Spis treści
Praca wiąże się z konkretnym wysiłkiem – fizycznym lub psychicznym. Jako pracodawca powinieneś zadbać o to, by Twoi pracownicy mogli odpocząć w trakcie wykonywania poszczególnych czynności. Masz zresztą taki obowiązek. Ponieważ jednak ustawodawca przewidział elastyczne rozwiązania, wiele zależy od ciebie. Zadbaj o pracowników – sprawdź, co powinieneś wiedzieć o ustanawianiu przerw w pracy.
Przerwa a Kodeks pracy
Krótka czy dłuższa – każda przerwa jest dobra, by na chwilę oderwać się do pracowniczych obowiązków, wypić łyk kawy lub wody, spojrzeć za okno… Specjaliści od dawna podkreślają, że regularne przerwy w pracy mogą podnieść wydajność pracowników. Właśnie dlatego przerw lekceważyć nie wolno – przeciwnie, warto wykorzystać ich potencjał.
Szczegółowe informacje na temat tego, ile czasu powinna trwać przerwa, znajdują się w Kodeksie pracy. Według niego prawo do przerwy przysługuje osobom, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi min. 6 godzin (bez względu na ogólny wymiar etatu). Zgodnie z Art. 134 K.p. obowiązuje 15-minutowa przerwa wliczana do czasu pracy. Tego przywileju pracodawca nie może pracownikowi odebrać, nawet na podstawie porozumienia. Zwykle ustawowy kwadrans przeznacza się na spożycie posiłku, dlatego potocznie mówi się o nim „przerwa śniadaniowa”.
Jednak to nie wszystko. Art. 141 § 1 k.p. daje pracodawcy możliwość wprowadzenia jednej przerwy, która nie jest wliczana do czasu pracy, a jej długość może wynieść maksymalnie 60 minut. Zapis o takiej godzinnej przerwie musi się wówczas znaleźć w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy bądź w umowie o pracę podpisywanej z zatrudnionymi.
Warto wspomnieć, że prawo do dodatkowych przerw mają osoby objęte wyjątkowymi przywilejami, np. matki karmiące piersią, pracownicy młodociani czy ci wykonujący obowiązki w szczególnych warunkach.
Kto zarządza o przerwie w pracy?
Przerwa pozwala zregenerować siły. Wielu pracodawców zastanawia się jednak, jak wprowadzić pauzę do zakładu pracy. Rozwiązania są dwa: odgórne ustalenie godziny, o której rozpocznie się przerwa, lub pozostawienie decyzji każdemu pracownikowi. Które rozwiązanie sprawdza się lepiej w praktyce? Wiele zależy od zakładu pracy i sposobu pracy. Inaczej będą wyglądały przerwy w pracy kierowcy, a inaczej w przypadku ekspedienta w sklepie.
Źródło: Stampler.pl
Przerwy w pracy ustalane odgórnie najczęściej mają miejsce w tych zakładach pracy, w których pracownicy pracują w zespole, a do wykonywania pracy wykorzystują m.in. maszyny i urządzenia produkcyjne. W takiej sytuacji przerwanie procesu produkcyjnego nie jest sprawą łatwą, trudno też wyobrazić sobie, by linia produkcyjna mogła pracować właściwie niezależnie od liczby osób obsługujących ją w danym momencie.
Inaczej sytuacja prezentuje się w tych zawodach, w których pracownicy mają większą swobodę, gdy mowa o wykonywaniu obowiązków (np. pracownicy biurowi). Wówczas przerwa nie musi być ogłaszana z góry – pracownicy mogą decydować o niej sami.
Godzinna przerwa coraz popularniejsza
Kwadrans to często zbyt krótka przerwa jak na 8 godzin pracy. Zauważa to coraz więcej pracodawców i pracowników. Właśnie z tego względu w wielu firmach można spotkać się z sytuacją, że zamiast krótkiej przerwy, osoby zatrudnione mają prawo aż do godzinnej przerwy. O ile jeszcze kilka lat temu na wdrożenie takiego rozwiązania decydowały się głównie oddziały zagranicznych firm działające w Polsce, o tyle współcześnie coraz więcej pracodawców zauważa korzyści płynące z wdrożenia takiego rozwiązania.
![Video](https://img.youtube.com/vi/ZbklTwWI5zM/sddefault.jpg)
Niezależnie od tego, ile czasu jesteś pracodawcą, powinieneś wykorzystać przerwy, by zwiększyć wydajność zatrudnionych. Wypoczęty pracownik wykonuje swoje zadania nie tylko szybciej, lecz przede wszystkim bez znużenia. Postaw na przerwy i zadbaj o wypoczynek pracowników, by firma rozwijała się jeszcze dynamiczniej niż dotychczas.
To może Cię również zainteresować