Własna firma

Offshoring - jakie przedsiębiorstwa mogą się na to zdecydować?

23 września 2021

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 7 głosów

7 głosów

1 komentarz

Offshoring - jakie przedsiębiorstwa mogą się na to zdecydować?
Obecnie przedsiębiorcy poszukują najlepszego dla siebie sposobu na to, aby ich biznes przynosił zyski, ale przy jak najmniejszych kosztach i nakładzie pracy. Istnieje wiele rozwiązań, dzięki którym jest to możliwe, ale kluczowe pozostaje wybranie tego najbardziej optymalnego. W tym kontekście od wielu już lat mówi się o takich jak zagadnieniach jak outsourcing oraz offshoring. Na czym polegają oba mechanizmy i co je odróżnia? Które narzędzie będzie lepsze dla konkretnej firmy? Podpowiadamy!

Zobacz także artykuł: Outsourcing - czy rozwiąże problemy Twojej firmy?

Offshoring – czym jest oraz jakie przedsiębiorstwa mogą się na to zdecydować? Jaka jest różnica między offshoringiem a outsourcingiem?

Żyjemy w czasach, w których prowadzenie własnego biznesu jest przepustką do sukcesu i uzyskania wolności finansowej, z drugiej jednak strony droga ta nie jest usłana różami, a konkurencja - w niemal każdej branży - ogromna. Nic więc dziwnego w tym, że przedsiębiorcy decydują się na ruchy, które w prosty sposób mogą usprawnić działalność ich firmy. Jednym z nich jest właśnie offshoring, który dokładnie opisujemy w dalszej części naszego materiału.  

Offshoring – co to jest?

Offshoring co to czy też offshoring definicja - to coraz częściej spotykane wyniki wyszukiwania, dlatego warto przyjrzeć się temu zagadnieniu bliżej.

Czym jest offshoring?
Najprościej wyjaśnić to pojęcie jako przeniesienie wybranych procesów przedsiębiorstwa poza granicę kraju, w którym podmiot funkcjonuje. Offshoring może dotyczyć zarówno usług, jak i produkcji, ale nie można mylić go z tzw. leasingiem pracowników czy outsourcingiem, choć z tym ostatnim ma wiele wspólnych cech. W praktyce cały mechanizm polega na powierzeniu firmie zagranicznej realizacji pewnych zadań (tzw. offshore outsourcing) lub też przeniesienie całego oddziału przedsiębiorstwa za granicę.

Szukasz pracy?

Magazynier

Kotłoinwest sp. z o .o.

  • Świecie
Dodana

SZLIFIERZ

KH-KIPPER Sp. z o.o.

  • Kajetanów
Dodana

Rewident taboru

PKP CARGO S.A.

  • Łódź
Dodana
Polecana
Dodana

SZLIFIERZ

ANGA Uszczelnienia Mechaniczne Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Jakie firmy mogą się zdecydować na offshoring?

Offshoring jest rozwiązaniem, z którego może skorzystać każde przedsiębiorstwo. Nie wszystkie podmioty gospodarcze odczują jednak z tego tytułu korzyści, ponieważ wiele zależy tutaj od indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że offshoring ma sens tylko wtedy, gdy przeniesienie odbywa się między krajami posiadającymi dwa odmienne statusy ekonomiczne. Możliwość ta sprawdza się więc w przypadku dużych koncernów funkcjonujących w ogólnoświatowych branżach takich jak choćby motoryzacja, produkcja odzieży, farmacja, telekomunikacja itp. 

Jakie są wady i zalety offshoringu?

Do niewątpliwych plusów offshoringu należy zaliczyć obniżenie kosztów produkcji, możliwość rozszerzenia działalności na nowym terenie, wzrost renomy marki, a więc ogólnie pojęty rozwój przedsiębiorstwa. Często firma może liczyć także na różnego rodzaju dofinansowania rządowe, dotacje na utworzenie miejsc pracy czy ulgi podatkowe. Jakie są natomiast wady offshoringu? Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że przeniesienie działalności lub utworzenie filii w innym kraju wymaga czasu oraz wysokich nakładów finansowych. Kolejnym minusem może okazać się konieczność dostosowania się do miejscowego prawa, języka czy kultury. Wyzwaniem są również procesy logistyczne związane ze zdobyciem nowych kontrahentów na nieznanym terenie, zatrudnieniem godnych zaufania pracowników lub zarządzaniem na odległość. Nie zawsze dotychczasowi pracownicy zgodzą się bowiem na pracę za granicą. W tym kontekście zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Wyjeżdżasz za granicę? Wybierz dobre konto walutowe. 

Wdrożenie offshoringu w firmie – krok po kroku

Działalność każdego przedsiębiorstwa polega na nieco innych praktykach, dlatego trudno jest określić krok po kroku, jak wdrożenie offshoringu powinno wyglądać w danej firmie. Na pewno trzeba skupić się na kilku płaszczyznach, tj. kwestiach dotyczących personelu, infrastruktury, organizacji pracy czy strategiach zarządzania. Cały proceder trzeba dokładnie rozplanować w czasie, a w szczególności dopilnować uregulowań prawnych. 

Video

Główne różnice między outsourcingiem a offshoringu

Outsourcing i offshoring różni więc więcej, niż się początkowo może wydawać. Tymczasem offshoring nazywany jest często jednym z rodzajów outsourcingu, ponieważ odpowiada mu swoją specyfiką. Podstawową różnicą jest jednak to, że o ile w outsourcingu co do zasady realizację zadań zleca się firmie zewnętrznej, w przypadku offshoringu działania pozostają zazwyczaj w obszarze wewnętrznym i wykonują je pracownicy danego podmiotu, tyle że na terenie innego państwa. Istotą offshoringu jest z reguły przeniesienie działalności podmiotu gospodarczego do kraju, w którym koszty będą znacznie niższe, z jednoczesnym zachowaniem pełnej kontroli nad wszystkimi elementami przedsiębiorstwa.  Co w takim razie wybrać? Nie ma idealnej odpowiedzi na tak postawione pytanie, ponieważ pod uwagę należy wziąć wiele różnych czynników takich jak potencjał ludzki, cele, zakres funkcjonowania, czas itp. 

Czy offshoring jest przyszłościowy?

Offshoring jest z pewnością jedną z atrakcyjniejszych opcji jeśli mówimy o firmach, których celem jest poszerzenie rynku o inne kraje, wzrost prestiżu, a także zdywersyfikowanie biznesu z jednoczesnym obniżeniem kosztów. Zanim jednak przedsiębiorca zdecyduje się na taki krok powinien dokładnie przeanalizować wszystkie “za” oraz “przeciw” i zastanowić się, czy jest on opłacalny.   

Najczęściej zadawane pytania

Offshoring - czym jest i jak go wykorzystać?

Offshoring należy rozumieć jako przeniesienie części działalności przedsiębiorstwa - w tym m.in. usługi czy produkcję - poza granice macierzystego kraju. Głównych celem takiego zabiegu jest ograniczenie kosztów, a także otwarcie się na nowy rynek.

Jakie firmy powinny zdecydować się na offshoring?

Rozwiązanie to opłaci się w szczególności tym podmiotom gospodarczym, które stawiają na ogólnoświatowy rozwój, a jednocześnie mają na tyle środków finansowych i zasobów ludzkich, że są w stanie podjąć ryzyko związane z długoterminowymi inwestycjami. Jako przykłady można podać firmy z branży odzieżowej czy motoryzacyjnej.

Podziel się

1 komentarz

Aldona

Aldona

Sporo jest nazw z angielskiego, które trzeba zrozumieć by wpadły w pamięć. Dlatego zawsze do śniadania i kawy czytam takie porady z przyjemnością.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka