Szkolenia i rozwój

ASAP, RSVP, BRB, LMK, FYI i inne skróty w komunikacji biurowej, które warto znać, aby pracować w korpo.

31 sierpnia 2021

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 17 głosów

17 głosów

0 komentarzy

ASAP, RSVP, BRB, LMK, FYI i inne skróty w komunikacji biurowej, które warto znać, aby pracować w korpo.
Zatrudniając się w korporacji należy nie tylko przestawić się na specyficzny model pracy, ale także nauczyć się biurowego slangu. Korpomowa z jednej strony ułatwia wykonywanie codziennych obowiązków, z drugiej jednak dla wielu osób jest twardym orzechem do zgryzienia. Porozumiewanie się tym sposobem musi wejść w nawyk, ale aby tak się stało trzeba dokładnie znać jak najwięcej popularnych określeń i skrótów.

Zobacz także artykuł: Korporacja - czy odważysz się dla niej pracować?

ASAP, RSVP, BRB, LMK, FYI i inne skróty w komunikacji biurowej, które warto znać, aby pracować w korpo.

ASAP, deadline, feedback, DOB, CC/BCC i wiele innych. Dla każdego, kto choć przez krótki okres pracował w większej firmie, a już napewno w korporacji, posługiwanie się tego typu określeniami to jeden ze stałych elementów zawodowej rzeczywistości. Właśnie z tego powodu warto przyjrzeć się temu bliżej! Zachęcamy do lektury!   

Video

Szukasz pracy?
Dodana
Polecana

Pielęgniarka - Niemcy

BK Care GmbH

  • Niemcy
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Dlaczego często w komunikacji biurowej używa się skrótowców?

Jednym z czynników wpływających na to, że język korporacyjny przyjął się w naszym kraju jest to, iż wiele przedsiębiorstw posiada kapitał zagraniczny. Biurowa nowomowa to standard w krajach zachodnich, a jej ujednolicenie na terenie wszystkich państw, w których działają te same korporacje stało się standardem. Ponadto, w zagranicznych korporacjach pracownicy posługują się oprogramowaniem i systemami, które nie zawsze przetłumaczone są na polski. Korpojęzyk łączy w sobie cechy mowy polskiej, jak i angielskiej, ale także liczne skróty, hasła czy specyficzne tylko dla niego określenia. Zdarza się też ta, że wiele pojęć nie trudno jest przetłumaczyć dosłownie na język polski, dlatego przyjęło się, że lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie skrótów i posługiwanie się nimi uniwersalnie w obrębie przedsiębiorstwa i nie tylko. W tym miejscu warto zapoznać się także z tekstem opisującym ergonomię pracy w biurze i to, na co zwrócić uwagę w tym obszarze.   

Jakie są najpopularniejsze skróty biurowe? – LISTA

Używanie skrótów w codziennej biurowej pracy to obecnie norma, która ułatwia wszystkim współpracę. Dzięki temu komunikaty stają się klarowne i każda z osób wie, co oznaczają, przez co trudno o pomyłkę w zrozumieniu. Sprawia to, że w łatwiejszy sposób można zorganizować życie firmy. Poniżej krótka lista najpopularniejszych biurowych skrótów i i objaśnienie ich znaczenia:

  • ASAP (z angielskiego: as soon as possible) - tak szybko, jak to możliwe
  • RSVP (z francuskiego: répondez s’il vous plaît) - proszę odpowiedzieć 
  • EOD (z ang. end of the day) - zadanie powinno zostać wykonane do końca dnia
  • BRB (z ang. be right back) - zaraz wracam 
  • LMK (z ang. let me know) - daj mi znać 
  • IMHO (z ang. in my humble opinion - moim skromnym zdaniem  
  • PFA (z ang. please find attached) - proszę, sprawdź załącznik  
  • RFQ (z ang. request for quotation) - zapytanie o konkretną ofertę/wycenę
  • RFP (z ang. request for proposal) - prośba o propozycję/estymację kosztów projektu 
  • RFI (z ang. request for information) - zapytanie o informację dotyczącą produktu lub usługi
  • ETA (z ang. estimated time of arrival) - szacowany czas przybycia  
  • MNC (z ang. multinational company) -  spółka międzynarodowa
  • FYI (z ang. for your information) - tylko do Twojej wiadomości  

Kiedy można sobie pozwolić na używanie skrótowców biurowych?

Dla rozwoju i zakorzenienia się korpojęzyka w Polsce mało ważne staje się już obecnie to, czy pracuje się stacjonarnie, czy też zdalnie, na przykład z wykorzystanie wirtualnego biura. Korporacyjny język nie jest używany już tylko stricte w biznesie, ale coraz częściej znajduje swoje zastosowanie w życiu prywatnym. Dobrym przykładem może być chociażby popularny deadline - ostateczny termin zrobienia jakiejś rzeczy czy też feedback - informacja zwrotna. Coraz częściej z biurowej mowy korzysta młodzież. W tych kręgach popularnym skrótem jest m.in. TGIF - Thank God It’s Friday, czyli dzięki Bogu już piątek. 

Wady i zalety stosowania komunikacyjnych skrótów biurowych
Wiele osób zaciera granicę pomiędzy językiem polskim, a właśnie językiem korporacyjnym i traktuje ten drugi jako pełnoprawny sposób komunikowania się. Językoznawcy przyznają, że należy postrzegać to jako zjawisko negatywne i degradujące nasze kulturowe zasoby. Używanie skrótów jest więc niezwykle pomocne i przydatne w sferze zawodowej, ponieważ ułatwia porozumiewanie się, z drugiej jednak strony warto zachować zdrowy rozsądek w posługiwaniu się nimi w życiu prywatnym. Mimo wszystko, każdy - niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy - powinien znać najważniejsze skróty biurowe i ich znaczenie.

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego w komunikacji biurowej używa się skrótów?

Język korporacji jest niezwykle uniwersalnym środkiem komunikowania się pracowników, nie tylko w obrębie jednego przedsiębiorstwa. Ten sposób porozumiewania się jest szybki, prosty i nie pozostawia pola do interpretacji.

Skróty biurowe - czy warto stosować?

Skróty w sferze zawodowej mogą być używane zarówno w mowie, jak i piśmie. Warto z nich korzystać jeśli chcemy przekazać współpracownikom jasne komunikaty co do podejmowanych przez nas działań czy też oczekiwań. Najpopularniejsze skróty biurowe znajdują również zastosowanie nie tylko w pracy, ale często także na płaszczyźnie prywatnej.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka