Dotychczas informacje o tym, jakie dane należy umieścić w świadectwie pracy były zawarte w kodeksie pracy i rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Rozporządzenie to zostało zastąpione nowym – mowa o rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy.
Powyższa zmiana ma ścisły związek z modyfikacjami w obrębie uprawnień pracowników odnoszących się do macierzyństwa. Pracodawcy podpisujący z nowymi pracownikami umowy o pracę, mieli dotychczas problem z ustaleniem ich uprawnień w tym zakresie, bo w świadectwa pracy tych informacji brakowało. Teraz ma się to zmienić.
Jakie informacje muszą znaleźć się w świadectwie pracy? Dotychczas były to dane m.in. o:
Od stycznia 2017 r. w przygotowanym przez pracodawcę dokumencie muszą znaleźć się również informacje o:
źródło: kadry.infor.pl
Z punktu widzenia pracodawców sporym ułatwieniem jest wdrożenie zmian, jeżeli chodzi o wystawianie świadectwa pracy czy umowach terminowych. Dotychczas po każdej umowie terminowej właściciel firmy musiał dopełnić formalności i wystawić świadectwo pracy. Teraz musi to zrobić, jeżeli nie zamierza go ponownie zatrudnić, czyli podpisać z nim kolejnej umowy w ciągu 7 dni. Podpisując kolejną umowę, nie będzie musiał wystawiać świadectwa pracy, chyba że poprosi go o to pracownik.
Pracownik ma prawo w każdej chwili zawnioskować pisemnie (w formie papierowej lub elektronicznej) o wystawienie mu świadectwa pracy. Takie rozwiązanie ma zapewnić mu dostęp do tego dokumenty, gdyby go potrzebował.
Bardzo możliwe, że jako pracodawca miałeś spore problemy z prawidłowym wystawieniem świadectwa pracy. Do wspomnianego rozporządzenia, które aktualnie obowiązuje, został dodany wzór świadectwa pracy wraz ze szczegółowych objaśnieniem każdego punktu w nim zawartego. Korzystając z tego narzędzia, możesz być pewien, że nie popełnisz błędu, ograniczając tym samym ilość dokumentów, które będzie trzeba sprostować.
Czytaj także: Nowe obowiązki pracodawcy już od 1 września 2016 roku