Motywowanie pracowników

Motywowanie pracowników - 6 skutecznych metod

2 października 2023

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 10 głosów

10 głosów

11 komentarzy
Motywowanie pracowników - 6 skutecznych metod
Odkryj 6 skutecznych metod motywowania pracowników, z których część nie kosztuje ani złotówki. Dowiedz się, jak podnieść efektywność i zaangażowanie zespołu w swojej firmie.

Motywacja pracownika to istotny temat. Zwłaszcza współcześnie, kiedy miejsc pracy oraz ścieżek rozwoju nie brakuje. Zaangażowani, kreatywni pracowniczy to klucz do sukcesu małych firm i dużych korporacji. Jeżeli Twoja organizacja dopiero się rozwija warto abyś pamiętał, że skuteczną motywację zespołów budują nie tylko pieniądze. Poniżej znajdziesz 6 rad. Część z nich możesz wdrożyć już dziś.

Video

Doceniaj i dawaj feedback

Być może zanim zacząłeś prowadzić własną firmę, pracowałeś na etacie. Czy lubiłeś, kiedy dostrzegano Twoją pracę? Pewnie, że tak. Pochwała sprawi, że pracownik poczuje się doceniony, będzie również wiedział, że jego wkład w zostaje zauważony.

Jak chwalić pracowników? Warto robić to nie tylko za duże osiągnięcia, ale nawet za niewielkie, poprawnie wykonane zadania. Pracownik zdobył dla firmy nowego klienta? Czas mu pogratulować, pochwalić go, może nawet na forum. Grupie udało się zakończyć projekt przed deadlinem? To również dobry moment, aby podziękować. 

Szukasz pracy?

Elektromonter SSWiN, PPOŻ- stabilne zatrudnienie

Pracownicy Budowlani Sp. z o.o.

  • Lubartów
Dodana
Aplikuj bez CV

Magazynier, praca Mszana Dolna, od zaraz

Pracownicy Budowlani Sp. z o.o.

  • Mszana Dolna
Dodana

Elektromonter-wyjazdy z Radomia/delegacje

Pracownicy Budowlani Sp. z o.o.

  • Radom
Dodana

Operator wiertnicy/Wiertacz – praca na terenie Polski

Pracownicy Budowlani Sp. z o.o.

  • Warszawa
Dodana

Elektromonter ze znajomością niemieckiego - Holandia

Pracownicy Budowlani Sp. z o.o.

  • Holandia
  • 17 200-18 000 zł / mc
Dodana

Oczywiście, nie należy przesadzać w żadną stronę. Pochwała za umycie po sobie kubka nie będzie motywująca, a raczej śmieszna. Warto jednak nie chować tej formy doceniania tylko na wielkie okazje.

Jeśli jeszcze tego nie robisz, zacznij się z pracownikami na sesje feedbackowe. Feedback oznacza po prostu informację zwrotną. Podczas takiej rozmowy możesz pochwalić pracownika za to, co zrobił dobrze oraz razem z nim zastanowić się nad tym, jak w przyszłości może uniknąć popełnionych błędów. Bądź otwarty na feedback w drugą stronę. Być może Twoi pracownicy mają jakiegoś sugestie lub uwagi do tego, co działo się w firmie dotychczas. Pozostając otwartym na dialog można tylko zyskać. W końcu środowisko pracy tworzycie wspólnie dla siebie nawzajem, prawda?

Elastyczny czas pracy? A może praca zdalna?

Nie we wszystkich firmach możliwe jest prowadzenie elastycznego czasu pracy czy pracy zdalnej. Jeżeli jednak masz taką możliwość, zastanów się, czy takie rozwiązanie nie byłoby dla Twoich pracowników benefitem. To jedno z rozwiązań, które wspaniale wspiera work-life balance. Doceniają je różne grupy, z młodymi rodzicami na czele. Dla nich praca w domu czy ustalenie indywidualnych godzin pracy pozwala pogodzić lub wręcz umożliwić życie rodzinne i zawodowe.

Zatrudniasz pracowników w godzinach od 8 do 16? Przemyśl wprowadzenie elastycznego czasu pracy. Dzięki temu załatwienie urzędowej sprawy czy wizyty u lekarza nie będzie wymagało wzięcia urlopu.

Pamiętaj, że hybrydowa praca i elastyczny czas pracy to świetne rozwiązania, ale nie mogą ograniczać przepływu informacji oraz płynności działania w firmie. W przeciwnym razie szybko z nich zrezygnujesz, a w pracownikach narośnie frustracja zamiast motywacji.

Dobre motywowanie pracowników nie zawsze musi oznaczać większych wydatków - pochwały, elastyczny czas pracy, indywidualne podejście, stawianie wyzwań oraz docenienie finansowe to skuteczne metody, które mogą przynieść korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla firmy.

Indywidualna ścieżka rozwoju

Stwarzając pracownikowi optymalne warunki pracy i rozwoju, możesz zyskać jego lojalność. Nie jest to tajemnicą, ale z punktu widzenia pracodawcy jest bezcenne.

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była docelowym punktem, a nie tylko krótkim przystankiem w pracowniczej karierze, zastanów się, czy Twoje zespoły mają możliwości rozwoju? Czy mogą awansować? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy umożliwiasz awans poziomy (przejście z jednego działu do drugiego)? Jeśli pracownik będzie chciał nabyć nowe umiejętności, które przydadzą mu się w pracy dla Ciebie, to czy będzie musiał sam za to płacić?

Szkolenia BHP oraz stanowiskowe trudno potraktować jako motywator i benefit. Jeśli chcesz zatrzymać pracownika na dłużej, zastanów się, w jaką stronę chcesz rozwijać swoją firmę i jakie kompetencje w zespołach Ci w tym pomogą. Na podstawie tego możesz ułożyć szkic programu szkoleniowego. Zapytaj, kto chciałby szkolić się w tych kierunkach. Możliwości wyboru ścieżki rozwoju jest super motywatorem i świetnym budulcem dla zaangażowania.

Stawiaj przed pracownikami wyzwania

Gdy pracownik zaczyna skarżyć się na nudę, to znaczy, że pracuje mechanicznie, bez zaangażowania i w opcji minimum. To grozi prezenteizmem, czyli sytuacją, w której pracownik jest obecny, ale... tylko ciałem.

Twoim zadaniem jest stawiać przez osobami zatrudnionymi kolejne wyzwania. Staraj się, aby każdy z zatrudnionych miał wytyczoną ścieżkę rozwoju i mógł brać udział w szkoleniach. Gdy praca jest wyzwaniem i konieczne jest nieustanne douczanie się, trudno mówić o nudzie i wypaleniu. Pamiętaj jednak, aby cele były możliwe do osiągnięcia. Pracownicy muszą mieć narzędzia i umiejętności, które pomogą im w wykonaniu zadania.

Traktuj pracowników po partnersku

Jeśli tylko możesz, podziel się z pracownikami planami rozwojowymi firmy. Pokaż, jaki wpływ mieli na osiągane cele i powiedz, dlaczego to, co robią (nawet, jeśli składają kartony na magazynie!) jest ważne. Dzięki temu poczują się jak część zespołu, a nie „podwładni”.

Warto pozostawać otwartym na inicjatywy pracownicze. Co dwie głowy, to nie jedna – Twoi pracownicy często widzą coś, czego nie dostrzegasz. Być może jakiś proces można zoptymalizować, lekko zmienić któryś z oferowanych produktów, a dzięki temu kondycja finansowa przedsiębiorstwa poprawi się? A może na motywację świetnie wpłynąłby nowy ekspres do kawy, bo stary już ledwo działa, tylko pracownicy boją Ci się o tym powiedzieć?

Pytaj. Jeśli nie chcesz wprost, korzystaj z anonimowych ankiet (z naciskiem na to, by naprawdę były anonimowe). I bądź gotów na to, że uzyskasz odpowiedzi, z którymi nie zawsze będzie Ci wygodnie. Jeśli zależy Ci jednak na stworzeniu miejsca przyjaznego i inkluzywnego dla wszystkich, przeanalizuj wszystkie głosy.

Wypłata to podstawa

Możesz mieć najlepszą kulturę organizacyjną oraz program benefitów pozapłacowych, ale mimo to pracownicy będą szukać nowego miejsca, jeśli ich wypłaty będą nieadekwatne do umiejętności i stawek rynkowych. Mało kto przychodzi do pracy tylko dla przyjemności, dlatego zadbaj o godne wypłaty dla swoich zespołów.

Motywatorem są też wszelkiego rodzaju gratyfikacje finansowe, takie jak premie i bonusy. Jeśli masz taką możliwość, warto pomyśleć o wsparciu pracowników w chwilach obciążających dla nich finansowo. Do takich należą święta Bożego Narodzenia, moment kiedy w rodzinie pojawia się dziecko, a także sytuacje losowe (jak np. pożar mieszkania). 

Metoda motywowania Korzyści dla pracowników Korzyści dla firmy
Pochwały Poczucie docenienia, zwiększenie satysfakcji z pracy Zwiększenie produktywności, poprawa atmosfery w zespole
Elastyczny czas pracy lub praca zdalna Możliwość lepszego pogodzenia życia zawodowego i prywatnego Większa lojalność pracowników, zwiększenie efektywności
Indywidualne podejście Poczucie bycia traktowanym fair, dostosowanie warunków pracy do potrzeb Zwiększenie lojalności i zaangażowania pracowników
Stawianie wyzwań Rozwój kompetencji, unikanie nudy w pracy Wzrost kwalifikacji pracowników, zwiększenie innowacyjności
Docenienie finansowe Zwiększenie satysfakcji, poczucie docenienia Zwiększenie motywacji do pracy, poprawa wyników finansowych firmy

 

Znasz już kilka sposobów na zwiększenie motywacji pracowników. Niektóre z nich są gotowe do użycia już dziś. Zachęcamy Cię do budowania przyjaznej kultury pracy. To zmotywuje nie tylko pracowników, ale i Ty będziesz przychodził do pracy w lepszym humorze.

To może Cię również zainteresować

Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są skuteczne metody motywowania pracowników?

Skuteczne metody to między innymi pochwały, elastyczny czas pracy, indywidualne podejście, stawianie wyzwań oraz docenienie finansowe.

Czy elastyczny czas pracy motywuje pracowników?

Tak, elastyczny czas pracy pozwala pracownikom lepiej pogodzić życie zawodowe i prywatne, co zwykle przekłada się na większe zaangażowanie w pracę.

Czy docenienie finansowe jest ważne dla pracowników?

Tak, docenienie finansowe jest ważne, ale nie jest jedynym sposobem motywowania pracowników. Często równie ważne są inne metody, takie jak pochwały czy możliwość rozwoju.

Czy pochwały są ważne dla pracowników?

Tak, pochwały są bardzo ważne. Dobre słowo potrafi zdziałać cuda – pracownik poczuje się doceniony i jego zaangażowanie w pracę wzrośnie.

Jakie korzyści daje indywidualne podejście do pracowników?

Indywidualne podejście do pracowników pozwala lepiej dostosować warunki pracy do ich potrzeb, co przekłada się na zwiększenie ich zaangażowania i lojalności.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Anna Różak

Copywriterka, autorka głównie dla branży HR. Piszę o rekrutacji, benefitach pracowniczych, jestem na bieżąco ze zmianami w prawie pracy.

Prywatnie mnóstwo czytam i opiekuję się najpiękniejszym kundelkiem po tej stronie Wisły.

11 komentarzy

Radek

Radek

Motywacja pracownika to czynnik lub czynniki, które powodują, że pracownik realizuje zadania lub cele pracy. Każdy tego potrzebuje.
Juzek

Juzek

Rypcie dalej za michę ryżu i dziękuję.
DOnnaOP90

DOnnaOP90

Motywacja jest ważna. Nawet jak ktoś tylko pochwali to wielu ludzi jest zadowolonych. Nie zawsze trzeba przecież tylko szastać dolarami.
Tomala

Tomala

Dobrze jest poznać techniki motywacji nawet jak nie są one związane z korzyściami finansowymi. Taki szef może w ten sposób mieć realny wpływ na skutki związane z pracą.
Kazo1

Kazo1

Oczywiście, to też może być formą manipulacji. Ale tylko wtedy, gdy pochwała jest nieszczera. Jednak posiadanie dobrej woli, aby jak najlepiej wykorzystać ludzi, ale pozostawiając im wybór, sprawia, że ​​są zarówno zabawni, jak i zazwyczaj mają większe i bardziej trwałe efekty.
Diozia1

Diozia1

Kierownictwo nie musi nagradzać swoich pracowników prezentami za każdym razem, gdy wykonali dobrą robotę. Czasami wystarczy prosty „Dziękuję” lub „Świetna robota”.
Edmund

Edmund

Szczególnie, jeśli Twoja firma szybko się rozwija, dając pracownikom miejsce na rozwój w firmie, jest ogromnym motywatorem. Warto dbać o profesjonalne podejście.
wielkanoc

wielkanoc

Ocena jakości i wydajności firmy jest niemożliwa bez oceny przydatności i skuteczności każdego pracownika. Zasoby ludzkie są zmienną procesów biznesowych, dlatego ważne jest zapewnienie stabilności jakości „rezerw pracy” i stałe mierzenie poziomu zbiorowej produktywności.
Remigiusz

Remigiusz

Takie techniki są popularne w instytucjach, w których większość pracowników musi być zmuszona do pracy. Z drugiej strony, jasna znajomość ich obowiązków, a także konsekwencje ich niewykonania, są ważnym elementem pracy każdego przedsiębiorstwa.
Paulina

Paulina

Jeżeli jest możliwość wykonywania pracy zdalnej na umowę o prace to bardzo korzystna rzecz. To jednak odpowiedzialność i nie wszyscy chyba podołaliby w takiej sytuacji.
donatello

donatello

Jeżeli pracownik jest doceniany nawet słowem to lepiej się pracuje. Zła atmosfera w pracy powoduje, że pracownik coraz częściej nie realizuje się i chciałby zmienić pracę.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.