Działalność gospodarcza

Czy firmy powinny posiadać konto w mediach społecznościowych?

16 września 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 7 głosów

7 głosów

0 komentarzy

Czy firmy powinny posiadać konto w mediach społecznościowych?
Media społecznościowe umożliwiają nam nie tylko utrzymanie kontaktu ze światem, ale również prowadzenie efektywnych działań reklamowych. To główne powody, dla których większość firm decyduje się założyć oraz na bieżąco prowadzić profil na wybranych portalach. Z jednej strony wymaga to zaangażowania, a często nawet zatrudnienia nowego pracownika, z drugiej strony daje niezliczone możliwości działania w sieci.

Z artykułu dowiesz się:

  • dlaczego warto posiadać konto w mediach społecznościowych,
  • w jaki sposób można wykorzystać obecność w mediach społecznościowych,
  • na których stronach warto posiadać profil,
  • na co trzeba uważać, działając w mediach społecznościowych,
  • jakie są wady i zalety prowadzenia konta firmowego w social media?

Czyta także: A czy Ty korzystasz z mediów społecznościowych?

Dlaczego firmy powinny posiadać swoje profile w mediach społecznościowych?

Marketing w mediach społecznościowych stał się chlebem powszednim większości firm, które próbują zatrzymać przy sobie klientów oraz trafić do tych, którzy jeszcze nie mieli okazji skorzystać z ich oferty. Nie ulega wątpliwości, że internet jest miejscem, w którym dziś najczęściej spotykają się ludzie, jednocześnie szukając ciekawych rozwiązań oraz inspiracji. Funkcje mediów społecznościowych są zupełnie inne w przypadku osób fizycznych i przedsiębiorstw, jednak pewien aspekt pozostaje wspólny - dzięki nim można na bieżąco być w kontakcie ze światem.

Co więc można robić w social mediach:

  • prowadzić aktywną kampanię reklamową,
  • odpowiadać na pytania klientów,
  • rozpatrywać zgłaszane wnioski czy reklamacje,
  • udostępniać istotne treści.

Ponadto reklama w mediach społecznościowych jest stosunkowo tanim rozwiązaniem, choć czasami aktywne prowadzenie działań marketingowych może pociągać za sobą większe koszty. Niemniej jednak w takim przypadku zwykle mamy do czynienia ze znacznie wyższymi przychodami, jakie osiągamy dzięki reklamie w sieci.

Video

Szukasz pracy?
Dodana
Polecana

Praca dla kosmetologa

So Beautiful Marta Błasiak, Magdalena Jaworska s.c.

  • Pruszków
Dodana
Polecana

Kasjer - Sprzedawca w sklepie spożywczym w Zabrzegu

Sklep Ogólnospożywczy Barbara Jarczok

  • Zabrzeg
Dodana

Jak firmy mogą wykorzystać obecność w mediach społecznościowych?

Atutem wielu firm jest przede wszystkim komunikacja w mediach społecznościowych. Firmy, udostępniając pewne informacje czy treści, mogą od razu zapoznać się z reakcjami klientów, zarówno obecnych, jak i potencjalnych. Nie muszą w tym celu prowadzić skomplikowanych badań czy w inny sposób mierzyć poziomu zadowolenia zainteresowanych. Dodatkowo media społecznościowe umożliwiają wejście w interakcję z klientem - natychmiastowo możemy odpowiedzieć na pytanie, skargę czy pochwałę. Wpływ mediów społecznościowych na innych jest bardzo duży, a dodatkowe oddziaływanie mają posty firmowe udostępniane przez osoby prywatne. Niektóre firmy aktywnie angażują w takie działania swoich pracowników, inne bazują na stałych, zadowolonych z towarów czy usług klientach.

Obecność w mediach społecznościowych jest dla firm niezwykle ważna głównie pod kątem reklamowych, gdyż dzięki temu można:

  • dotrzeć do klienta,
  • przedstawić klientowi swoją ofertę,
  • zapoznać się z propozycjami klientów, dotyczących ulepszenia produktów czy usług,
  • zaangażować osoby zainteresowane w konkursy czy akcje promocyjne,
  • zwiększyć zasięg swojej promocji.

Na których mediach społecznościowych firmy powinny posiadać swój profil?

Liderem wśród mediów społecznościowych jest oczywiście Facebook - firmy korzystają z niego już od wielu lat i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości miał on spaść z podium. Facebook ceniony jest przede wszystkim dlatego, że można tam umieszczać różnego rodzaju posty informacyjne, filmy czy zdjęcia. Można również komunikować się z odbiorcami w wiadomościach prywatnych. Drugim portalem, który warto rozważyć, jest Instagram. Oparty jest on głównie na relacjach wizualnych, gdyż umożliwia umieszczanie filmów, zdjęć czy relacji na żywo. Firmy, które skupiają się głównie na dostarczaniu informacji, mogą rozważyć założenie konta na Twitterze. Umieszczamy tam krótki notatki, w których zawiadamiamy klientów na przykład o promocjach czy planowanych akcjach. Firmy chętnie wybierają też Pinterest, który mocno skupia się na przekazie wizualnym.

Na co muszą uważać firmy przy prowadzeniu mediów społecznościowych?

Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych przynosi wiele korzyści, jednak warto też zwrócić uwagę na potencjalne zagrożenia. Przede wszystkim należy unikać zakładania tak zwanych profili widmo, czyli nieaktualizowanych bądź aktualizowanych bardzo rzadko. Klienci mogą bowiem pomyśleć, że firma już nie funkcjonuje, a dodatkowo w ten sposób nie osiągnie ona żadnych korzyści reklamowych. Należy również kontrolować treści oraz materiały udostępniane użytkownikom. Pamiętajmy, że w sieci nic nie zginie, zatem jeden nieostrożny krok i cała kampania może zakończyć się fiaskiem. Dużym zagrożeniem jest również sama konkurencja, która czasami dąży do zdyskredytowania nas w oczach klientów. Niestety, takie przypadki nie są rzadkie, a co gorsza, negatywne opinie umieszczają osoby prywatne, wydające się być wiarygodnymi. Warto więc na bieżąco moderować swój profil, czytać wszystkie komentarze oraz opinie, a w razie potrzeby - reagować. Ponadto musimy opracować spójną kampanię marketingową, którą będziemy prowadzić w sieci, tak aby uniknąć jakichkolwiek nieścisłości czy niedomówień.

Zalety i wady posiadania profilu w mediach społecznościowych przez firmy

Zalety mediów społecznościowych to przede wszystkim:

  • możliwość nawiązania kontaktu z potencjalnymi oraz obecnymi klientami,
  • możliwość prowadzenia kampanii reklamowej,
  • stosunkowo niskie koszty związane z prowadzeniem profilu,
  • sposób na badanie poziomu zadowolenia klientów,
  • sposób na uczynienie swojej marki bardziej rozpoznawalną.

Każdy przedsiębiorca z pewnością mógłby wymienić kolejne zalety, jakie przynosi mu prowadzenie profilu w social media. Niemniej jednak nie możemy zapominać, że portale społecznościowe nie są wolne od wad.

Do głównych zalicza się między innymi:

  • konieczność ciągłego aktualizowania profilu,
  • ryzyko spotkania się z negatywnym odbiorem klientów,
  • działania nieuczciwej konkurencji,
  • konieczność opracowania spójnej i długofalowej kampanii marketingowej.

Pomimo tego, obecnie zdecydowana większość firm decyduje się założyć profil w mediach społecznościowych i aktywnie go prowadzić. Niewiele jest firm, które nie potrzebują takiej reklamy - dziś nawet przedsiębiorcy, których potencjalnymi klientami są seniorzy, prowadzą social media. Powodem jest coraz powszechniejszy dostęp do sieci i zjawisko masowej komputeryzacji.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie portale społecznościowe warto wybierać?

Liderem wśród portali społecznościowych jest Facebook, jednak popularne są również: Instagram, Pinterest czy Twitter.

Co daje firmom prowadzenie profilu w mediach społecznościowych?

Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych umożliwia wdrożenie odpowiedniej kampanii reklamowej i zainteresowanie klientów swoją ofertą. Można również bez problemu komunikować się z klientami, którzy zgłaszają pytania, reklamacje czy własne pomysły.

Jak prowadzić profil w mediach społecznościowych?

Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim opracowanie kampanii marketingowej, która zostanie odpowiednio wdrożona. Profil musi być na bieżąco aktualizowany - najlepiej przynajmniej raz w tygodniu udostępnić nowy post. 

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka