Zmiana i utrata pracy

Firma nie ujawnia swojej nazwy w ofercie pracy. Czy powinieneś wysłać CV?

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 18 głosów

18 głosów

6 komentarzy

Firma nie ujawnia swojej nazwy w ofercie pracy. Czy powinieneś wysłać CV?
Intensywnie szukasz pracy, zatem przeglądasz ogłoszenia publikowane na lokalnych portalach ogłoszeniowych. Czy powinieneś odpowiadać na oferty, w których pracodawca nie ujawnia swojej nazwy? Czy powinieneś z góry założyć, że jest to oszustwo?

Rekrutacja ukryta, czyli gdy firma nie ujawnia nazwy w ofercie pracy

W listopadzie 2016 r. bezrobocie w Polsce wyniosło 8,2%. W porównaniu do roku ubiegłego, to aż o 1,4% mniej. Co to oznacza dla osób poszukujących pracy? Całkiem sporo ogłoszeń m.in. na lokalnych portalach ogłoszeniowych. Co więcej, pracodawcy skarżą się na niemożność znalezienia pracowników, dlatego też są w stanie zejść poniżej swoich oczekiwań, jeżeli chodzi np. o umiejętności, jakimi powinien wykazać się kandydat – częściej deklarują, że są w stanie douczyć osobę zatrudnioną.

Mimo że o dobrych pracowników trudno, wystarczy przejrzeć ogłoszenia, aby zauważyć, że przy niektórych brakuje informacji o nazwie firmy, nie mówiąc już o bardziej szczegółowych informacji dotyczących stanowiska pracy. To może wydać ci się podejrzane – z pewnością słyszałeś o osobach podszywających się pod pracodawców chcących wyłudzić dane osobowe. Okazuje się jednak, że firmy mają swoje powody, dla których nie publikują szczegółowych danych.


Dlaczego firma nie podaje danych w opublikowanej ofercie?

Zastanawiasz się, dlaczego niektóre firmy ukrywają swoją nazwę, poszukując pracowników? Oto przykładowe powody:

  • Firma poszukuje pracownika na miejsce osoby zatrudnionej. W takiej sytuacji opis stanowiska i podanie nazwy firmy mogłoby skutkować z tym, że osoba zainteresowana dowie się, że już wkrótce otrzyma wypowiedzenie. Oczywiście w takim przypadku warto mieć na uwadze, że takie postępowanie jest nieetyczne.
     
  • Pracodawca nie chce, aby jego konkurencja wiedziała, że poszukuje on pracowników, bo – jak wiadomo – czas rekrutacji jest szczególnie trudny dla firmy. Nieuczciwa konkurencja może to wykorzystać, aby przejąć część klientów.
     
  • W ogłoszeniu zostały podane szczegóły dotyczące np. wysokości wynagrodzenia. W takiej sytuacji brak nazwy firmy można uznać za uzasadniony – przedsiębiorca nie chce, aby konkurencja dowiedziała się, ile zarabiają u niego pracownicy. Trzeba pamiętać, że na rynku działają dziś agencje headhuntingowe, dla których takie informacje są szczególnie ważne przy nakładaniu pracowników do pracy dla konkurencji.

 

Szukasz pracy?

Regionalny Manager Sprzedaży OZE

ZESSTOS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

  • Częstochowa
Dodana
Polecana
Dodana

Pracownik Administracyjny

Schiever Polska

  • Białystok
Dodana

Księgowa/Księgowy

ZESSTOS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

  • Częstochowa
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

 Rekrutacja ukryta - jak odróżnić ogłoszenie wiarygodne od niewiarygodnego?

Poszukujesz pracy i dlatego jesteś bardzo ostrożny? To dobrze. Musisz jednak wiedzieć, że nie każde ogłoszenie, w którym nie możesz znaleźć informacji o nazwie pracodawcy, jest niewiarygodne. Jeżeli oferta, którą się zainteresowałeś, została napisana bardzo szczegółowo – zostały zamieszczone informacje m.in. o zakresie obowiązków czy wymagania pracodawcy – to możesz uznać ją za wiarygodną i tym samym odpowiedzieć na nią.

Co powinno wzbudzić twój niepokój, gdy przeglądasz oferty? Jeżeli ogłoszenie jest napisane bardzo lakonicznie lub jest w nim zawarta obietnica wysokich zarobków, to powinieneś wykazać się ostrożnością – na takie ogłoszenie nie powinieneś odpowiadać.

 

 Firma nie ujawnia swojej nazwy w ofercie - czy to profesjonalne?

Odrębnym zagadnieniem jest to, czy brak w ofercie informacji o nazwie firmy, faktycznie jest profesjonalny. Specjaliści nie mają wątpliwości, że nie, podkreślając jednocześnie, że przedsiębiorca, który nie chce ujawniać swoich danych, powinien skorzystać z pomocy agencji zatrudnienia. Wówczas będzie miał pewność, że nazwa jego firmy pojawi się dopiero pod koniec etapu rekrutacji lub nawet po jej zakończeniu.

W przypadku korzystania z usług agencji zatrudnienia, to właśnie jej pracownicy tworzą i publikują ogłoszenia. Efekt? W ofercie zostaje wymieniona nazwa agencji, a to podnosi jej wiarygodność.

Rekrutacja ukryta, czyli ogłoszenia z ukrytą nazwą pracodawcy

Skoro wiadomo już, dlaczego w ogłoszeniu/ofercie pracy nie ma nazwy firmy, to pora zastanowić się nad tym, czy warto na takie ogłoszenia odpowiadać. Brak podanej nazwy firmy zwykle wzbudza w kandydatach nieufność i nie ma się czemu dziwić. Większość osób poszukujących pracy uważa, że ogłoszenia bez podanej nazwy firmy to sposób na wyłudzenie danych osobowych. Poza tym powszechne jest przekonanie, że takie oferty zamieszczają wyłącznie firmy, które mają niepochlebne opinie na temat warunków płacy czy pracy. Zdarza się też, że oferty bez podanej nazwy firmy wystawiane są przez agencje rekrutacyjne – wówczas chodzi o to, aby potencjalni kandydaci nie aplikowali bezpośrednio do pracodawcy, lecz do agencji.

Kwestię tego, czy na takie ogłoszenie w ogóle odpowiadać, warto dobrze przemyśleć. Na ogół przyjmuje się, że poświęcenie czasu i energii na przygotowanie wymaganych dokumentów aplikacyjnych dla firmy, której nie można zidentyfikować, to posunięcie mało rozsądne. Warto uświadomić sobie, że brak nazwy firmy zwykle jest działaniem celowym, ponieważ nawet najbardziej początkujący rekruter takich błędów nie popełnia przez przypadek. Jeśli rekrutacja prowadzona jest przez agencję, to w ogłoszeniu powinna być jej nazwa – dzięki temu kandydat będzie wiedział, że proces rekrutacyjny prowadzony jest przez firmę zewnętrzną. Brak takiej informacji daje niemal 100% pewności, że odpowiadając na takie ogłoszenie, można podać swoje dane niepożądanym osobom.

Jak więc widać, rekrutacja ukryta to zawsze pewne ryzyko, zarówno dla pracodawcy, jak i kandydata. Z tego właśnie względu jest to metoda rzadko wybierana przez firmy cieszące się dobrymi opiniami. Na pewno za każdym razem należy dokładnie przeczytać ogłoszenie i sprawdzić informacje, które się w nim znajdują, zwracając szczególną uwagę na dane kontaktowe. Dzięki nim można dowiedzieć się, czy dana firma lub agencja pośrednictwa w ogóle funkcjonuje na rynku. Zwykle po wysłaniu dokumentów na podany adres, do kandydata przychodzi podziękowanie za udział w rekrutacji – tam można znaleźć więcej istotnych informacji na temat danej firmy. Decyzję o tym, czy warto podejmować ryzyko i wziąć udział w ukrytej rekrutacji, zawsze warto dobrze przemyśleć.

Podziel się

6 komentarzy

Seaman

Seaman

Jeśli obiecują 5-cyfrowe kwoty, nie wymagając doświadczenia ani wykształcenia, to wiadomo, że przekręt. Jeśli coś jest zbyt piękne, żeby było prawdziwe, to nie jest prawdziwe.
Ilona

Ilona

Można, ale w sumie takie coś to już mało kto robi. Trzeba jednak wszystko sprawdzać, a często ogłoszenia o pracę są ctrl c ctrl v
Elizabeth

Elizabeth

Wiele jest takich ofert. Po prostu trzeba zaryzykować i konkretnie wiedzieć na co przygotować odpowiedzi. Profil firmy chociaż jest wiadomy z każdego nawet ogłoszenia.
Lidia

Lidia

Wysokie płace są tradycyjnie głównym życzeniem skierowanym do pracodawcy i trudno sobie wyobrazić pracownika, który będzie pracował wyłącznie na podstawie czystego entuzjazmu.
Jasiu

Jasiu

Spróbuj, o ile to możliwe, podnieść poziom zawodowy. Jeśli jeden z twoich kolegów jest dobrze zorientowany w komputerach, możesz poprosić go, aby nauczył Cię, jak sterować maszyną nie tylko na poziomie użytkownika. Nawet gdy jest ogłoszenie o pracę takie jak piszecie warto spróbować.
ps.

ps.

W Polsce to jak coś nie jest okreslone prawem że tak "musi" być to normalności brak. Powinien byc zapis w ustawie że w ogłoszeniach o pracy ma byc nazwa firmy rekrutującej, ma być wysokośc płacy na danym stanowisku a nie "od" i najnizsza. Bo tak jest w normalnych krajach , chyba zatrudniający wie ile konkretnie bedzie płacił na danym stanowisku. Powinien byc też zapis że nie można żadać obecnosci na FB i podawania tego konta jeśli ktos je ma , w procesie rekrutacji

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka