Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1050        SUBSKRYBUJE: 7273
Tematy, które interesują czytelników:  Umowa kontraktowa, Praca w ciązy, Przepisy BHP, Zatrudnianie cudzoziemców, Umowa lojalnościowa, Impreza integracyjna, Rozmowa kwalifikacyjna ubiór, Kreator CV

Pomieszczenia pracy a przepisy

Pomieszczenia pracy a przepisy
Każdy pracownik powinien wykonywać pracę w takiej przestrzeni i pomieszczeniach, które są w pełni be...

Pomieszczenia, w których przebywają pracownicy, muszą być właściwie dostosowane do wykonywanej w nich pracy. Ustawodawca bardzo dokładnie wskazuje zarówno wymiary, jak i wysokość pomieszczenia pracy. Ponadto, istotnymi elementami jest też oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzacja czy dostęp do stanowiska pracy. Dzięki zastosowaniu się do wymogów, w zakładzie pracy możliwe jest świadczenie pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach.

Jak duże musi być pomieszczenie?

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami ? § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy ? na jednego pracownika przypadać muszą przynajmniej 2 m? wolnej powierzchni podłogi oraz przynajmniej 13 m? wolnej objętości pomieszczenia. Nieco inaczej jest w przypadku wysokości pomieszczenia, w której świadczona jest praca. Tutaj wszystko zależy od tego, jaki rodzaj pracy jest wykonywany w danym pomieszczeniu. Warto jednak pamiętać, że wysokość pomieszczeń, w których nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia nie może być niższe niż:

? 2,5 m jeżeli w pomieszczeniu przebywa do 4 pracowników, ? 3 m jeżeli w pomieszczeniu przebywa powyżej 4 pracowników, ? 2,2 m jeżeli mowa o dyżurkach, portierniach, kioskach ulicznych czy kioskach, które usytuowane są na halach dworcowych.

Co z podłogą?

Poza samym wytycznymi dotyczącymi wielkości i wysokości pomieszczenia, pracodawca musi pamiętać o podłodze. Ta powinna być nie tylko nieśliska, ale przede wszystkim łatwa w utrzymaniu nieskazitelnej czystości zwłaszcza wtedy, gdy mowa o zakładzie produkcyjnym. Dodatkowo, jeżeli w danym pomieszczeniu będą występowały mieszaniny wybuchowe, to zadbać należy o to, aby powierzchni wyłożona została materiałami, które nie powodują iskrzenia mechanicznego. Inaczej mówiąc, w każdym przypadku podłoga powinna zostać dostosowana do czynników, jakie panują w danym pomieszczeniu tak, aby było możliwe wykonywanie pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach.

Wymogi dotyczące oświetlenia

W przypadku oświetlenia pracodawcy pamiętać muszą o dwóch kwestiach. Przede wszystkim w pomieszczeniach stałej pracy należy zapewnić pracownikom dostęp do oświetlenia dziennego. W tych zaś przestrzeniach, w których praca wykonywana jest w porze nocnej, niezbędne jest zapewnienie oświetlenia elektrycznego. Istotną kwestią jest przy tym to, aby połączenie oświetlenia naturalnego ze sztucznym nie wykazywało różnic natężenia. W innym przypadku mówimy o tak zwanym zjawisku olśnienia, które odbywa się przy przechodzeniu między poszczególnymi pomieszczeniami.

To Cię powinno też zainteresować: Praca w warunkach szkodliwych, czyli w jakich?

Dostęp do stanowiska pracy

Każdy z pracowników, niezależnie od tego, jaką pracę wykonuje, musi mieć zapewnione bezpieczne dojście do swojego stanowiska pracy. W tym przypadku właściciele firm produkcyjnych czy też fabryk muszą pamiętać o konieczności odwołania się do właściwych norm, które zagwarantują im zapewnienie pracownikom właśnie wygodnego dostępu do stanowisk pracy. Trzeba pamiętać, że wyjątkową ostrożnością należy wykazywać się przy konstruowaniu przejść między innymi pomiędzy maszynami czy też innymi urządzenia oraz ścianami.

Ogrzewanie i klimatyzacja

Te dwie kwestie są niezwykle ważne, choć trzeba pamiętać, że w tym przypadku pracodawcy muszą kierować się prostą zasadą ? pomieszczenia powinny być tak ogrzane lub na tyle schłodzone, aby wykonywanie w nich pracy było możliwe. Do wykorzystania jest wiele nowoczesnych technik, które w tej kwestii pozwolą odpowiednio dostosować pomieszczenie do potrzeb pracowników, jak i świadczonej w pomieszczeniu pracy. O tej kwestii pracodawcy powinni pamiętać niezależnie od pory roku, gdyż nie od dziś wiadomo, że wpływ zarówno na efektywność, jak i bezpieczeństwo pracy ma właśnie temperatura, jaka panuje w miejscu wykonywania pracy.

Pomieszczenia pracy a przepisy
5
20 głosów

Zobacz inne porady dla pracowników

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.