Spis treści
Pojęcie podróży służbowej ustawodawca umieścił w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 775 § 1 Kodeksu pracy: ?Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadania służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową?. Istotnymi elementami, które będą odróżniać podróż służbową od delegacji są takie elementy, jak:
- wykonywanie pracy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy,
- wykonywanie pracy na polecenie pracodawcy,
- wyjazd w celu wykonania określonego zadania, które zostało wyznaczone przez przełożonego.
Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego z dnia 22 lutego 2008 roku (sygn. akt I PK 208/07) ?wszystkie te cechy wystąpić muszą łącznie, a brak jednej z nich wyklucza zakwalifikowanie pracy świadczonej przez pracownika na rzecz pracodawcy jako podróży służbowej?.
Charakter incydentalny
Podróż służbowa różni się od delegacji przede wszystkim swoim charakterem. Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w literaturze podejmującej ten temat mowa tu o charakterze incydentalnym z punktu widzenia pracownika. Oznacza to, że podróż służbowa jest czymś wyjątkowym w czynnościach służbowych, które na co dzień wykonuje osoba zatrudniona. Pracownik wyjeżdża do miejscowości wskazanej przez swojego przełożonego jedynie na krótki czas i wykonuje konkretne obowiązki, które nie mają charakteru generalnego. Można powiedzieć, że w ten sposób odrywa się on od czynności wykonywanych na co dzień.
Kiedy mowa o delegacji?
O ile podróż służbowa, jak wskazano powyższej, ma charakter incydentalny, o tyle delegacja to wykonywanie pracy lub zadań służbowych w konkretnym miejscu przez dłuższy czas. Ważny jest tu fakt, że pracownik wykonuje stałą pracę. Może się jednak zdarzyć, że delegacja będzie obejmowała świadczenie pracy w różnych miejscowościach. W takim przypadku również nie można mówić o podróży służbowej, gdyż swoje codzienne czynności pracownik będzie zobowiązany wykonywać w ściśle określonych miejscach, które zostaną z góry wyznaczone przez jego przełożonego.
Miejsce pracy w umowie o pracę
Z punktu widzenia pracownika, który zastanawia się, czy sposób, w jaki świadczy pracę nie jest podróżą służbową istotne znaczenie może mieć też ewentualny zapis poczyniony w umowie o pracę. Warto jednak wiedzieć, że w praktyce równie istotne może być porozumienie się stron w tym zakresie. Ma to miejsce w sytuacji, gdy zainteresowane podmioty uzgadniają w umowie, że pracownik powierzone mu zadania wykonywać będzie w ? przykładowo ? siedzibie firmy, choć faktycznie strony umawiają się, że świadczenie pracy odbywać będzie się w innym miejscu. Jest to zgodne z prawem, choć może powodować wiele niejasności po stronie pracownika. Zgodnie jednak ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Sąd Najwyższy, zainteresowane podmioty w takim przypadku dokonują porozumienia zmieniającego, które jest dla nich wiążące.
Prawidłowe rozróżnienie jest ważne
Wysłanie pracownika w podróż służbową wiąże się między innymi z koniecznością wypłaty mu przez pracodawcę diety. W przypadku przedsiębiorstw państwowych obowiązujące są stawki ustalone w drodze rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku firm prywatnych ? podmiot zatrudniający jest zobowiązany samodzielnie ustanowić stawki diety i dodatkowo określić warunki wypłacania należności z tytułu odbytej przez pracownika podróży służbowej. Gdy mowa o delegacji, osobie zatrudnionej nie przysługują dodatkowe pieniądze z tytułu świadczenia pracy w innej miejscowości w kraju lub nawet poza granicami.
To może Cię również zainteresować