W zakładzie pracy spotykamy różnych ludzi. Z częścią z nich dogadujemy się świetnie, z innymi trudno nam się porozumieć nawet w podstawowych kwestiach. To naturalne. By jednak nie okazało się, że relacje ze współpracownikami psują nam dzień spędzany w pracy, najlepiej zastosować się do kilku prostych rad. Te pozwolą na przetrwanie dnia w każdych warunkach.
1) Bądź miły
Uśmiech jeszcze nikogo nie zabił, pomógł zaś w wielu sytuacjach! Niezależnie od tego, z kim pracujesz, postaraj się być zawsze uśmiechnięty. Wychodząc z inicjatywą i witając się radośnie od progu, może się okazać, że zyskasz najwięcej, bo będziesz potrafił zmienić nastawienie współpracowników. Pamiętaj też, że uśmiech jest zaraźliwy. Kto wie, może zmienisz przyzwyczajenia swoich współpracowników i – zamiast zrzędzić, marudzić, narzekać czy złościć się – po prostu zaczną się uśmiechać?
2) Pomagaj wtedy, gdy możesz
Czasem pracownicy mają zły dzień, bo faktycznie nie wiedzą, w jaki sposób wykonać zadanie, które zostało im zlecone. Jeżeli potrafisz pomóc, to zrób to. W ten sposób nie tylko pokażesz, że potrafisz pomóc, lecz także będziesz mógł liczyć na pomoc wówczas, gdy sam będziesz miał problem. W dłuższej perspektywie takie działanie jest po prostu opłacalne.
3) Nie plotkuj
Biurowe ploteczki poznał chyba każdy, kto miał możliwość pracować w biurze. Złotą zasadą jest jednak, by nie dopuścić do tego, by miały one miejsce. Dzięki temu można uniknąć wielu kłopotów. Takie rozwiązanie się sprawdza. Nowy pracownik w firmie? Jak każdy potrzebuje czasu, by wdrożyć się w obowiązki. Zamiast mu przeszkadzać lub obgadywać braki w umiejętnościach, lepiej mu pomóc. Zyskać można świetnego współpracownika.
4) Bądź asertywny
I ta cecha przydaje się w biurze. Warto wytyczyć jasną granicę – warto pomagać i należy to robić, ale nie oznacza to, że będziesz wykonywać pracę za kogoś. Takie postawienie sprawy powinno spowodować, że twoje biurko nie będzie się uginać pod ciężarem dokumentów, które należy sprawdzić, przepisać czy pilnie przygotować dla szefa.
5) Życie prywatne? Nie w pracy!
Praca to miejsce, w którym masz się realizować zawodowo. Problemy z życia osobistego lepiej zostawić na progu firmy. Takie rozwiązanie pozwoli nie tylko uniknąć plotek – nie każdy współpracownik chce słuchać twoich problemów w czasie, który przeznaczony jest na wykonywanie kolejnych zadań.
6) Nie krytykuj
Nikt z nas nie lubi być krytykowanym. Współpracownicy mogą się pomylić lub o czymś zapomnieć. Zamiast krytykować, warto pokazać zrozumienie i zaoferować pomoc. Krytykanctwo jeszcze nikomu nie pomogło w zbudowaniu dobrej, sprzyjającej pracy atmosfery w miejscu zatrudnienia. Widzisz, że w firmie można coś ulepszyć? Rzuć pomysł, sprawdź, w jaki sposób inni do niego podejdą.
7) Doceniaj innych
To również się sprawdza. Czasem wystarczy po prostu docenić swoich współpracowników, by poczuli się oni lepiej. Pochwalenie kolegi czy koleżanki zajmujących biurka naprzeciwko wcale nie oznacza, że robią oni więcej niż ty. Warto jednak nagradzać się wzajemnie za drobne sukcesy. Wówczas zespół pracuje jeszcze wydajniej.