Motywowanie pracowników

Rywalizacja między przedsiębiorstwami – jaki ma to wpływ na pracownika?

14 września 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 14 głosów

14 głosów

0 komentarzy

Rywalizacja między przedsiębiorstwami – jaki ma to wpływ na pracownika?
Rywalizacja pomiędzy przedsiębiorstwami jest czymś zupełnie naturalnym – nie sposób zwalczyć ją do zera, gdyż wtedy nie mielibyśmy do czynienia z wolnym rynkiem, na którym panuje konkurencja. Niemniej jednak przedsiębiorcy powinni być świadomi, że rywalizacja ma wpływ nie tylko na postrzeganie ich marki czy na klientów, ale również na samych pracowników.

Z artykułu dowiesz się:

  • w jaki sposób przedsiębiorstwa ze sobą rywalizują,
  • jak rywalizacja może pozytywnie wpłynąć na pracownika,
  • na czym polega analiza pięciu sił Portera,
  • czym jest rywalizacja pozytywna i negatywna?

Czytaj także: Konkurencyjne firmy - czy można w nich pracować bez konsekwencji?

W jaki sposób przedsiębiorstwa ze sobą rywalizują?

Rywalizacja przedsiębiorstw skupia się między innymi na odpowiednim oddziaływaniu na klientów, a także na pracowników. W pierwszym aspekcie należy przyjrzeć się przede wszystkim prowadzonej polityce cenowej i promocyjnej. Przedsiębiorstwa oferują swoim klientom towary po niższych cenach, niż robi to konkurencja. Rywalizacja może też przejawiać się w wyszukiwaniu kolejnych sposobów na pozyskanie klienta, między innymi poprzez organizowanie różnego rodzaju akcji rabatowych.

Zdrowa konkurencja opiera się na własnych pomysłach, niezdrowa natomiast powiela je od innych. Rywalizacja może mieć również wymiar pracowniczy - firmy starają się pozyskać najlepszych pracowników, jednak najpierw należy ich przekonać do zmiany miejsca zatrudnienia. Tego rodzaju konkurencja dotyczy nie tylko firm z tej samej branży - przykładowo, informatyk lub księgowy mogą pracować wszędzie. Tutaj dużą rolę odgrywają zespoły rekrutacyjne, na czele których często stoją doświadczeni headhunterzy. Ważne, aby rywalizacja była prowadzona zgodnie z przyjętymi zasadami współżycia społecznego, a także etyką biznesu, nie mówiąc już o obowiązującym wszystkim prawie.

Video

Jak rywalizacja między przedsiębiorstwami może pozytywnie wpłynąć na pracownika?

Rywalizacja między uczestnikami rynku może mieć pozytywny wpływ na osoby, próbujące znaleźć pracę, która spełni ich oczekiwania. Jak się okazuje, skorzystać z niej mogą także ci, którzy dotychczas nie myśleli o zmianie miejsca zatrudnienia. Warto zobrazować to na przykładzie – firma, która chce odebrać innej dobrego informatyka, z pewnością zaoferuje mu wyższe wynagrodzenie, lepsze benefity pozapłacowe czy atrakcyjniejsze warunki pracy. Jeśli nawet informatyk nie myślał o zmianie pracy, to teraz zacznie się zastanawiać, czy rzeczywiście warto pozostać w dotychczasowej firmie. Na tejże rywalizacji może więc wiele zyskać, i to nie tylko w kwestii finansowej. Być może pracodawca zaoferuje mu elastyczny czas pracy czy awans.

Rywalizacja w biznesie sprawia, że pracownicy podnoszą swoje kompetencje, chcąc w razie potrzeby mieć w ręku "kartę przetargową". Dzięki temu stawiają na samorozwój, ale również wszechstronność, dzięki której o wiele łatwiej jest im odnaleźć się na rynku pracy. Mogą również wiele zyskać, a to właśnie dzięki rywalizacji o nich, jaka ma miejsce pomiędzy przedsiębiorstwami. Powoduje to ogólną poprawę sytuacji pracowników, zwłaszcza tych najlepiej wykształconych i przygotowanych do wykonywania swoich obowiązków.

A może tak analiza 5 sił Portera?

Analiza 5 sił Portera skupia się na holistycznym podejściu do konkurencji, jednak głównie w ujęciu branżowym. Jej ideą jest rozważanie:

  • siły rywalizacji konkurencyjnej na rynku,
  • zagrożeń ze strony nowych wejść na rynek,
  • zagrożeń ze strony substytutów,
  • siły przetargowej dostawców,
  • siły przetargowej nabywców.

W tym kontekście można analizować również rywalizację pomiędzy przedsiębiorstwami w ujęciu pracowniczym. Otóż w pierwszej kolejności należy zastanowić się, jakie firmy i dlaczego mogą chcieć odebrać nam pracowników. Warto tutaj wziąć pod uwagę nie tylko te, które obecnie działają na rynku, ale również takie, które wkrótce mogą się na nim pojawić. Możemy również zastanawiać się, jaka jest siła przetargowa nabywców, czyli potencjalnych nowych pracodawców. Zazwyczaj mowa o wyższym wynagrodzeniu, jednak obecnie nie jest to jedyny benefit, na jaki zwracają uwagę zatrudnieni. Czasami kluczowe okazują się lepsze warunki pracy czy objęcie nowego, wyższego rangą stanowiska. Musimy wziąć też pod uwagę siłę przetargową nabywców, czyli pracowników, którzy mogą zmienić miejsce zatrudnienia. Jakie są ich kompetencje? Czy trudno będzie znaleźć kogoś w zastępstwie? Jakich dodatkowych benefitów mogą oczekiwać, aby pozostać w firmie? Te i inne pytania wymagają szczegółowej analizy nie tylko ze strony osób zatrudnionych w dziale HR, ale również pracodawcy. Analiza 5 sił Portera może więc okazać się pomocna, zwłaszcza w kontekście długofalowego planowania zatrudnienia.

Rywalizacja pozytywna i negatywna

Rywalizację można podzielić między innymi na pozytywną i negatywną. Mowa tutaj nie tylko o tej, która występuje pomiędzy przedsiębiorstwami, ale również o potencjalnej rywalizacji pomiędzy pracownikami. Ci, wiedząc, że inne firmy poszukują nowych osób do pracy, mogą chcieć udowodnić, że są o wiele lepsi od swojej potencjalnej "konkurencji". Rywalizacja w pracy jest czymś naturalnym, jednak nie może przerodzić się w mobbing czy nękanie. Pozytywna rywalizacja opiera się na zdobywaniu rynku legalnymi metodami, które są także zgodne z etyką biznesową oraz zawodową. Tego rodzaju konkurencja jest bardzo potrzebna, zwłaszcza na wolnym rynku, gdyż stanowi powód do rozwoju i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, nie nakazuje natomiast stać w miejscu. 

Tymczasem negatywna rywalizacja ma zupełnie inny wymiar, gdyż skupia się głównie na wykorzystywaniu luk prawnych czy działaniu na bakier z ogólnie przyjętymi normami i zasadami współżycia społecznego. Przykładem negatywnej rywalizacji jest namawianie pracownika, aby zmienił miejsce zatrudnienia, gdyż jego obecna firma i tak planuje zwolnienia - co oczywiście nie jest prawdą. Rywalizacja w zespole również może mieć charakter negatywny, jeśli celowo zostanie do niego dopuszczona osoba z zewnątrz, mająca za zadanie głównie zepsuć relacje pomiędzy pracownikami. Nic więc dziwnego, że sposoby rywalizacji z konkurencją stosującą nieuczciwe metody są tak często wdrażane w firmach. Rywalizacja negatywna prowadzi bowiem do konfliktów, stanowiąc hamulec rozwojowy przedsiębiorstwa.

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego rywalizacja pozytywna jest tak istotna?

Rywalizacja pozytywna pomiędzy przedsiębiorstwami zachęca do rozwoju oraz polepsza sytuację pracowników. Dzięki niej chcą oni zdobywać kompetencje, jednocześnie mogąc negocjować lepsze warunki zatrudnienia.

Jak przedsiębiorstwa ze sobą rywalizują?

Przedsiębiorstwa mogą rywalizować o klientów, stosując tutaj odpowiednią politykę cenową, lecz rywalizacja może również dotyczyć bezpośrednio osób zatrudnionych w firmie, a więc kierują się one chęcią pozyskania pracownika.

Czym charakteryzuje się pozytywna rywalizacja?

Pozytywna rywalizacja korzysta z dostępnych narzędzi, a postępowanie przedsiębiorców jest całkowicie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, etyką zawodową czy biznesową oraz normami społecznymi.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka