!function(t,h,e,j,s,n){t.hj=t.hj||function(){(t.hj.q=t.hj.q||[]).push(arguments)},t._hjSettings={hjid:2313813,hjsv:6},s=h.getElementsByTagName("head")[0],(n=h.createElement("script")).async=1,n.src="https://static.hotjar.com/c/hotjar-"+t._hjSettings.hjid+".js?sv="+t._hjSettings.hjsv,s.appendChild(n)}(window,document);

Własna firma

Dywersyfikacja pracy, oszczędności oraz inne rodzaje i strategie

23 września 2021

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 19 głosów

19 głosów

1 komentarz

Dywersyfikacja pracy, oszczędności oraz inne rodzaje i strategie
Dywersyfikacja to pojęcie, z którym w przestrzeni publicznej spotykamy się coraz częściej, także w kontekście prowadzenia własnego biznesu. Jak się bowiem okazuje, dywersyfikacja przedsiębiorstwa to jeden z ważniejszych elementów, które mogą wpłynąć na finalny sukces wszelkiego typu działań. O czym dokładnie mowa? Jak należy rozumieć to pojęcie i na czym w istocie polega? Jeśli zadajesz sobie tego rodzaju pytania, właśnie dla Ciebie powstał poniższy tekst!

Zobacz także artykuł: Czy dodatkowa praca jest opłacalna? 

Dywersyfikacja pracy, oszczędności oraz inne rodzaje i strategie

Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorstw, które szukają sposobu na rozwój w nowych obszarach. Dla wielu osób praca na etacie, w tym także w sferze budżetowej, nie jest satysfakcjonująca i wybierają one realizację własnych projektów biznesowych. W obecnych czasach jednak stawianie na wyłącznie jeden rynek, produkt czy usługę jest dość ryzykowne. Z tego powodu tak dużą popularnością zaczyna cieszyć się dywersyfikacja. 

Czym jest dywersyfikacja?

Co należy rozumieć pod tym pojęciem i w jaki sposób można zastosować tego typu strategie w praktycznym biznesowym działaniu? Dywersyfikacja przedsiębiorstwa to nic innego jak - idąc za definicją Słownika Języka Polskiego PWN - “różnicowanie asortymentu produkcji lub usług w celu zmniejszenia ryzyka w prowadzeniu działalności gospodarczej”. Na tej płaszczyźnie często zachodzi np. dywersyfikacja portfela, dywersyfikacja produktu czy dywersyfikacja upraw. W praktyce mechanizm ten polega na odejściu od strategii skupiania się na jednej dziedzinie i czerpania z niej jak największych zysków na rzecz rozproszenia kapitału i działań. 

Jakie są rodzaje dywersyfikacji?

Istnieje kilka klasyfikacji rodzajów dywersyfikacji. Najpopularniejszy stworzył rosyjski ekonomista H. I. Ansoff, który z punktu widzenia celowości podejmowanych działań, podzielił ją na następujące typu: 

  • dywersyfikacja koncentryczna - oznacza wprowadzenie niewielkich modyfikacji w obowiązującej dotychczas ofercie produktów oraz usług, które mają pomóc w pozyskaniu nowych klientów, ale przy jednoczesnym zachowaniu procedur i technologii (mowa tutaj np. o stworzeniu nowych wariantów produktów);
  • dywersyfikacja horyzontalna (pozioma) - poszerzenie oferty o nowe produkty lub usługi, które mogą trafić zarówno do obecnych, jak i nowych klientów, sprzedaż odbywa się tymi samymi kanałami co do tej pory (np. nowy kolor istniejącego już produktu);
  • dywersyfikacja wertykalna (pionowa) - ten rodzaj oznacza przejęcie działalności w ramach dwóch faz: dotychczasowej oraz następującej po niej, w praktyce polega np. na rozpoczęciu przez przedsiębiorstwo produkcji półproduktów;
  • dywersyfikacja konglomeratowa - to rozszerzenie oferty o produkty czy usługi skierowane do nowej grupy docelowej. 

Dywersyfikacja pracy

Nie każdy w celu zwiększenia swoich dochodów lub poszerzenia biznesu decyduje się na dodatkową pracę lub wykonywanie służbowych zadań w sobotę i inne dni wolne. Dywersyfikacja pracy to złożony temat i wbrew pozorom nie polega na zwiększeniu liczby godzin aktywności zawodowej np. poprzez rezygnację z urlopówpracę przez całe wakacje. Przeciwnie - rozwiązanie to ma prowadzić do rozsądnego i w pełni przemyślanego rozdzielenia obowiązków w taki sposób, aby najwięcej energii i czasu poświęcać na aspekty, które przynoszą najwięcej korzyści firmie. W tym kontekście istotnym czynnikiem okazuje się umiejętność delegowania zadań, odpowiedniego zarządzania zespołem, a także wszelkimi procesami i komunikacją w przedsiębiorstwie. Przy okazji zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Umowa lojalnościowa - tym może zaskoczyć pracodawca.  

Video

Jakie są główne cele dywersyfikację?

Wiele osób zastanawia się z pewnością, jaki jest cel dywersyfikowania przedsiębiorstwa, szczególnie wtedy, gdy wszystko idzie po myśli jego właściciela, a interes przynosi zyski. Zasadniczym celem rozproszenia biznesu jest minimalizowanie wszelkich zagrożeń, które mogą zachwiać jego stabilnością czy rentownością. Strategie dywersyfikacyjne mają za zadanie wpłynąć pozytywnie na długofalowy rozwój podmiotu gospodarczego, z jednoczesnym otwieraniem się na nowe możliwości. Często bowiem inwestycja początkowa z czasem przestaje przynosić satysfakcjonujące wyniki i potrzebny jest nowy impuls, dzięki któremu działalność przedsiębiorstwa będzie niezagrożona. Przy dywersyfikacji przedsiębiorstwa straty w jednym obszarze uzupełnia się zyskami z innego. Najważniejsze jest dobranie odpowiedniej strategii i konsekwentne realizowanie przyjętych założeń.  

Strategia dywersyfikacji przedsiębiorstwa
Prowadzenie własnego biznesu to ogromne wyzwanie finansowe oraz logistyczne. W większości przypadków klienci oraz współpracownicy bardzo szybko weryfikują sens podejmowanych działań, także jeśli chodzi o dywersyfikację przedsiębiorstwa. To dlatego niezwykle istotnym elementem jest przyjęcie odpowiedniej strategii i rzetelne jej realizowanie. Pamiętajmy, że powinna być ona spójna z innymi wykonywanymi ruchami, a koniec końców musi przynieść efekt w postaci wzmocnienia pozycji danego podmiotu gospodarczego. 

Najczęściej zadawane pytania

Dywersyfikacja - czym jest i jak przejawia się w praktyce?

Dywersyfikacja to przede wszystkim różnicowanie asortymentu usług lub produkcji w celu zmniejszenia ryzyka w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. W tym kontekście można dywersyfikować nie tylko ofertę, ale także kapitał, dostawców, źródła finansowania, rynki zbytu itd.

Dywersyfikowanie przedsiębiorstwa - jakie są główne cele?

W dywersyfikowaniu chodzi w szczególności o ograniczeniu wpływu jednego obszaru na kondycję całego przedsiębiorstwa, z jednoczesnym otwarciem się na nowe możliwości, klientów i źródła przychodu. Dzięki dywersyfikacji można zniwelować skutki gorszej koniunktury i pokryć straty zyskami pochodzącymi z innej działalności.

Podziel się

1 komentarz

waleriana

waleriana

Dlatego wiele firm podzieliło się na oddziały. Częste praktyki w tym zakresie pokazują, że jest to zjawisko bardzo korzystne.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Na tej stronie korzystamy z plików cookie, aby zadbać o jak najlepsze doświadczenia naszych użytkowników.
Kontynuując po wyświetleniu tej wiadomości, potwierdzasz, że wyrażasz na to zgodę.