Szkolenia i rozwój

Jak pokolenie Z odnajduje się na rynku pracy?

19 grudnia 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 10 głosów

10 głosów

4 komentarze
Jak pokolenie Z odnajduje się na rynku pracy?
Pokolenie Z składa się z osób urodzonych od połowy lat 90. do początku XXI wieku. Gdy ta grupa wchodzi na rynek pracy, pracodawcy muszą być świadomi swoich wartości, oczekiwań, umiejętności i stylu, w jakim przedstawiciele tego pokolenia podchodzą do wykonywania powierzonych obowiązków. To, w jaki sposób „Gen-Z” zachowuje się na rynku pracy, już teraz jest przedmiotem analiz prowadzonych przez doradców zawodowych, ekonomistów itp. My także poświęciliśmy cały artykuł temu zagadnieniu. Przeczytaj nasz tekst, by poznać garść ciekawych informacji.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Pokolenie Z – co o wiemy o tym pokoleniu?
  • Pokolenie Z – jaka jest jego charakterystyka?
  • Pokolenie Z – od kiedy jest uznawane?
  • Czym się cechują pracownicy z tego pokolenia?
  • Jakich stanowisk poszukują pracownicy urodzeni w latach 90.?
  • Jakie są prace, które pokolenie Z niechętnie podejmuje?

Pokolenie Z – co o wiemy o tym pokoleniu?

Istnieje kilka charakterystycznych cech pokolenia Z, które odróżniają je od innych pokoleń. To cyfrowi tubylcy, którzy dorastali w technologii takiej jak Internet i media społecznościowe. Są też bardziej zróżnicowani, zglobalizowani i połączeni niż poprzednie pokolenia. Ponadto często opisuje się ich jako osoby przedsiębiorcze, niezależne i zdolne do adaptacji.

Pokolenie Z, znane również jako iGeneration, Gen Tech, Net Gen lub Digital Natives, to pokolenie demograficzne będące następcą pokolenia millenialsów. Demografowie i badacze zazwyczaj używają ram czasowych 1995-2012 r. jako początkowych lat urodzenia.

Czym się cechują pracownicy z tego pokolenia?

Sytuacja na rynku pracy dynamicznie się zmienia, a duży wpływ na kierunek tych zmian mają zmiany społeczne i demograficzne. Siłą rzeczy coraz więcej członków Generation Z wchodzi na rynek pracy każdego dnia. To pokolenie różni się od poprzednich pod wieloma względami, a ich wyjątkowe umiejętności i perspektywy już teraz mają duży wpływ na miejsce pracy.

Ponieważ coraz więcej osób z pokolenia Z wchodzi na rynek pracy, pracodawcy muszą być świadomi wyjątkowych wartości i oczekiwań, jakie przynosi to pokolenie. Muszą również wiedzieć, jak najlepiej zarządzać swoimi pracownikami z pokolenia Z oraz motywować ich.

Pokolenie Z to wysoko wykształcone pokolenie, w którym wielu członków generacji ukończyło studia lub obecnie studiuje. Jest to grupa z bardzo dobrym dostępem do technologii i mediów społecznościowych. W związku z tym mają wysokie oczekiwania wobec swoich pracodawców zarówno pod względem wynagrodzenia, jak i możliwości. Jeśli potrzeby te nie są spełniane, przedstawiciele Gen Net nie wahają się zmienić pracy – w przeciwieństwie do poprzednich pokoleń pracowników są oni mniej lojalni i nie czują się związani z firmą.

Szukasz pracy?
Dodana

Lakiernik Przemysłowy z j.angielskim / Holandia

STERNJOB SP. Z O.O.

  • Holandia
  • 10 000-12 000 zł / mc
Dodana

Inżynier Budowy

BPBP SA

  • Śląskie
Dodana

Mechanik aut dostawczych Mercedes *wysokie zarobki*

STERNJOB SP. Z O.O.

  • Niemcy
  • 18 000-20 000 zł / mc
Dodana

Lakiernik samochodowy z j.niemieckim - produkcja Audi, Porsche

STERNJOB SP. Z O.O.

  • Niemcy
  • 14 000-16 000 zł / mc
Dodana

Niektóre kluczowe rzeczy, które pracodawcy muszą wiedzieć o pokoleniu Z, obejmują ich wartości (takie jak skupienie się na celu), oczekiwania (takie jak chęć uzyskania większej ilości informacji zwrotnych), umiejętności (takie jak znajomość technologii) i style pracy (takie jak preferowanie współpracy). Dzięki zrozumieniu tych rzeczy na temat pokolenia Z pracodawcy mogą stworzyć miejsce pracy, które spełnia ich potrzeby i pomaga im się rozwijać.

Jakich stanowisk poszukują pracownicy urodzeni w latach 90.?

Cechą charakterystyczną Net Gen jest to, że członkowie tego pokolenia dorastali z technologią. Czują się komfortowo z urządzeniami cyfrowymi i mediami społecznościowymi i używają ich do większości swoich zadań i komunikacji. Doprowadziło to do tego, że nazywano ich „cyfrowymi tubylcami”. Wielu z nich ma cały czas dostęp do Internetu za pośrednictwem smartfonów i innych urządzeń. Net Gen jest nie tylko zaawansowane technologicznie i połączone. Jest znane również z niezależności, pomysłowości i zdolności adaptacyjnych.

Ciekawych informacji w tym zakresie dostarczają badania empiryczne. Do opracowań tej kwestii należy m.in. „Gen Z: Digital in their DNA", JWT Intelligence, 2012). Zgodnie z danymi, jakie zawarto w tym raporcie:

  • trzech na pięciu przedstawicieli pokolenia Z traktuje prowadzenie własnego biznesu jako optymalny sposób na zarabianie i karierę zawodową; co ciekawe, nie są oni specjalistami – niemal trzy czwarte respondentów jest zdania, że pierwsza założona przez nich firma nie przetrwa na rynku;
  • niemal 90% chce aktywnie spędzać czas; taki stan rzeczy pozwala wnioskować, że obiektem zainteresowania przedstawicieli pokolenia Z będzie praca w elastycznych godzinach.

Biorąc pod uwagę te informacje oraz specyfikę pokolenia Z, można wywnioskować, że typowe preferowane przez nie stanowiska to: influencer, copywriter, social media marketer itp.

Pokolenie Z a wynagrodzenie i inne możliwości w miejscu pracy

Jeśli chodzi o wynagrodzenie, typowy młody pracownik należący do Gen Net oczekuje sprawiedliwego wynagrodzenia za swoją pracę. Są też bardzo świadomi kosztów utrzymania i konieczności oszczędzania na swoją przyszłość. Wielu członków Pokolenia Z jest już obciążonych kredytami studenckimi (dotyczy to w szczególności USA, ale np. w Polsce popularne są płatne studia zaoczne), więc rozumieją, jak ważne jest bezpieczeństwo finansowe. Pracodawcy, którzy mogą zaoferować konkurencyjne wynagrodzenia i świadczenia, będą w stanie przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty z tego pokolenia.

Z kolei w kwestii możliwości pokolenie Z oczekuje, że będzie w stanie awansować w swojej karierze. Są gotowi ciężko pracować i poświęcać wiele godzin, ale oczekują również, że zostaną nagrodzeni awansami i podwyżkami, gdy zademonstrują swoją wartość dla firmy. Pracodawcy, którzy zapewnią jasne ścieżki kariery i możliwości awansu, będą w stanie utrzymać zaangażowanie i motywację pracowników z pokolenia Z.

Prace, które pokolenie Z niechętnie podejmuje

Z wielu badań w tym zakresie można wywnioskować, że pokolenie Z nie lubi pracy na stanowiskach, które wymagają 100 proc. zaangażowania. Praca po godzinach, stres, odpowiedzialność, konieczność samorozwoju – są to sytuacje, których „zetki” (tak również czasem określa się młodych pracowników) woleliby uniknąć.

Taki stan rzeczy oznacza, że w przyszłości mogą pojawić się poważne problemy w zatrudnianiu nowych osób w bankach, korporacjach finansowych, przedsiębiorstwach z branży telekomunikacyjnej czy sprzedaży.

Przedstawiciele pokolenia Z nie uznają także hierarchii i nie chcą podporządkowywać się swoim przełożonym bez cienia dyskusji. W efekcie praca w silnie zhierarchizowanej instytucji może nie leżeć w obszarze ich zainteresowań.

Pokolenie Z na rynku pracy

Podsumowując, pracodawcy właściwie z każdej branży rynkowej muszą zdawać sobie sprawę z rosnącej roli pokolenia Z na rynku pracy i tego, co to oznacza dla ich firmy. A – jak sami to często przyznają – współpraca z Gen Net nie należy do najłatwiejszych.

Z drugiej jednak strony młode pokolenie wnosi unikalny zestaw wartości i oczekiwań, a także umiejętności i stylów pracy. Aby skutecznie zarządzać i motywować tych pracowników, przedsiębiorcy muszą zrozumieć te różnice i odpowiednio dostosować swój styl zarządzania.

Video

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest pokolenie Z?

To osoby urodzone w latach 1995-2012. Znane jest również jako iGeneration, Gen Tech, Net Gen lub Digital Natives.

Jakie są cechy osób z pokolenia Z?

To zwykle osoby wykształcone i ambitne, znające swoją wartość i nastawione na cel. Świetnie odnajdują się również w nowych technologiach i mediach społecznościowych.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

4 komentarze

agentka

agentka

Jestem właścicielem małej firmy i zatrudniam też przedstawicieli pokolenia Z. Muszę przyznać, że jest to dla mnie wyzwanie, ale również cieszę się, że mam w swoim zespole pracowników, którzy potrafią przemyślnie podejść do prowadzenia biznesu i wykorzystać technologię na co dzień. Ważne jest, aby dostosować się do potrzeb i oczekiwań pokolenia Z, ale również uczyć ich reszty zespołu.
Grzegorz

Grzegorz

Ciekawe, że tyle osób z pokolenia Z chce prowadzić własny biznes. Ja osobiście szukam pracy w mediach społecznościowych, ale chętnie nauczyłabym się, jak działa cała branża. Mam nadzieję, że uda mi się znaleźć pracę, która pozwoli mi się rozwijać i korzystać z moich umiejętności.
młoda kadrowa

młoda kadrowa

Nie mogę się doczekać, kiedy znajdę pracę w elastycznych godzinach! Jako przedstawicielka pokolenia Z, cenię sobie wolność i niezależność, ale wiem, że muszę zarabiać na swoje utrzymanie. Mam nadzieję, że pracodawcy będą bardziej otwarci na nasze oczekiwania i umiejętności.
rob

rob

Jako członek pokolenia Z, uważam, że artykuł dobrze oddaje nasze cechy i oczekiwania w miejscu pracy. Chcemy zarabiać sprawiedliwe wynagrodzenie za swoją pracę, ale również mieć możliwość rozwoju i elastyczne godziny pracy. Nie jesteśmy lojalni wobec firmy, ale zawsze staramy się dawać z siebie 100%.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.