Własna firma

Nazwa firmy. Jak wybrać taką, która będzie ponadczasowa?

30 kwietnia 2020

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 15 głosów

15 głosów

11 komentarzy
Nazwa firmy. Jak wybrać taką, która będzie ponadczasowa?
Założenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością wyboru nazwy dla firmy. Zdecydowana większość przedsiębiorców nie ma świadomości, że dobra nazwa może pomóc w osiągnięciu sukcesu. Czym się kierować i jak wybrać nazwę firmy, która przyczyni się do rozwoju biznesu?

Otwarcie działalności gospodarczej nie stanowi dziś większego kłopotu, bo polski ustawodawca zadbał o precyzyjne, niepozostawiające miejsca na interpretacje przepisy. Ponieważ jednak założenie firmy wiąże się z koniecznością wskazania jej nazwy, wielu przyszłych przedsiębiorców zastanawia się, jak taką stworzyć. Sprawa wcale nie jest oczywista – dobra, krótka i wpadająca w ucho nazwa firmy może pomóc w rozwoju i przyczynić się do rozpoznawalności przedsiębiorstwa. Jeżeli zastanawiasz się nad nazwą dla swojego biznesu, sprawdź, czym powinieneś się kierować i jakich błędów unikać.

Imię i nazwisko obowiązkowo. Co dalej?

Gdy mowa o jednoosobowej działalności gospodarczej, to nie można zapomnieć, że w nazwie musi się znaleźć imię i nazwisko jej właściciela. Nie oznacza to jednak, że zainteresowani nie mogą wykorzystać innych elementów. Przeciwnie, jest to dopuszczalne, stąd można spotkać np. takie nazwy firm jak: „Kwiaciarnia Tulipan Alicja Nowak”, „Usługi krawieckie Anna Jagoda” czy „Zakład szewski Igiełka Jan Kowal”.

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej daje spore pole do manewru w kwestii nazwy firmy, mogą się w niej bowiem znaleźć określenie profilu działalności firmy, pseudonim, hasło czy inne dodatkowe określenia. Wybierając te dodatkowe elementy, które będą składały się na nazwę firmy, trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach.

Ważne jest to, by nazwa podmiotu była krótka i chwytliwa. Dobrze też, by kojarzyła się z konkretną branżą, choć to akurat nie jest zasadą, ale jest po prostu przydatne – wiele nazw firm/marek dopiero po pewnym czasie zaczęło być kojarzonych z konkretnym segmentem rynku.

Czego nie można zawrzeć w nazwie firmy?
Możliwości przedsiębiorców co do nazwy firmy są naprawdę szerokie, ale istnieją też ograniczenia, mające zapobiec m.in. praktykowaniu nieuczciwej konkurencji. W nazwie nie powinny się więc znaleźć m.in.:
  • fałszywe lub nieuczciwe oznaczenie firmy lub produktów,
  • wprowadzające w błąd ​​​​powielanie nazwy już obecnej na rynku firmy lub produktów,
  • nieprawdziwe oznaczenie pochodzenia geograficznego przedsiębiorstwa.

Kreatywność pilnie poszukiwana

Znalezienie dobrej nazwy nie jest zadaniem łatwym. Jak nazwać firmę, by mieć pewność, że nazwa jest dobra i działa na korzyść przedsiębiorstwa? Przede wszystkim warto, by była krótka – długie nazwy trudno zapamiętać. Według specjalistów idealnie, by nazwa składała się z 5–6 liter. Przykładami dobrych, krótkich nazw są: Frugo, Orlen, Sony czy Kamis. Nie oznacza to jednak, że dłuższa nazwa jest od razu skreślona – i takie firmy odnoszą sukces, a przykładami są: Mlekovita, Żywiec Zdrój czy Nałęczowianka.

Szukasz pracy?
Dodana

Operator Wózka Widłowego| Od Zaraz| Umowa o pracę | Bez nocnych zmian

Gi Group S.A.

  • 5 340 do 5 500 zł brutto / mc
  • Opole
Dodana
Dodana
Dodana

Kurier rowerowy // elastyczny grafik

Gi Group S.A.

  • 31 do 31 zł brutto / h
  • Katowice
Dodana

Wybierając nazwę, warto rozbudzić swoją kreatywność. W tym celu można stworzyć mapę słów, z którymi firma ma być kojarzona. Łączenie poszczególnych słów czy ich sylab może pomóc w znalezieniu nazwy, która będzie zaskakiwać, ale też wpadać w ucho. Tu zdecydowanie brak miejsca na standardowe rozwiązania. Jeżeli nie jesteś w stanie wymyśleć nazwy firmy, to powinieneś pomyśleć o współpracy z profesjonalną agencją, która przygotuje kilka propozycji w oparciu o uzyskane od ciebie informacje.

Video

Zmiana nazwy firmy 

Zdarza się, że zetkniemy się z koniecznością zmiany nazwy firmy, podyktowanej np. przekształceniem profilu działalności, słabymi efektami sprzedaży czy niepochlebną opinią, która przylgnęła do nazwy. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nie można oczywiście usunąć w nazwie imienia i nazwiska właściciela, jednak pozostałe elementy jak najbardziej. A jak właściwie zmienić nazwę firmy?

Tak jak przy rejestracji działalności, aby dokonać zmiany nazwy, należy złożyć stosowny wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w ciągu 7 dni od wprowadzenia zmiany w urzędzie gminy lub miasta. We wniosku podaje się nową wersję nazwy, oczywiście zgodną z prawnymi wymogami.

Ostrożnie ze zmianą nazwy...
Zmiana nazwy firmy nie jest najlepszym pomysłem, jeśli nie ma ku temu wyraźnego powodu. Nie dość, że wiąże się z koniecznością informowania wszystkich kontrahentów o zmianie oraz niekiedy korygowaniem dokumentów, to wpływa też na rozpoznawalność firmy.

Kilkuletnia nazwa utarła się już w świadomości klientów i wprowadzenie nowej wymaga poniekąd budowania zaufania odbiorców na nowo, a zanim do tego dojdzie, możesz odnotować znaczne spadki  sprzedaży.

A co z domeną?

Wybierając nazwę lub decydując się na współpracę z agencją kreatywną, nie można zapomnieć o firmowej domenie internetowej. Dziś, po latach funkcjonowania internetu, większość jednowyrazowych domen jest zajęta. To kolejna przeszkoda w znalezieniu krótkiej i ciekawej nazwy. Jeżeli firma będzie działać tylko na lokalnym rynku, to strona internetowa nie jest priorytetem. Sytuacja zmienia się jednak wówczas, gdy jej działalność ma być skierowana do szerszego grona klientów.

Poza kwestią nazwy nie można zapomnieć o końcówce domeny. W Polsce najpopularniejsze jest rozszerzenie .pl. Jeżeli jednak firma w przyszłości ma działać na rynkach zagranicznych, to warto odpowiednio wcześniej zarezerwować domenę z rozszerzeniem .com lub .com.pl.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

autor

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

Newsletter

Jesteś rekruterem lub specjalistą HR? Ten newsletter jest dla Ciebie!

Otrzymuj garść inspiracji, praktyczne porady i gotowe materiały wspierające codzienną pracę w rekrutacji i employer brandingu.

Bądź na bieżąco z trendami HR i rozwijaj swoje działania z Aplikuj.pl

Klauzula informacyjna  

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej Aplikuj.pl i wszystkich ich podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest Aplikuj.pl Paweł Strykowski z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, NIP: 5471567654.

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Przesłanie formularza jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką Prywatności.

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, w tym także przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce Prywatności.

11 komentarzy

Radek

Radek

Zgodzę się z autorami artykułu, że wybieranie nazwy firmy to proces wymagający kreatywności i pomysłowości. Osoby, które mają trudności z wymyśleniem nazwy, powinny skorzystać z usług profesjonalistów.
Ada

Ada

Jako pracodawca, uważam, że nazwa firmy powinna odzwierciedlać jej profil działalności i być spójna z jej brzmieniem.
Adaś

Adaś

Jako osoba bezrobotna w poszukiwaniu pracy, uważam, że nazwa firmy może wpłynąć na jej wizerunek na rynku i być decydującym czynnikiem dla jej przyszłych klientów.
Zetka

Zetka

Jako pracownik firmy, uważam, że krótkie i łatwe do zapamiętania nazwy są kluczem do sukcesu. Krótkie nazwy takie jak Orlen czy Sony są łatwiejsze do zapamiętania niż długie i skomplikowane.
naucz. dyplomowana

naucz. dyplomowana

Zgadzam się z artykułem, że nazwa firmy jest niezwykle ważna dla korzyści przedsiębiorstwa. Osobom, poszukującym nazwy, polecam stworzenie mapy słów, co może pomóc w znalezieniu ciekawej, zaskakującej nazwy.
Arkadiusz Godula

Arkadiusz Godula

Wiele jest sposobów ale trzeba także zwrócić uwag e na to, że nazwa może być już zajęta przez wiele firm.
Kulig

Kulig

Nazwa i znak logo mają znaczenie. W sumie na początku to jest fajna sprawa z jej wynajdywaniem. Musi jednak mieć odpowiedni rys.
Gizela

Gizela

Możliwości multum. Najlepiej jak jest chwytliwa i według mnie można to dość sprawnie zrobić a najlepiej jeszcze zestawiać z dostępnością domen dla strony itd.
Zenita

Zenita

Nazwa firmy powinna być łatwa do zapamiętania. Nie powinna być za długa. Najlepiej jak się składa z 5–6 liter.
lendodn

lendodn

Musi być chwytliwa i nie powinna być kopiowana. Unikalność i marka wraz z logiem są dzisiaj szczególne. Dobrze wtedy je można zapamiętać. To jest bardzo ciekawa rzecz.
Kana

Kana

To odwieczny problem jednak wystarczy zrobić burzę mózgów z rodziną i przyjaciółmi i z pewnością wybierze się coś co będzie bardzo dobrze zrealizowane itd.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.