zapoznaj się z przygotowanym przez nas tekstem.

 Zawiera on interesujące informacje dotyczące między innymi następujących kwestii:

  • Co to jest i co powinna zawierać strategia firmy?
  • Jakie są rodzaje strategii przedsiębiorstwa?
  • Jakie mogą być cele ustalone podczas opracowywania strategii firmy?
  • Czy opracowanie strategii jest potrzebne każdemu przedsiębiorstwu?
  • Co można zyskać dzięki opracowaniu odpowiedniej strategii?
  • Jakie są elementy strategii przedsiębiorstwa?

Strategia to ważny, ale nie jedyny aspekt związany z prowadzeniem działalności biznesowej. Oprócz tego należy zwrócić uwagę na takie kwestie jak na przykład sposób zakładania nowego przedsiębiorstwa. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś także w tym temacie, przeczytaj kolejny z naszych tekstów: "O czym należy pamiętać podczas zakładania firmy?". Informacje zawarte w naszych tekstach nie dają wprawdzie stuprocentowej gwarancji na osiągnięcie sukcesu biznesowego, ale mogą okazać się cenne podczas prowadzenia przedsiębiorstwa. Do dzieła!

Co to jest i co powinna zawierać strategia firmy?

W literaturze naukowej można znaleźć wiele definicji tego pojęcia. Poszczególne teorie kładą nacisk na różne aspekty, aczkolwiek można znaleźć wiele wspólnych definicji. Przede wszystkim, strategia jest definiowana jako dokument wskazujący na najważniejsze, długoterminowe cele firmy oraz kierunki działania w wieloletniej perspektywie. Jest to plan, który pokazuje, jakie korzyści może odnieść kadra zarządzająca oraz pracownicy, jeśli założone działania zostaną odpowiednio zrealizowane.

Video

Szukasz pracy?
Dodana

Brygadzista w dziale produkcji

CD S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Dodana
Polecana
Dodana

Młodszy diagnosta weterynaryjny

VETLAB Sp. Z o.o.

  • Wrocław
Dodana
Polecana

Jakie są rodzaje strategii przedsiębiorstwa?

W literaturze naukowej dotyczącej ekonomii oraz zarządzania można znaleźć różne klasyfikacji strategii. Podziały te uwzględniają fakt, że zarządzanie przedsiębiorstwem to skomplikowane działanie o wielopłaszczyznowym charakterze.

Poniżej zostały przedstawione jedynie niektóre rodzaje strategii przedsiębiorstwa:

  • strategia rozwoju przedsiębiorstwa — jest to plan o najbardziej ogólnym charakterze. Zamieszcza się w nim zamierzenia oraz oczekiwania przedsiębiorcy dotyczące firmy jako całości. Przykładowo, ważnym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstwa może być oparcie swojej sprzedaży na dystrybucji B2B oraz pozyskiwaniu klientów poprzez rozbudowany program lojalnościowy (partnerski);
  • strategia marketingowa przedsiębiorstwa — tego typu strategia opiera się na projektowaniu przyszłych działań przedsiębiorstwa w obszarze promocji (reklamy), sposobu dystrybucji towarów do klienta, strategii cenowej (różnicowanie cen dla nowych i stałych odbiorców itp.);
  • strategia naprawcza — stosuje się ją w czasach kryzysu dotyczącego samego przedsiębiorstwa lub całej branży. Strategia naprawcza jest czasem określana także jako restrukturyzacja;
  • strategia dostosowawcza (adaptacyjna) — działania w tym zakresie pozwalają na dostosowanie przedsiębiorstwa do nowych warunków, jakie narzuca im otoczenie. Przykładem takiej strategii z ostatnich lat jest wprowadzenie usługi dostawy posiłków przez restauracje, których działalność została ograniczona w ramach lockdownów;
  • strategia personalna (czasem określana także jako strategia HR) — skupia się ona na wycinku działalności biznesowej, jakim jest zarządzanie zasobami ludzkimi. W strategii personalnej ustala się sposób pozyskiwania pracowników, proces onboardingu nowych osób oraz tryb szkoleń dla dotychczasowych członków kadry.

Jakie mogą być cele ustalone podczas opracowywania strategii firmy?

Budowanie strategii przedsiębiorstwa wymaga ustalenia celów dla organizacji. Cele to powinny uwzględniać specyfikę działalności firmy. Przykładowo, w biurze rachunkowym główny nacisk należy położyć na kwestię wysokiej jakości usług (błędy mogą skutkować wysokimi karami podczas kontroli dokumentacji księgowej przez organy podatkowe), a w firmie produkcyjnej trzeba zwrócić uwagę na optymalizację kosztów działalności bieżącej. Cele w strategii przedsiębiorstwa powinny być zorientowane na długą perspektywę. Takie kwestie jak np. wybór prefabrykatów czy wyposażenia do pomieszczeń biurowych to zagadnienia, którymi powinna zająć się kadra menedżerska średniego szczebla.

Czy opracowanie strategii jest potrzebne każdemu przedsiębiorstwu?

Zdecydowanie tak. Strategia to rozwiązanie o uniwersalnym charakterze. Przykładowo, ważnym działaniem podczas procesu tworzenia i aktualizacji strategii przedsiębiorstwa jest opracowanie analizy SWOT. Metodyka ta może zostać zastosowana niezależnie od branży, w jakiej działa dane przedsiębiorstwo oraz jaka jest skala aktywności biznesowej.

Co można zyskać dzięki opracowaniu odpowiedniej strategii?

Dzięki prawidłowo opracowanej oraz wdrożonej strategii można znaleźć silne i słabe strony przedsiębiorstwa, a także poznać potencjalne powody, które sprawiają, że firma nie zarabia. Wreszcie, dzięki opracowaniu strategii można znaleźć najważniejsze źródła kosztów (tzw. centra kosztów) oraz te procesy i obszary działalności przedsiębiorstwa, które w największym stopniu przekładają się na sukces biznesowy. Dzięki temu można zaobserwować, czy w danym przedsiębiorstwie sprawdza się tzw. zasada Pareto.

Strategia przedsiębiorstwa - czy się przyda?

Z powyższych rozważań można wywnioskować, że strategia jest dokumentem niezwykle ważnym z punktu zarządzania przedsiębiorstwem. Choć określenie to może wydawać się nieco trywialne, to w rzeczywistości strategia stanowi drogowskaz wytyczający drogę dla firmy. Należy przywiązywać dużą wagę do strategii biznesowej, co nie oznacza jednak, że jest to jedyny obszar, na który warto zwrócić uwagę. Warunkiem sine qua non sukcesu biznesowego jest także sprawne zarządzanie działaniami na szczeblu operacyjnym. Strategia przedsiębiorstwa to działanie o dość ogólnym charakterze, w którym organizacja jest traktowana jako całość. Z kolei zarządzanie operacyjne jest skupione na takich procesach ważnych dla codziennego funkcjonowania przedsiębiorstwa jak na przykład rekrutacja pracowników, terminowość dostaw oraz dbałość o wysokie standardy wytwarzanych wyrobów i świadczonych usług.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest strategia przedsiębiorstwa?

Strategia to sposób działania, który zamierza wdrożyć kierownictwo przedsiębiorstwa w długim okresie.

Jakie są rodzaje strategii?

W XXI wieku stosuje się wiele rodzajów strategii, w tym na przykład strategię: personalną, rozwoju, marketingową oraz naprawczą.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka