Twoje wsparcie w rekrutacji

Wypłata na dwa rachunki bankowe - czy to możliwe?

Wypłata na dwa rachunki bankowe - czy to możliwe?
Pracodawca jest zobowiązany wypłacać pracownikowi wynagrodzenie za wykonaną pracę. Nie ma przeszkód, aby swój obowiązek wypełniał dokonując przelewu na wskazane przez pracownika konto. Co jednak w sytuacji, gdy pracownik wnioskuje o przelewanie wypracowanej pensji na dwa rachunki prowadzone w różnych bankach?

Kwestie wypłaty wynagrodzenia zostały szczegółowo uregulowane w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 86 § 1 pracodawca jest obowiązany do tego, aby wypłacać pensje w miejscu, terminie i czasie określonym w regulaminie racy lub innych przepisach prawa pracy. Dodatkowo ustawodawca przewidział sytuacje, w której pracownik będzie chciał, aby pensja była mu przekazywana na jego rachunek bankowy.

Obowiązek wypłaty wynagrodzenia może być bowiem spełniony w inny sposób niż do rąk pracownika, jeżeli:

  • stanowi tak układ zbiorowy pracy,
  • pracownik uprzednio wyraził zgodę na piśmie.

Oznacza to, że przekazywanie wynagrodzenia na rachunek bankowy jest w pełni dozwolone. Wątpliwości budzi jednak pytanie, co w sytuacji, gdy pracownik wnioskuje o przekazywanie jego wynagrodzenia na dwa różne rachunki bankowe, które prowadzone są w różnych bankach. Jak wyglądają formalności, w tym również kwestia ponoszenia opłat za przelew?

Wypłata na dwa rachunki? To możliwe

Kwestia przelewania wynagrodzenia na dwa rachunki pracownika prowadzone dla niego przez dwa różne banki nie jest uregulowana szczegółowo w przepisach, choć - co warto zauważyć - nie ma przeszkód, aby pracodawca taki wniosek swojego podwładnego uwzględnił.

Warto przy tym poruszyć kwestie kosztów, które są generowane w momencie dokonania przelewu:

  • Zasadniczo koszt pierwszego przelewu powinien uregulować pracodawca, gdyż to jego obowiązkiem jest wręczyć pracownikowi wynagrodzenie.
  • Co do kosztów kolejnego przelewu, strony mają pełną dowolność. Oznacza to, że zapłacić może zarówno pracownik, jak i pracodawca - konieczne jest po prostu dokonanie odpowiednich ustaleń.

Jeżeli pracodawca nie chce pokrywać kosztów drugiego przelewu, to powinien pamiętać o tym, aby w aktach osobowych pracownika znalazł się stosowny dokument, na podstawie którego będzie on potrącał z pensji swojego podwładnego pieniądze tytułem wykonania tej operacji.

Kiedy konieczny jest wniosek pracownika?

O przekazywanie wynagrodzenia na rachunek bankowy pracownik powinien wnioskować tylko wówczas, gdy w zakładzie pracy nie obowiązuje układ zbiorowy pracy lub chce on, aby wynagrodzenie było przekazywane na dwa różne rachunki bankowe. Jeżeli bowiem w firmie obowiązuje układ zbiorowy pracy, to wystarczy pismo informacyjne, w którym osoba zainteresowana wskaże numer rachunku bankowego.

Wniosek pracownika będzie wymagany wówczas, gdy pensja będzie miała być przekazywana na dwa rachunki bankowe. W takiej sytuacji pracownik powinien dokładnie określić, jakie kwoty, na który rachunek mają zostać przekazane. Dodatkowo konieczne jest wskazanie daty, od której pensja ma być w ten sposób wypłacana.

To Cię powinno też zainteresować: Wynagrodzenie - wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

Od 2020 roku forma wypłaty wynagrodzenia na rachunek bankowy będzie niejako domyślna, jednak jeśli całość, lub część kwoty chcemy otrzymać w gotówce, wówczas również konieczne będzie złożenie odpowiedniego wniosku. Wynika to bezpośrednio z:

Art. 86 § 3 Kodeksu pracy
Wypłata wynagrodzenia jest dokonywana na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył w postaci papierowej lub elektronicznej wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.

Z punktu widzenia pracodawcy przekazywanie wynagrodzenia na rachunek bankowy pracowników może być wygodniejsze, zwłaszcza jeżeli firma jest duża lub sprawami kadrowymi zajmuje się zewnętrzne biuro rachunkowe. W takiej sytuacji bowiem wystarczy dyspozycja przelewów, nie jest konieczne uruchamianie kasy czy nawet zatrudnienie dodatkowej osoby, która będzie wypłacała wynagrodzenie zatrudnionym.

Z drugiej strony, pracodawca nie powinien wykluczyć możliwości, w której pracownik zażąda wypłaty części wynagrodzenia do rąk własnych, części zaś na rachunek bankowy. I w takim przypadku jest jednak konieczne uregulowanie tej kwestii między zainteresowanymi stronami.

Podsumowując, wypłata wynagrodzenia na dwa konta bankowe jest jak najbardziej możliwa. Należy jednak złożyć odpowiedni wniosek w swoim zakładzie pracy i porozumieć się z pracodawcą w sprawie ewentualnych kosztów przelewów.

Oceń ten wpis
Wypłata na dwa rachunki bankowe - czy to możliwe?
Ocena: 0, liczba głosów: 0

Opinie

Księgowa
2019-12-12, 07:47
Prawie w każdym zakładzie pracy, wyplata odbywa się na rachunek bankowy pracownika. Gdy pracownik pragnie, aby wyplata jego wynagrodzenia w ustalonych częściach została przelewana na dwa rachunki bankowe, to z tym nie powinien mieć kłopotu. Powinien taką sprawę właściwie uzasadnić i sprawę na pewno załatwi. Może jedynie będzie musiał zapłacić koszty za przelew drugi...ale to małe koszty...
prac. Lulek
2019-05-21, 07:24
Wypłata na... dwa rachunki bankowe z tego co wiem, jest możliwa. Nie ma wprawdzie przepisów takich, ale można to zgłosić w księgowości i nie powinno być problemu, aby wypłata była przeprowadzana na 2 rachunki bankowe pracownika.
Darek
2019-05-08, 13:27
Dobrze znać zasady tego, według mnie to u nas kwestia dobrowolna działu. Takie prośby gdy są zgodne z prawem są realizowane w sposób odpowiedni przez właściwe działy.
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.