Działanie pod znaną marką jest rozwiązaniem m.in. dla osób, które nie mają własnego pomysłu na biznes. Aby jednak nie okazało się, że rozpoczęcie współpracy z franczyzodawcą nie spełniło twoich oczekiwań, powinieneś przeanalizować zalety i wady franczyzy.
Franczyza - co to jest?
Franczyza to model biznesowy polegający na tym, że franczyzodawca udostępnia zainteresowanemu przedsiębiorcy (franczyzobiorcy) m.in. znak towarowy, koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej oraz udziela mu wsparcia merytorycznego przez cały okres współpracy. W zamian franczyzodawca zobowiązuje się do uiszczenia opłat i korzystania z usług wskazanych dostawców.
Współcześnie franczyza prężnie rozwija się na całym świecie. Jako osoba zainteresowana masz naprawdę szeroki wybór, jeżeli chodzi o wybór franczyzodawcy. Ci bowiem działają w każdej branży. Przy ich pomocy możesz prowadzić m.in. sklep spożywczy, stację benzynową, szkołę językową czy salon łazienek.
Czytaj również: Własna firma. Sposób na niezależność?
Franczyza – co możesz zyskać?
Zalet franczyzy można wymienić całkiem sporo. Oto najważniejsze:
- Prowadzenie przetestowanego biznesu. Decydując się na franczyzę, otwierasz biznes pod marką dobrze znaną konsumentom. Fakt ten przekłada się na konkretne zyski.
- Niższe koszty związane z rozpoczęciem. Otrzymując m.in. materiały reklamowe i identyfikację wizualną, nie musisz inwestować własnych środków na ich zakup. Szczególnie kapitałochłonne może być opracowanie i zamówienie materiałów reklamowych. Korzystając z franczyzy, omijasz konieczność poniesienia tych kosztów.
- Dostęp do koncepcji know-how. Aby firma odniosła na rynku sukces, jej właściciele muszą stworzyć koncepcję działania. Franczyzobiorca korzysta z gotowego pomysłu, a w ramach zawartej umowy najczęściej ma prawo uczestniczyć w licznych kursach i szkoleniach.
- Atrakcyjne ceny. Większość franczyzodawców decyduje się zawrzeć w umowie klauzulę, na mocy której franczyzobiorca jest zobowiązany zaopatrywać się u konkretnych dostawców. Takie rozwiązanie jest opłacalne – przy dużej ilości nabywanych produktów, każdy franczyzobiorca może liczyć na atrakcyjne ceny, które sprawią, że będzie on konkurencyjny.
Franczyza - licz się z ograniczeniami
Otwarcie biznesu ma zawsze dwie strony medali. Poza możliwością zarobienia większych pieniędzy niż na etacie i niezależnością, nie można zapomnieć o prowadzeniu np. księgowości. Skorzystanie z franczyzy wiąże się również z pewnymi ograniczeniami. Za wady tego modelu biznesowego można uznać:
- Regularne kontrole ze strony franczyzodawcy. Każdy franczyzodawca kontroluje w pewnym stopniu poczynania franczyzobiorców. To, jak będą wyglądały kontrole, zależy wyłącznie od opracowanej przez franczyzodawcę koncepcji prowadzenia biznesu.
- Konieczność spełnienia konkretnych wymogów. Trudno mówić o szczegółach – każdy franczyzodawca stawia inne wymagania przed potencjalnymi franczyzobiorcami. Aby prowadzenie np. sklepu spożywczego było opłacalne, franczyzodawca może wymagać, by znajdował się on w miejscowości zamieszkiwanej przez min. 10 tys. osób.
- Ograniczone możliwości realizowania własnych pomysłów. Franczyzobiorca musi liczyć się z wieloma ograniczeniami, jeżeli chodzi o prowadzenie działalności gospodarczej. Wiąże się to oczywiście z faktem korzystania z cudzej koncepcji prowadzenia biznesu.
- Opłaty, opłaty… Istotna jest też kwestia finansowa. Franczyzobiorca jest zobowiązany do uiszczania miesięcznej opłaty. W zależności od polityki realizowanej przez franczyzodawcę, może to być np. procent od dochodów. Podpisanie umowy wiąże się również z kwestią zakupu licencji (pakietu franczyzowy).