Pracodawca - prawa i obowiązki

Trzy pokolenia na rynku pracy. Kogo zatrudnić?

6 czerwca 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 14 głosów

14 głosów

4 komentarze
Trzy pokolenia na rynku pracy. Kogo zatrudnić?
Poszukiwanie pracownika idealnego może zająć miesiące. Wszystko dlatego, że aktualnie na rynku pracy zawodowo spełniają się aż trzy pokolenia. Każde z nich ma inne priorytety i w inny sposób podchodzi do pracy. Co warto wiedzieć o poszczególnych pokoleniach?

Baby Boomers, X i Y – to trzy pokolenia, które aktualnie są obecne na rynku pracy. O ile terminem „Baby Boomers” określa się osoby urodzone między 1946 a 1964 r., o tyle pokolenie X obejmuje osoby urodzone przed 1982 r., a pokolenie Y stanowią osoby urodzone w latach 1980-2000. Różni je wszystko – podejście do pracy, wykształcenie, doświadczenie czy wymagania wobec pracodawców, łączy zaś tylko to, że muszą porozumieć się wzajemnie w życiu zawodowym.

Większość pracodawców poszukujących pracownika do pracy nie zastanawia się, które pokolenie reprezentują poszczególni kandydaci, którzy zgłosili chęć objęcia wolnej posady. Z punktu widzenia właściciela dynamicznie rozwijającej się firmy najważniejsze jest doświadczenie potencjalnego podwładnego. Ponieważ jednak stosunek do pracy pracowników z poszczególnych pokoleń znacząco się różni, warto sprawie przyjrzeć się nie tylko przez pryzmat informacji, jakie kandydat zawarł w dokumentach aplikacyjnych.

Szukasz pracy?

Pracownik magazynu/ operator wózka/ komisjoner

Kirsch Services Sp. z o.o. Sp. K

  • Niemcy
Dodana

Specjalista ds. zapewnienia jakości dostaw SQA

Hutchinson Poland Sp.z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Inżynier Działu Badań i Rozwoju

mdm NT Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Dodana

Operator produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Grodzisk Mazowiecki
Dodana


Baby Boomers, czyli pracownik lojalny

Pracownicy z pokolenia Baby Boomers to przede wszystkim lojalni i oddani pracownicy po 50. roku życia. Ich głównym atutem jest przywiązanie do pracodawcy i fakt, że rzetelnie wypełniają swoje obowiązki niezależnie od tego, czy ich praca im się podoba, czy też nie. Pokolenie Baby Boomers to również ludzie, którzy niejedno widzieli i – mimo stereotypu – potrafią dostosować się do zmian, jakie zachodzą na rynku pracy. Często są też niedoceniani przez pracodawców i – z uwagi na wiek – pomijani m.in. przy szkoleniach podnoszących kwalifikacje czy awansach.

Jakie wady mają pracownicy z pokolenia Baby Boomers? Z całą pewnością są na bakier z nowoczesną technologią, ale większość z nich chętnie i szybko nadrabia te braki. Zatrudnienie takie pracownika jest dla pracodawcy korzystne, bo może on mieć pewność, że zyska lojalnego i pracowitego podwładnego.


Pokolenie X – pracownik, który nie boi się nadgodzin

Jakimi słowami można scharakteryzować pokolenie X? W Polsce są to osoby, które doskonale pamiętają przeobrażenia polityczne, społeczne i gospodarcze. Być może właśnie dlatego są lojalni wobec pracodawców, mają mniejsze wymagania płacowe i nie boją się pracy nawet po godzinach. Atutem pokolenia X jest również to, że dość dobrze orientuje się ono w nowoczesnych technologiach. Dziś znaczący odsetek pracowników z tego pokolenia zajmuje stanowiska kierownicze.

Kiedy pomyśleć o zatrudnieniu pracownika z pokolenia X? Ponieważ to pracownicy lojalni i rzetelnie wypełniający swoje obowiązki, z całą pewnością można im powierzyć pracę na stanowisku, na którym trzeba wykazać się odpowiedzialnością. Z punktu widzenia pracodawców ważne może być również to, że pracownicy urodzeniu przed 1982 r. szybko dostosowują się do miejsca, w którym przebywają, a wpasowanie się w schemat czy wypełnianie określonej roli nie jest dla nich większym problemem.


Pracownik z pokolenia Y zna swoją wartość

Określenie „pokolenie Y” po raz pierwszy zostało użyte w artykule, który ukazał się w amerykańskim czasopiśmie AD Age. Pracownicy z tego pokolenia bywają często niesprawiedliwie nazywani narcyzami czy leniami. Wszystko dlatego, że nie wahają się oni zmienić miejsca zatrudnienia z dnia na dzień, nie boją się też wyjazdów za granicę, są otwarci na zamiany. Ich zaletą jest też doskonałe poruszanie się w świecie nowoczesnych technologii. Warto przy tym podkreślić, że praca nie jest dla nich wszystkim i najczęściej dbają o zachowanie work-life balance.

Pokolenie Y najczęściej zestawiane jest z dwoma wcześniejszymi, które zostały omówione wyżej. Pracodawca, który poszukuje przebojowych i nastawionych na wyzwania pracowników z całą pewnością powinien pokusić się o ich poszukiwanie właśnie wśród przedstawicieli tego pokolenia.

4 komentarze

Zeon

Zeon

Ja zatrudniam zawsze osoby, które nadają się na konkretne stanowisko. Nie interesują mnie tzw. pokolenia....
Bogdan

Bogdan

Z tego ciekawego, ale dla mnie trudnego artykułu wiem, że Baby Boomers, X i Y – to trzy pokolenia, które aktualnie są obecne na rynku pracy. Baby Boomers, czyli pracownik lojalny, pracownik z pokolenia Y zna swoją wartość, pokolenie X – pracownik, który nie boi się nadgodzin. Fajną charakterystykę zrobiliście w tym artykule.
gość Zo

gość Zo

Ciekawy artykuł. Ja bym zatrudnił z każdego pokolenia- zgadzam się z tym co pisze MUCHOMOR. Baby Boomers, X i Y – to trzy pokolenia - kto do nich należy- fajnie ujęte w tym artykule.
Muchomor

Muchomor

Najlepiej mieć zatrudnionych pracowników z każdego pokolenia i dbać o relacje między nimi by to wszystko z czasem postępowało naturalnie, niczym ewolucja ;)

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka