Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie firmy powinien znać realia branży i – chcąc się w niej utrzymać – do nich się dostosować. By jednak nie okazało się, że zostanie bez towaru i pieniędzy na zakup kolejnej jego partii, powinien pomyśleć nie tylko np. o linii kredytowej, lecz także o sprawdzeniu kontrahenta. Jak to zrobić? Oto 3 zasady, o których powinien pamiętać każdy właściciel firmy.
Biznes partner – sprawdź, z kim będziesz współpracować
Podstawową kwestią jest sprawdzenie, czy firma kontrahenta rzeczywiście istnieje i prowadzi działalność gospodarczą. Podstawowym źródłem, w którym można znaleźć takie informacje jest CEIDG. To właśnie w tym zbiorze są zebrane wszystkie najważniejsze dane o firmach. Co powinno wzbudzić szczególne zainteresowanie przedsiębiorcy? Przede wszystkim data rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Początkujące w branży firmy nie muszą od razu być podejrzane, ale przedsiębiorca decydujący się na współpracę z takimi powinien być bardzo czujny. Wszystkie informacje niezbędne, by sprawdzić firmę we wspomnianej bazie CEIDG, można znaleźć na firmowej pieczątce, z której korzysta przedsiębiorstwo.
Odroczony termin płatności tylko dla rzetelnych kontrahentów
Nie każda firma oferuje wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności. Takie dokumenty, choć powszechnie używane, nie są dostępne dla wszystkich. By nie okazało się więc, że z miesiąca na miesiąc przybywać będzie nieopłaconych w terminie faktur – przez co firmowa kasa zacznie świecić pustkami – dobrym rozwiązaniem jest stosowanie odroczonych terminów płatności wyłącznie wobec stałych, rzetelnych klientów.
Jeżeli przedsiębiorca inwestuje w reklamę, warto to podkreślać. Niezbędne jest też określenie, po ilu miesiącach lub opłaconych fakturach firma kontrahenta będzie uprawniona do korzystania z tego ułatwienia. Z myślą o lojalnych klientach warto przygotować też promocje i rabaty. Wszystko to powinno skusić tych, którzy są w stanie terminowo regulować płatności i są zainteresowani oszczędzaniem.
Czytaj również: Skąd wziąć pomysł na firmę, która przyniesie zysk?
Kontrahent - sprawdź opinię o jego firmie
Niezależnie od branży, opinię można wyrobić sobie dość szybko. Idąc dalej przykładem sektora budowlanego – podwykonawcy zawsze są oceniani przez wykonawców, ci zaś przez inwestora. By być pewnym, że firma nie zniknie z rynku nie płacąc za towar, warto odpowiednio wcześniej sprawdzić, czy jej sytuacja jest ustabilizowana, a jej właściciel ma dobrą opinię. Zdecydowanie najłatwiej mają w tej kwestii przedsiębiorcy działający lokalnie – oni nie powinni mieć większego problemu z tym, by sprawdzić potencjalnego kontrahenta, gdyż wystarczy w tym celu wykonać kilka telefonów.
W przypadku firm działających na terenie całego kraju lub za granicą sprawa jest trudniejsza. Warto jednak poświęcić czas, by sprawdzić chociaż opinie w sieci. Jeżeli takich brak, to alternatywnym rozwiązaniem jest wypytanie wśród innych podmiotów, np. hurtowni, dostawców, usługodawców, czy wcześniej współpracowali z daną firmą. Takie działania pozwalają skutecznie uchronić się przez nieuczciwymi kontrahentami.