Wiele osób ma problem nie tylko z wytrwałością, lecz również z własną reakcją na porażki. Niepowodzenia najczęściej obniżają samoocenę i wypaczają wizję drogi do sukcesu, która często wydaje się znacznie dłuższa i trudniejsza niż w rzeczywistości. Tymczasem przyjęcie porażek za coś naturalnego, może pomóc w pokonywaniu kolejnych kroków i tym samym zbliżyć do sukcesu. O czym powinien pamiętać każdy pracownik, który pokonuje kolejne szczeble kariery? Oto 7 zachowań, o których należy pamiętać planując swoją drogę do sukcesu. Dotyczą one zarówno osób pracujących na etacie, jak i tych, które postanowiły spróbować własnych sił i otworzyć działalność gospodarczą.
1. Kontrola nad swoim samopoczuciem
Zarówno współpracownicy, jak i podwładni mogą przynieść w każdej chwili złe wiadomości. Gdy jednego dnia traci się kluczowego kontrahenta, dobry pracownik składa wypowiedzenie, a drogi sprzęt wymaga naprawy, można się zdenerwować. W takiej sytuacji jednak nie warto tracić zimnej krwii. Opanowanie i kontrola nad swoim samopoczuciem to jeden z najistotniejszych kluczy do sukcesu. Kontrolowanie swoich uczuć i reakcji – zwłaszcza na złe wiadomości – to dowód siły.
2. Nie myśl o sprawach, na które nie masz wpływu
Podejście do codziennych zadań powinno być zawsze optymistyczne. Humor może popsuć wiele rzeczy, na które pracownik nie ma wpływu. Takie zdarzenia należy po prostu ignorować. Zła pogoda czy korek na drodze nie znikną od narzekania. Zamiast zatem myśleć „co by było, gdyby...” warto po prostu przyjąć, że tak jest. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej aspekt ten jest szerszy – nie warto poświęcać czasu na rzeczy, o których nie mamy pojęcia (np. prowadzenie księgowości w firmie). Na każdym etapie powinno się po prostu współpracować ze specjalistami.
3. Ciesz się z sukcesu innych
Gdy współpracownik z pokoju obok dostał awans, może zakiełkować w głowie pytanie, dlaczego nie uwzględniono nas. Żalu czy niechęci warto jednak szybko się pozbyć. Cieszenie się z sukcesów innych – nawet jeżeli jest trudne – jest niezbędne. Ten pracownik, który zasłużył na awans musiał na niego zapracować. Warto prześledzić jego drogę do sukcesu, rozważając zarówno porażki, jak i te zachowania, które mogły przyczynić się do wyróżnienia przez szefa. W końcu Ty – jako pracownik lub przedsiębiorca – chciałbyś, by cieszono się z Twojego sukcesu, prawda?
4. Rezultaty? Przyjdą z czasem!
Każdego dnia pracujesz na swój przyszły sukces. Ta droga jest bardzo kręta, efektów zaś nie widać z dnia na dzień. I to kolejna rzecz, o której należy pamiętać. Rezultaty zawsze pojawiają się w następstwie ciężkiej pracy, ważne jednak by wytrwać do tego momentu. W drodze na szczyt warto cieszyć się z drobnych sukcesów. Takie należy nagradzać, by mieć siłę iść dalej. Wówczas zarówno ścieżka do sukcesu wydaje się krótsza, jak i lepiej się o niej opowiada tym, którzy chcą podążać śladami zwycięzcy.
5. Myśl o tym, co ważne
Każdy pracownik pracuje z innych powodów. Najważniejsze jednak jest to, by nie przejmować się tym, co myślą o nas osoby, od decyzji których nie zależy nasza dalsza ścieżka zawodowa. Praca zgodna z własnymi zainteresowaniami to najlepsze, co może spotkać każdego pracownika. Wówczas nie tylko można mieć satysfakcję z wykonywanej pracy, lecz także o sukces jest łatwo. I warto o tym pamiętać, podejmując kolejne decyzje – powinny być one zgodne wyłącznie z własnym sumieniem.
6. Skup się na teraźniejszości
Myślenie o przeszłości to oznaka słabości i utrata sporej ilości zarówno energii, jak i czasu. Podobnie rzecz ma się z ciągłym analizowaniem swoich błędów czy porażek – ich nie można już zmienić. Znacznie lepiej skupić się na teraźniejszości. Tu pracownik ma możliwość dokonywania zmian, ma również możliwość budowania przyszłości. A ta przecież jest prostą drogą do sukcesu. Czy nie warto zatem skupić się na istotnych elementach prowadzących do celu?
7. Ucz się na błędach
Stare przysłowie mówi, że należy uczyć się na błędach. Przeanalizowanie porażek jest nieprzyjemne, lecz konieczne. Dzięki temu można uniknąć ich w przyszłości. Pracownicy i przedsiębiorcy powinni przy tym pamiętać, że ważna jest konstruktywna samoocena. To właśnie dzięki niej można wyciągnąć odpowiednie wnioski ze swojego zachowania. Ten punkt powinien być przede wszystkim ważny dla osób prowadzących działalność gospodarczą – one odpowiadają wyłącznie przed sobą i ponoszą jako jedyne odpowiedzialność za swoje czyny.
To może Cię również zainteresować