Na problemy z koncentracją szczególnie narażeni są pracownicy biurowi. Oni bowiem najczęściej mają dużą swobodę, jeżeli chodzi o układanie planu dnia. W efekcie część z nich, zamiast skoncentrować się na wykonaniu powierzonych obowiązków, przegląda internetowe serwisy, plotkuje z innymi pracownikami czy po prostu… odpoczywa.
Kłopoty z koncentracją mogą skutecznie zburzyć plan dnia, mogą również spowodować, że zaplanowane zadania nie zostaną wykonane w terminie. Jeżeli masz problemy z koncentracją, to powinieneś poznać kilka skutecznych sposobów, które pozwolą ci całkowicie zająć się swoimi obowiązkami.
Jak wygląda twoje biurko?
Pracownicy biurowi często mają problem ze zorganizowaniem swojego miejsca pracy. Niestety, zagracone biurko, na którym zszywacza, ołówka lub długopisu szuka się kilka minut bez wątpienia wcale nie pomaga w wykonaniu zaplanowanych zadań. Podstawą jest zatem posprzątać biurko tak, by pozostały na nim wyłącznie rzeczy niezbędne do wykonania konkretnych zleceń.
Jeżeli dzielisz biurko z innym pracownikiem, to powinniście ustalić, że po odejściu każdego w was ma się ono prezentować nienagannie. Posprzątanie zagraconej przestrzeni, w której wykonujesz zadania jest bardzo istotne i powinno być priorytetem.
Telefon? Czas go wyłączyć!
Zdarza się, że głównym rozpraszaczem, który nie pozwala skoncentrować się na wykonywanym zadaniu jest… telefon. Jeżeli dzwoni co kilka minut, to trudno skupić się na pracy. Naukowcy już dawno dowiedli, że odrywając się od wykonywanego zadania choćby na kilka sekund, faktycznie tracimy wiele cennych minut, bo nie jesteśmy w stanie kontynuować pracy bez przypomnienia sobie, na czym skończyliśmy.
Pracownicy biurowi nie zawsze mogą wyłączyć telefon. Jeżeli w twoim przypadku również jest to niemożliwe, to powinieneś poprosić jednego ze swoich współpracowników, by odbierał połączenia. W ten sposób możesz skupić się na wykonywanej pracy. Przy okazji swojemu koledze z pracy możesz zapowiedzieć, że odwdzięczysz się w ten sam sposób, gdy to on będzie miał pilne lub ważne zadanie do wykonania.
Ustal sobie godziny pracy
Praca biurowa ma to do siebie, że nie zawsze wykonujesz tak samo ważne zadania. Co więcej, masz sporo możliwości, jeżeli chodzi o zarządzanie swoim czasem pracy. Zdarza się, że pracownicy biurowi robią sobie przerwy co 2–3 godziny. Jeżeli chcesz być uczciwy wobec swojego pracodawcy, to powinieneś wyznaczyć sobie, że po każdej godzinie odpoczniesz przez 5 minut.
Powyższe rozwiązanie jest nie tylko praktyczne (nawet po krótkim odpoczynku pracujesz wydajniej), lecz przede wszystkim pozwala ćwiczyć koncentrację. Jeżeli godzina to dla ciebie za dużo jak na początek, to spróbuj uczciwie przepracować 30 minut.
Wykorzystaj nowoczesne aplikacje
Jeżeli w trakcie pracy korzystasz z sieci, to pokusa zerknięcia na konto na portalu społecznościowym czy na ulubiony serwis informacyjny może być bardzo duża. Wykorzystaj aplikacje blokujące dostęp do stron – zaznacz te, które odwiedzasz najczęściej. W ten sposób wyeliminujesz utratę kolejnych minut.
Powyższe pomysły są jedynie przykładowymi. Powinieneś jednak wiedzieć, że skutecznie pomogą ci pracować nad poprawą efektywności i koncentracją.