Poszukując pracowników pracodawcy stawiają na szereg umiejętności. Poza wykształceniem i doświadczeniem ważne są też kompetencje miękkie. Te ważne są z uwagi na fakt, że coraz więcej firm współpracuje z międzynarodowymi podmiotami. Pracownicy muszą więc nie tylko wykazać się komunikatywnością, lecz także pracą w zespole. Funkcjonowanie w synergii jest coraz ważniejsze – to trendy niezmienne już od kilku lat. Warto przy tym zauważyć, że jest to wynik zmian, jakie dokonały się w ostatnim czasie – coraz mniej pracowników może pracować indywidualnie.
Uczyć się na studiach
Osoby, które dopiero wkroczą na rynek pracy powinny pamiętać o nabyciu kompetencji miękkich. Rzecz w tym, że tych należy się nauczyć. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie np. z praktyk studenckich. Dzięki nim możliwe jest nie tylko zapoznanie się z tajnikami wybranego zawodu, lecz także pracowanie w grupach z innymi pracownikami. To cenne doświadczenie, które może wpłynąć w przyszłości na decyzję pracodawcy o przyjęciu lub odrzuceniu aplikacji kandydata.
Odbywanie stażu lub praktyk studenckich to również możliwość pracy w multikulturowym (np. pod względem wieku) środowisku. W czasach, gdy na rynku aktywnych jest coraz więcej dojrzałych pracowników, to kolejna kompetencja, która jest ważna. Starzejące się społeczeństwo wzmaga problem z komunikacją. Studenci odbywający staże czy praktyki, mają możliwość nauczyć się porozumiewania z pracownikami w różnym wieku.
Znajomość języków też jest ważna
Poza kwestią komunikacji czy pracy w grupach ważna jest również znajomość języków obcych. Specjaliści wskazują, że znajomość języka angielskiego jest już zupełną podstawą. Coraz więcej pracodawców wymaga od przyszłych pracowników komunikatywnego porozumiewania się przynajmniej w dwóch językach. Poza wspomnianym angielskim, najczęściej w ogłoszeniach pojawia się język niemiecki, rosyjski czy francuski. Zapotrzebowanie wzrasta również na specjalistów znających języki egzotyczne, np. japoński czy chiński. To wynika przede wszystkim z faktu, że coraz więcej firm poszukuje nowych kontaktów biznesowych – zwłaszcza w Azji i Afryce.
Być liderem
Oczekiwania pracodawców odzwierciedlają zmiany, jakie dokonują się na rynku. Warto też zauważyć, że poszukiwanie kandydatów o określonych kompetencjach, oznacza, że podmioty zatrudniające mają długoletnie plany. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że kandydaci doskonale wykształceni, posiadający umiejętność pracy w grupie i komunikatywni będą szybko awansować. Pracodawcy stawiają bowiem na przyszłych liderów. Ta tendencja, według specjalistów, nie zmieni się w najbliższych latach. Wszystko dlatego, że wciąż brakuje osób na stanowiskach kierowniczych. Ponieważ problemem jest znalezienie pracowników o odpowiednich kompetencjach, pracodawcy coraz częściej samodzielnie ich szkolą.
To jeszcze rekrutacja?
Osoby poszukujące pracy mogą zastanawiać się, czy coraz wyższe wymagania wynikają z konieczności, czy też z faktu, że pracodawcy są coraz bardziej wymagający i podnoszą poprzeczkę. Warto pamiętać, że podmioty zatrudniające najczęściej są zainteresowane dalszym rozwojem. Kompetentna kadra to przede wszystkim możliwość wyjścia z produktami czy usługami do coraz większej ilości odbiorców. Poszerzanie rynków zbytu, o czym trzeba pamiętać, to jeden z podstawowych czynników sprzyjających rozwojowi firmy.
To może Cię również zainteresować
Kompetencje zawodowe - czym są i które są najbardziej pożądane?