Praca Webmaster

Znaleźliśmy 9 ofert pracy

Praca alert - powiadomienia

Webmaster

Zapisz wyszukiwanie, a my powiadomimy Cię mailowo o nowych ofertach gdy się pojawią

Praca zawód webmaster

Zawód webmastera

Webmaster jest specjalistą o szerokim profilu, który jest wszechstronnie zaangażowany w rozwój, utrzymanie i konserwację stron internetowych oraz aplikacji internetowych. Łączy w jednej osobie pracę różnych specjalistów z dziedziny tworzenia stron internetowych: programista, projektant layoutów, projektant stron internetowych, menedżer treści, optymalizator, moderator, administrator serwera itp. To także nazwa właścicieli własnych stron internetowych, którzy niezależnie realizują swoje projekty bez zaangażowania wąskich specjalistów. Pierwsi programiści byli webmasterami, ponieważ byli w pełni odpowiedzialni za funkcjonowanie zasobów, ale projekty stawały się coraz trudniejsze, więc wymagało to rozdzielenia obowiązków, a więc rozwoju wąskich specjalności. Odwrotny proces był możliwy, gdy rozwój strony stał się dostępny dla prawie każdego, pojawiło się wiele osobistych projektów.

Wraz z rosnącą popularnością usług zewnętrznych i tworzeniem projektów internetowych dla osobistych zarobków, zainteresowanie web masteringiem naturalnie wzrosło. Przyciąganie tak szerokich specjalistów jest postrzegane przez pracodawców jako sposób na oszczędzanie pieniędzy, a ci, którzy chcą opanować umiejętności, są przyciągnięci perspektywą tworzenia i zarabiania na własnych projektach i możliwością przejścia na freelancing. Początkowo webmasterzy byli samoukami, później zaczęły pojawiać się różne kursy, szkolenia, szkoły internetowe, pomagając opanować niezbędne umiejętności.

Jak zostać webmasterem?

Webmaster strony tworzonej z automatu musi mniej więcej znać się na szczegółach działania strony, panelu CMS, by móc samodzielnie aktualizować serwis. Żeby zostać bardziej doświadczonym webmasterem, trzeba dobrze opanować programowanie internetowe i co najmniej powierzchownie wszystkie powiązane działania. Konieczne jest:

  • znać co najmniej jeden język programowania (PHP, JavaScript, Python);
  • znać podstawy (HTML, CSS) i umieć je zastosować w praktyce;
  • zrozumieć standardy XML;
  • móc konfigurować serwery sieciowe (Apache, Nginx);
  • opanować podstawy administracji (Linux, Windows);
  • wiedzieć jak działa HTTP, HTTPS, FTP.
  • móc korzystać z DBMS (MySQL, PostgreSQL, Oracle);
  • mieć podstawową wiedzę na temat projektowania witryny;
  • znać edytory graficzne przynajmniej na podstawowym poziomie;
  • być w stanie zbudować logiczną architekturę projektu;
  • przynajmniej pobieżnie nawigować problemy użyteczności;
  • zrozumieć zasady wewnętrznej optymalizacji przez wyszukiwarki;
  • posiadać podstawową wiedzę z zakresu marketingu internetowego.


Jeśli webmaster współpracuje z projektami klientów, potrzebne będą również umiejętności menedżera konta i menedżera projektu, ponieważ te role będą musiały być wykonywane razem z innymi.

Webmaster może pracować zarówno profesjonalnie (na przykład w studiu projektowania stron internetowych lub w dziale rozwoju sieci dużej firmy), jak i samodzielnie, na odległość (na przykład jako freelancer).

Wembaster - wymagania

Web mastering nie jest nauczany na uniwersytetach, ale uzyskanie minimalnej wymaganej wiedzy do rozpoczęcia pracy jest łatwe. Główne opcje to samokształcenie i kursy. Internet umożliwia łatwe znalezienie materiałów szkoleniowych na temat programowania stron internetowych, podstaw marketingu internetowego itp. Podstawową wiedzę można uzyskać z książek, samouczków wideo, nagrań konferencyjnych, czytania profesjonalnych blogów. Jeśli osoba nie ma na początku umiejętności programistycznych, może bardziej skuteczne będzie uczenie się na specjalnych kursach, gdzie opanuje się wiedzę teoretyczną i praktyczną. Można także studiować informatykę i pokrewne kierunki, jednak w tym przypadku wiedza zdobyta jest wiele bardziej zaawansowania i tacy absolwenci zazwyczaj pracują na wyższych stanowiskach. Z reguły webmaster ma dobrą bazę wiedzy technicznej z zakresu programowania i administracji, niezależnie zdobywa dodatkową wiedzę na temat projektowania stron internetowych i podstaw promocji strony w Internecie.

Przy składaniu podania o pracę webmaster, web developer, nie wymaga specjalnego certyfikatu, który potwierdza przejście takich kursów. Najważniejszym kryterium jest dowolne, nawet minimalne doświadczenie, praktyka tworzenia projektów internetowych, znajomość jednego z języków skryptowych, umiejętność rozwiązywania zadań. Tutaj zawsze liczy się wiedza praktyczna. Wykształcenie wyższe jest jednak potrzebne, gdy webmaster chciałby awansować w danej firmie na wyższe stanowisko, np. kierownicze. Jak widać, rozwój tutaj jest możliwy.

Ile zarabia webmaster?

Badania pokazują, że w zawodzie webmastera trzy osoby z czterech to mężczyźni. Średnia całkowitych wynagrodzeń na tym stanowisku w skali miesiąca (mediana) wynosi około 4000 złotych brutto. Oznacza to, że 25% webmasterów może liczyć na wynagrodzenie powyżej 5100 złotych brutto. Połowa ankietowanych wskazała na płace mieszczące się w zakresie od około 2800 do 5100 złotych netto. Pracownicy cenią sobie tutaj w wielu przypadkach możliwość pracy zdalnej. Pracodawcy w niektórych przypadkach mogą liczyć na przenośny komputer i różne zniżki. Wpływ na wysokość płac ma region zatrudnienia, wielkość firmy oraz wykształcenie.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka