Własna firma

Kontrahent - jak sprawdzić czy jest rzetelny?

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 18 głosów

18 głosów

9 komentarzy

Kontrahent - jak sprawdzić czy jest rzetelny?
Za wykonane usługi lub dostarczone towary firma pobiera opłaty, ale nie zawsze od razu. Przykładem jest branża budowlana. Inwestorzy najczęściej zatrudniają podwykonawców. Ci, by otrzymać pieniądze za wykonane usługi, muszą najpierw zrealizować swoją część umowy.By jednak to zrobić, potrzebują materiałów budowlanych. Jeżeli nie posiadają własnych środków na zakup takich, to nawiązują współpracę ze składami budowlanymi, oferującymi wystawienie faktury z odroczonym terminem płatności.

Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie firmy powinien znać realia branży i – chcąc się w niej utrzymać – do nich się dostosować. By jednak nie okazało się, że zostanie bez towaru i pieniędzy na zakup kolejnej jego partii, powinien pomyśleć nie tylko np. o linii kredytowej, lecz także o sprawdzeniu kontrahenta. Jak to zrobić? Oto 3 zasady, o których powinien pamiętać każdy właściciel firmy.

 

Biznes partner – sprawdź, z kim będziesz współpracować
 

Podstawową kwestią jest sprawdzenie, czy firma kontrahenta rzeczywiście istnieje i prowadzi działalność gospodarczą. Podstawowym źródłem, w którym można znaleźć takie informacje jest CEIDG. To właśnie w tym zbiorze są zebrane wszystkie najważniejsze dane o firmach. Co powinno wzbudzić szczególne zainteresowanie przedsiębiorcy? Przede wszystkim data rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Początkujące w branży firmy nie muszą od razu być podejrzane, ale przedsiębiorca decydujący się na współpracę z takimi powinien być bardzo czujny. Wszystkie informacje niezbędne, by sprawdzić firmę we wspomnianej bazie CEIDG, można znaleźć na firmowej pieczątce, z której korzysta przedsiębiorstwo.

Szukasz pracy?
Dodana
Polecana

Doradca Klienta

Credit Agricole Bank Polska S.A.

  • Koszalin
Dodana

KIEROWNIK UTRZYMANIA RUCHU (K/M)

AUDIT HR Sp. z o.o.

  • Iłowa
Dodana

Aplikant (w charakterze strażnika miejskiego)

Straż Miejska m. st. Warszawy

  • Warszawa
Dodana
Polecana

KIEROWNIK PRODUKCJI (K/M)

AUDIT HR Sp. z o.o.

  • Iłowa
Dodana

 

Odroczony termin płatności tylko dla rzetelnych kontrahentów
 

Nie każda firma oferuje wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności. Takie dokumenty, choć powszechnie używane, nie są dostępne dla wszystkich. By nie okazało się więc, że z miesiąca na miesiąc przybywać będzie nieopłaconych w terminie faktur – przez co firmowa kasa zacznie świecić pustkami – dobrym rozwiązaniem jest stosowanie odroczonych terminów płatności wyłącznie wobec stałych, rzetelnych klientów.

Jeżeli przedsiębiorca inwestuje w reklamę, warto to podkreślać. Niezbędne jest też określenie, po ilu miesiącach lub opłaconych fakturach firma kontrahenta będzie uprawniona do korzystania z tego ułatwienia. Z myślą o lojalnych klientach warto przygotować też promocje i rabaty. Wszystko to powinno skusić tych, którzy są w stanie terminowo regulować płatności i są zainteresowani oszczędzaniem.

Czytaj również: Skąd wziąć pomysł na firmę, która przyniesie zysk?

 

Kontrahent - sprawdź opinię o jego firmie

 

Niezależnie od branży, opinię można wyrobić sobie dość szybko. Idąc dalej przykładem sektora budowlanego – podwykonawcy zawsze są oceniani przez wykonawców, ci zaś przez inwestora. By być pewnym, że firma nie zniknie z rynku nie płacąc za towar, warto odpowiednio wcześniej sprawdzić, czy jej sytuacja jest ustabilizowana, a jej właściciel ma dobrą opinię. Zdecydowanie najłatwiej mają w tej kwestii przedsiębiorcy działający lokalnie – oni nie powinni mieć większego problemu z tym, by sprawdzić potencjalnego kontrahenta, gdyż wystarczy w tym celu wykonać kilka telefonów.

W przypadku firm działających na terenie całego kraju lub za granicą sprawa jest trudniejsza. Warto jednak poświęcić czas, by sprawdzić chociaż opinie w sieci. Jeżeli takich brak, to alternatywnym rozwiązaniem jest wypytanie wśród innych podmiotów, np. hurtowni, dostawców, usługodawców, czy wcześniej współpracowali z daną firmą. Takie działania pozwalają skutecznie uchronić się przez nieuczciwymi kontrahentami.

Podziel się

9 komentarzy

emerytka

emerytka

Dobrze wiedzieć jak się do tego zabrać by sprawdzić kontrahenta.
Jerzy

Jerzy

Z pewnością obecnie jest wiele łatwiej sprawdzić kontrahentów. Mimo wszystko warto znać receptę na sukces w zbieraniu tych informacji.
Dominika

Dominika

Dzisiaj dużo łatwiej jest posprawdzać drugą stronę. Kiedyś był z tym owszem problem, a teraz można to zrobić dość szybko i nawet za pomocą własnych szybkich narzędzi www.
Teodor

Teodor

Dobrze jest sprawdzić kontrahentów i dzisiaj o wiele łatwiej jest to zrobić nawet samemu by w ten sposób być pewnym co do realizacji wszystkich działań i tak podobnie.
Kazik

Kazik

Kontrahent - jak sprawdzić czy jest rzetelny? Wszystko ujęte w tym artykule. Kontrahent to osoba fizyczna lub osoba prawna będąca stroną transakcji..
Donata

Donata

Jeśli myślisz o założeniu firmy, prawdopodobnie już wiesz, co chcesz sprzedać, a przynajmniej rynek, na który chcesz wejść. Szybkie wyszukiwanie istniejących firm w wybranej branży. Dowiedz się, co robią obecni liderzy marki i dowiedz się, jak możesz to zrobić lepiej. Kontrahentów sprawdzac można dzisiaj łatwo.
Monika Jo290

Monika Jo290

Aby wymyślić lub znaleźć pomysł na sprawdzenie kontrahenta, przeczytaj różne artykuły i po przeczytaniu będziesz w 100% zdeterminowany pomysłem i zrealizujesz wyszukanie.
jumbo jamm

jumbo jamm

Dzisiaj wiele jest mechanizmów by to dobrze sprawdzić. Lepiej dmuchać na zimno i realizować to wszystko starannie i bez obaw, że coś wyjdzie nie tak jak się chce,.
Mariusz z Rudy Śląskiej

Mariusz z Rudy Śląskiej

Ja zawsze sprawdzam na linkedin, na wszelakich forach i innych serwisach. Można znaleźć często ciekawe informacje chociaż to nie do końca musi być prawda.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka