Spis treści
Zobacz także artykuł: Powierzenie pracownikowi innej pracy - co warto wiedzieć?
Oddelegowanie pracownika – czym tak właściwie jest oraz jakie są podstawowe zasady z tym związane?
Obecnie zarówno pracodawcy, jak i sami pracownicy muszą wykazywać się sporą elastycznością jeśli chodzi o realizowanie służbowych zadań. Rynek pracy zmienia się bowiem na naszych oczach i to nie tylko ze względu na modyfikacje, jakie wymusiła pandemia koronawirusa. Jeszcze kilka lat temu oddelegowanie pracownika było sporadycznym przypadkiem, w tej chwili po rozwiązanie to sięga się co rusz, a pracownicy - oczywiście w granicach polskiego prawa - muszą dostosować się do nowej sytuacji.
Czym tak właściwie jest oddelegowanie pracownika?
Zanim przejdziemy do konkretów, warto w skrócie wyjaśnić, co właściwie kryje się pod pojęciem oddelegowania pracownika? Na gruncie polskich przepisów prawa pracy jest to nic innego jak przeniesienie zatrudnionej na umowie o pracę osoby do innej pracy na określony czas. Decyzję podejmuje zazwyczaj sam pracodawca, a wynika ona z bieżących potrzeb przedsiębiorstwa. Zatrudniający musi wykazać przy tym uzasadnioną potrzebę, zapewnić pracownika o tym, że jego pensja nie zostanie obniżona, a praca ma odpowiadać kwalifikacjom zatrudnionego. Ostatni z tych warunkach należy rozumieć jako brak możliwości oddelegowania pracownika do zadań, których nie jest w stanie zrealizować lub na niższe niż do tej pory stanowisko.

Jakie są podstawowe zasady związane z oddelegowywaniem pracownika?
Oddelegowanie pracownika do innego miejsca pracy pozwala na zachowanie w mocy obowiązującej umowy. W przeciwnym razie stosunek pracy należałoby wypowiedzieć i nawiązać nowy na innych zasadach, co wiązałoby się z koniecznością spełnienia szeregu formalności. Oddelegować zatrudnionego można jednak stosując się ściśle do określonych norm ustawowych, które wskazują, że niezbędne jest zawarcie przez obie strony stosownego porozumienia. Oddelegowanie pracownika wzór - porozumienie między pracodawcą a pracownikiem musi zostać ujęte na piśmie i dołączone do akt personalnych.

Czy są jakieś korzyści dla firmy przy oddelegowaniu pracownika?
Istotą oddelegowania pracownika jest tymczasowa zmiana miejsca pracy, a nawet jej charakteru, jeśli oczywiście odpowiada on kompetencjom zatrudnionego. Pracownik nie może przy tym ponieść żadnej straty, w tym zabronione jest zmniejszenie jego wynagrodzenia. Dla przedsiębiorcy oddelegowanie pracownika jest korzystnym rozwiązaniem jeśli chodzi o finanse oraz logistykę, szczególnie jeśli firma w jakimś obszarze posiada braki kadrowe, które trzeba natychmiast uzupełnić.
Różnice między oddelegowaniem a delegacją
Oddelegowania pracownika nie należy mylić z delegacją, ponieważ są to dwie różne instytucje. Delegowanie pracownika to po prostu polecenie pracodawcy, na podstawie którego zatrudniony musi udać się w podróż służbową poza miejsce, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa. Nie jest to więc delegowanie pracownika do innej pracy, lecz zdarzenie incydentalne, które skutkuje m.in. tym, że zatrudniający musi pokryć wszelkie koszty związane ze wspomnianą podróżą. W tym kontekście warto wymienić także delegowanie pracownika za granicę, co ma miejsce np. w branży budowlanej czy transportowej, ale nie tylko. Pozostając w tym temacie zachęcamy do lektury artykułu zatytułowanego: Delegowanie pracowników na nowych zasadach.

Jakie są limity związane z oddelegowywaniem pracownika?
W polskich przepisach znajdziemy regulacje dotyczące maksymalnego okresu, na jaki pracownik może zostać oddelegowany. Mowa tutaj o trzech miesiącach w ramach jednego roku kalendarzowego. Warto jednak zaznaczyć, że ustawodawca dopuszcza możliwość podzielenia tego okresu na części. Czy pracodawca może przedłużyć ten okres? Jak się okazuje, jest to legalne, ale wyłącznie w sytuacji, gdy pracownik nie świadczył pracy przez cały ten czas np. z powodu choroby. Wówczas dopuszczalne jest wydłużenie okresu o ten, w którym zatrudniony przebywał na zwolnieniu. Jeśli jednak pracodawca nadużyje swoich uprawnień i oddelegowanie trwa dłużej niż przewiduje to prawo, pracownik może walczyć o odszkodowanie. Sprawa zajmuje się wtedy sąd, a często także Państwowa Inspekcja Pracy.