!function(t,h,e,j,s,n){t.hj=t.hj||function(){(t.hj.q=t.hj.q||[]).push(arguments)},t._hjSettings={hjid:2313813,hjsv:6},s=h.getElementsByTagName("head")[0],(n=h.createElement("script")).async=1,n.src="https://static.hotjar.com/c/hotjar-"+t._hjSettings.hjid+".js?sv="+t._hjSettings.hjsv,s.appendChild(n)}(window,document);

Własna firma

Piggybacking - czym jest oraz jakie są wady i zalety?

23 września 2021

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 5 głosów

5 głosów

1 komentarz

Piggybacking - czym jest oraz jakie są wady i zalety?
Piggybacking to strategia polegająca na sprzedawaniu własnego asortymentu za pośrednictwem sieci dystrybucji innego, większego podmiotu gospodarczego. Czym dokładnie jest piggybacking oraz jakie są wady i zalety tej metody dystrybucji dóbr? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Zobacz także artykuł: Kredyt dla firm. Czy to dobre rozwiązanie? 

Piggybacking – definicja

W dzisiejszych czasie przedsiębiorcy, którzy chcą osiągnąć sukces, mogą korzystać z wielu innowacyjnych możliwości zwiększających szanse na powodzenie realizowanego przez nich przedsięwzięcia. Franczyza czy outsourcing to pojęcia dobrze znane, jednak czym jest piggybacking? 

Piggybacking to termin pochodzący z języka angielskiego. W dosłownym tłumaczeniu oznacza on "noszenie kogoś na barana". Pojęcie to określa jedną z metod eksportu towarów. Mianowicie: asortyment firmy korzystającej z piggybackingu jest oferowany z wykorzystaniem metod dystrybucji współpracującego z nią podmiotu gospodarczego (zazwyczaj jest to większy gracz, który posiada lepszą, bardziej rozbudowaną infrastrukturę i sieć kontaktów). 

Piggybacking jest stosowany przez przedsiębiorców w różnych sytuacjach, np. gdy dany przedsiębiorca uruchamia swoją pierwszą firmę i potrzebuje wsparcia w zakresie dystrybucji bądź gdy właściciel  poszukuje kontrahenta, który pomoże mu w ekspansji zagranicznej. 

Stronami umowy w ramach piggybackingu są dwa podmioty: jeździec - najczęściej mała firma, która nie ma doświadczenia w zakresie dystrybucji (z ang. rider) oraz tragarz, czyli strona dysponująca odpowiednim know-how i doświadczeniem (z ang."carrier"). 

Formy piggybacking

Piggybacking może przybierać różne formy. Podstawowe cele strategiczne, które można osiągnąć za pośrednictwem piggybackingu, to: 

  • Pokrycie konkretnego rynku (z ang. market coverage). Piggybacking może posłużyć zarówno do pokrycia określonego rynku lokalnego jak i globalnego. Lepszą efektywność osiąga się zazwyczaj poprzez inwestycję na rynku o niewielkim obszarze. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w której tragarz może pochwalić się doświadczeniem w prowadzeniu biznesów na całym świecie. 
  • Pokrycie produktowe (z ang. product piggybacking). Jeździec może samodzielnie zdecydować, które produkty mają być eksportowane z wykorzystaniem sieci dystrybucji należącej do tragarza. Jest to dość istotna decyzja, którą trzeba bardzo dokładnie przemyśleć uwzględniając specyfikę konkretnego rynku, potrzeby konsumentów a także narzędzia marketingowe, którymi dysponuje tragarz. Są oczywiście przypadki, w których tragarze przejmują dystrybucję 100% asortymentu jeźdźcy, jednak nie zdarzają się one zbyt często. 
  • Strategia wzajemnego oddziaływania (z ang. recipriocal piggybacking). Dotyczy to dużych firm mających ugruntowaną pozycję na określonych rynkach szukających podmiotów, które oferują produkty komplementarne lub ich odpowiedniki. Takie porozumienie przyczynia się do wzrostu znaczenia obu firm na rynku oraz pogłębienia ich relacji biznesowych. 

Piggybacking – jakie są zalety?

Zalety piggybackingu dla tragarza Zalety piggybackingu dla jeźdźcy
Zwiększenie listy produktowej  Możliwość przeprowadzenia ekspansji na inne rynki w stosunkowo krótkim czasie
Wzrost zysków  Promocja marki 
Obniżenie kosztów związanych z dystrybucją Mniejszy koszt realizowania czynności związanych z dystrybucją 
  Większa liczba klientów 
  Wyższe zyski 
  Pozyskanie wiedzy na temat specyfiki eksportu na poszczególnych rynkach

Piggybacking – jakie są wady?

Wady piggybackingu dla tragarza Wady piggybackingu dla jeźdźcy
Tragarz nie ma wpływu na jakość oferowanych towarów Ryzyko całkowitego utracenia kontroli nad systemem dystrybucji w firmie
W przypadku złej jakości asortymentu może to odbić się na wizerunku firmy Mniejsza niezależność firmy
  Powierzenie ważnej kompetencji zewnętrznemu podmiotowi powoduje, że w razie wystąpienia jakichkolwiek komplikacji możliwości reagowania są ograniczone
  Korzystanie z usług tragarza wiąże się z koniecznością ponoszenia stałych kosztów

Jak wygląda piggybacking w praktyce?

Jakie jest prawdziwe znaczenie piggybackingu? Jak pokazują statystyki, piggybacking jest stosowany na szeroką skalę przez firmy na całym świecie. Podstawowymi czynnikami, które przyczyniają się do popularności tego narzędzia, jest możliwość rozwoju oferty, ułatwiona ekspansja na nowych rynkach oraz oszczędność czasu i pieniędzy dla obu podmiotów, które są stronami umowy. Dodatkowo, jest to także szansa na wymianę cennych doświadczeń oraz wzmocnienie relacji biznesowych. 

Video

Jak wykorzystać piggybacking?

Wykorzystanie strategii piggybacking umożliwia jeźdźcy ekspansję na nowych rynkach bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów inwestycyjnych. Współpraca z tragarzem, który oferuje nowe kanały dystrybucji, wiąże się z wieloma korzyściami. Jeździec może w pełni skupić się na dostosowywaniu oferty oraz produkcji, zaś sprzedaż oparta jest na działaniach podejmowanych przez tragarza. 

Przedsiębiorstwa stosujące piggybacking na zagranicznych rynkach mają do wyboru różne możliwości, m.in. bezpośrednie inwestycje zagraniczne, eksport produktów czy licencjonowanie. Decyzję odnośnie realizowanej polityki w zakresie piggybackingu należy dostosować do specyfiki konsumentów na rynku, w którym zamierzamy zainwestować a także do naszych możliwości finansowych oraz wiedzy i doświadczenia tragarza.

Najczęściej zadawane pytania

Na czym polega piggybacking?

Piggybacking (z ang. noszenie na baranach) to rodzaj współpracy pomiędzy dwoma firmami. Sprowadza się on do tego, że jedna z firm przekazuje drugiej kompetencje do dystrybuowania jej towarów na określonym rynku. Omawiana forma współpracy wykorzystywana jest zazwyczaj wtedy, gdy firma planuje ekspansję za granicą oraz poszukuje partnera, który posiada w tej dziedzinie odpowiednią wiedzę i doświadczenie.

Jaki jest cel stosowania piggybackingu?

Specjaliści wyróżniają trzy podstawowe cele strategiczne stosowania piggybackingu: pokrycie konkretnego rynku, pokrycie produktowe oraz strategię wzajemnego oddziaływania. Każda z nich wiąże się z określonymi korzyściami i zagrożeniami dla obu współpracujących ze sobą podmiotów.

Czy piggybacking się opłaca?

Piggybacking jest opłacalną formą współpracy przede wszystkim w dystrybucji towarów za granicę. Jeśli dana firma nie posiada wiedzy na temat funkcjonowania określonego rynku globalnego, skorzystanie z piggybackingu umożliwia jej znacznie szybsze osiągnięcie wytyczonych celów.

Podziel się

1 komentarz

Krysia

Krysia

Każde nowe zagadnienie jest dla mnie ciekawie i dlatego zawsze fajne są nowości na tej stronie. Więcej można potem w praktyce poznać.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Na tej stronie korzystamy z plików cookie, aby zadbać o jak najlepsze doświadczenia naszych użytkowników.
Kontynuując po wyświetleniu tej wiadomości, potwierdzasz, że wyrażasz na to zgodę.