Premie czy pozapłacowe bonusy motywacyjne to w wielu firmach standard. Trzeba jednak pamiętać, że pracownicy są różni – nie zawsze w danym momencie zależy im na pieniądzach. Z tego względu specjaliści podkreślają, że ważne jest nieustanne rozmawianie z zatrudnionymi. Rola kierownika czy menagera sprowadza się do określenia, jaki sposób motywacji pracownika będzie najskuteczniejszy.
Współcześnie mówi się o rynku pracownika, co oznacza, że to pracownicy mogą wybierać wśród ofert pracy, zaś pracodawcy muszą coraz więcej oferować, aby znaleźć chętnych do pracy. Jeżeli twoja firma dopiero się rozwija, to musisz wiedzieć, że pieniądze nie są najważniejsze dla skutecznego motywowania podwładnych – możesz również skorzystać z innych sposobów. Poniżej znajdziesz informacje o trzech, które nie będą cię kosztować ani złotówki.
1) Każdy lubi być chwalony
Być może zanim zacząłeś prowadzić własną firmę, pracowałeś na etacie. Czy ważne były dla ciebie pochwały? Okazuje się, że dobre słowo potrafi zdziałać cuda – pracownik poczuje się doceniony, będzie również wiedział, że jego wkład w pracę zostaje zauważony przez kadrę zarządzającą zakładem pracy.
Jak chwalić pracowników? Według ekspertów nie należy chwalić za całokształt pracy, ale nawet za niewielkie, poprawnie wykonane zadania. Pracownik zdobył dla firmy nowego klienta? Czas mu pogratulować, pochwalić go i przekazać taką informację pozostałym zatrudnionym. Grupie udało się zakończyć projekt przed deadlinem? To również dobry moment, aby podziękować każdemu zaangażowanemu w pracę pracownikowi. Te drobne pochwały działają – pracownicy doceniają je i bardzo je sobie cenią.
2) Elastyczny czas pracy? A może praca zdalna?
Nie we wszystkich firmach możliwe jest prowadzenie elastycznego czasu pracy czy pracy zdalnej. Jeżeli jednak masz taką możliwość, powinieneś zastanowić się, czy to nie zmotywuje pracowników do wydajniejszej pracy i lojalności. Takie rozwiązanie może być szczególnie korzystne z punktu widzenia tych zatrudnionych, którzy są młodymi rodzicami. Dla nich praca w domu czy nawet ustalenie indywidualnych godzin pracy pozwala pogodzić życie rodzinne i zawodowe.
Zatrudniasz pracowników w godzinach od 8 do 16? W takim razie z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że nie mogą oni załatwić niczego np. w urzędach. Może warto ich poinformować, że w razie konieczności otrzymają kilka godzin wolnego na załatwienie swoich spraw na mieście? Jeżeli możesz sobie na to pozwolić, dobrym rozwiązaniem jest też poinformowanie, że pracownicy nie będą musieli odpracowywać tego czasu, pozostając w firmie po godzinach.
3) Indywidualne podejście, czyli zrozumieć pracownika
Sytuacja każdego pracownika jest inna, każdy sprawdza się też na innym stanowisku, w innym zakresie. Do ciebie, jako właściciela, należy traktować każdego zatrudnionego w sposób indywidualny. Takie podejście bardzo się opłaca, bo pracownik będzie miał świadomość, że w razie kłopotów, może się do ciebie zwrócić.
Jeżeli chodzi o indywidualne podejście, to dotyczy ono również kształtowania ścieżki rozwoju poszczególnych zatrudnionych. Musisz mieć świadomość, że nie każdy pracownik marzy o awansie – niektórym zależy po prostu na stabilnym zatrudnieniu, zaś inni zamiast umowy o pracę, preferowaliby pracować w oparciu o umowę zlecenie. Weź to pod uwagę. Stwarzając pracownikowi optymalne warunki pracy i rozwoju, możesz zyskać jego lojalność. Ta z punktu widzenia pracodawcy jest bezcenne.
To może Cię również zainteresować