Spis treści
Rozwój nowoczesnych technologii zaowocował powstaniem wielu nowych firm. Część z nich nie działa w sposób tradycyjny, ale koncentruje się na pozyskiwaniu klientów w sieci. Przykładami są firmy oferujące tworzenie stron internetowych, pozycjonujące witryny czy sklepy internetowe, za których pośrednictwem można nabyć praktycznie wszystko – od produktów spożywczych przez chemię, zabawki, aż do części samochodowych.
Szacuje się, że w Polsce powstaje od 250 do nawet 300 tys. firm rocznie. Jednocześnie prawie 30% z nich jest zamykana przed upływem roku. Powodów jest wiele, a jednym z nich brak nakładów finansowych na reklamę. Tymczasem aktualnie można promować działalność na wiele sposobów, a część z nich nie wymaga dużych środków. Oto przykłady.
Marketing szeptany, czyli tzw. szeptanka
Fora internetowe już od dawna są wykorzystywane do promocji kosmetyków, suplementów diety czy sklepów odzieżowych. By wpisy reklamowe wyglądały naturalnie, najczęściej reklamą zajmują się osoby posiadające konto od dłuższego czasu i wypowiadające się w konkretnych wątkach. Tzw. „szeptanka” jest też jedną z najtańszych form promocji, którą przy odrobinie zaangażowania można poprowadzić samodzielnie.
Jakie są najważniejsze zadania marketingu szeptanego?
Źródło obrazka: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/13/marketing-szeptany-praktyka-seo-i-narzedzia
Zainteresowani przedsiębiorcy powinni pamiętać o kilku najważniejszych zasadach, jakie należy stosować, decydując się na działania marketingu szeptanego.
- być umieszczone w odpowiednich miejscach,
- dotyczyć tematu dyskusji,
- być poprawne językowo i nieść merytoryczną jakość,
- wyglądać naturalnie, spontanicznie i nie przypominać nachalnej reklamy.
Serwisy internetowe z opiniami klientów
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to nie powinieneś zapominać, że istnieją serwisy, na których konsumenci mogą je oceniać. Przykładem jest Opineo.pl. Innym rodzajem serwisów jest np. Skapiec.pl, za pomocą którego klienci mogą wybrać towar w najkorzystniejszej dla siebie cenie, przeglądając setki ofert sklepów.

Nawiązanie współpracy z powyższymi serwisami pozwala zapoznać się konsumentom z asortymentem nowego sklepu, a pierwsze pozytywne opinie wystawione przez kupujących wyrobić sobie markę i opinię. To również doskonały i bezpłatny sposób na promowanie sklepu internetowego w sieci.
Siła drzemiąca w mediach społecznościowych
Social media, czyli media społecznościowe są dziś doceniane przez przedsiębiorców. Prowadzenie profilu sklepu internetowego pozwala m.in. informować obserwujących o promocjach, nowych produktach czy sezonowych przecenach. Jeżeli konto jest prowadzone w sposób regularny i przedsiębiorca poświęcił czas na opracowanie swojej strategii, to również może zyskać. Organizacja np. konkursów, pozwala zdobyć nowych fanów i jednocześnie zwiększa zainteresowanie asortymentem sklepu.
- budowanie bezpośredniej relacji z klientem
- bardzo duże zasięgi dotarcia z informacją do klienta
- możliwość pozyskania nowych klientów
- szybkość rozprzestrzeniania się danej informacji
W zależności od profilu działalności firmy należy dobrać odpowiednie social media do komunikacji z klientem, czy partnerem biznesowym. Rynek social mediów rozwija się bardzo dynamicznie, zatem wybór portali społecznościowych jest niezwykle szeroki: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok i inne.

Źródło obrazka: https://www.eactive.pl/social-media/co-to-jest-social-media-marketing-i-jakie-oferuje-mozliwosci/
Pomoc społeczności, czyli crowdfunding
Jeszcze innym rozwiązaniem jest zainteresowanie się crowdfundingiem. Co to takiego? Idea crowdfundingu sprowadza się do tego, że społeczność zainteresowana danym przedsięwzięciem, pomaga na jego sfinansowanie. W tym przypadku małe jednak szanse na sukces mają właściciele sklepów internetowych – najczęściej społeczność decyduje się na wsparcie np. artystów. Idea crowdfundingu narodziła się właśnie w ten sposób w Stanach Zjednoczonych – fani zespołu Marillion zebrali kwotę potrzebną na sfinansowanie trasy koncertowej zespołu.
Nie oznacza to jednak, że obecnie jedynie artyści mogą korzystać z idei crowdfundingu. Więcej na ten temat można dowiedzieć się, słuchając poniższej rozmowy:

Jak wynika z powyższego artykułu, istnieją sposoby na to, aby promować swoją firmę niskim kosztem, lub nawet zupełnie bezkosztowo. Nie należy się więc zrażać chwilowym brakiem środków na reklamę i promocję swojego biznesu.
To może Cię również zainteresować