Baby Boomers, X i Y – to trzy pokolenia, które aktualnie są obecne na rynku pracy. O ile terminem „Baby Boomers” określa się osoby urodzone między 1946 a 1964 r., o tyle pokolenie X obejmuje osoby urodzone przed 1982 r., a pokolenie Y stanowią osoby urodzone w latach 1980-2000. Różni je wszystko – podejście do pracy, wykształcenie, doświadczenie czy wymagania wobec pracodawców, łączy zaś tylko to, że muszą porozumieć się wzajemnie w życiu zawodowym.
Większość pracodawców poszukujących pracownika do pracy nie zastanawia się, które pokolenie reprezentują poszczególni kandydaci, którzy zgłosili chęć objęcia wolnej posady. Z punktu widzenia właściciela dynamicznie rozwijającej się firmy najważniejsze jest doświadczenie potencjalnego podwładnego. Ponieważ jednak stosunek do pracy pracowników z poszczególnych pokoleń znacząco się różni, warto sprawie przyjrzeć się nie tylko przez pryzmat informacji, jakie kandydat zawarł w dokumentach aplikacyjnych.
Baby Boomers, czyli pracownik lojalny
Pracownicy z pokolenia Baby Boomers to przede wszystkim lojalni i oddani pracownicy po 50. roku życia. Ich głównym atutem jest przywiązanie do pracodawcy i fakt, że rzetelnie wypełniają swoje obowiązki niezależnie od tego, czy ich praca im się podoba, czy też nie. Pokolenie Baby Boomers to również ludzie, którzy niejedno widzieli i – mimo stereotypu – potrafią dostosować się do zmian, jakie zachodzą na rynku pracy. Często są też niedoceniani przez pracodawców i – z uwagi na wiek – pomijani m.in. przy szkoleniach podnoszących kwalifikacje czy awansach.
Jakie wady mają pracownicy z pokolenia Baby Boomers? Z całą pewnością są na bakier z nowoczesną technologią, ale większość z nich chętnie i szybko nadrabia te braki. Zatrudnienie takie pracownika jest dla pracodawcy korzystne, bo może on mieć pewność, że zyska lojalnego i pracowitego podwładnego.
Pokolenie X – pracownik, który nie boi się nadgodzin
Jakimi słowami można scharakteryzować pokolenie X? W Polsce są to osoby, które doskonale pamiętają przeobrażenia polityczne, społeczne i gospodarcze. Być może właśnie dlatego są lojalni wobec pracodawców, mają mniejsze wymagania płacowe i nie boją się pracy nawet po godzinach. Atutem pokolenia X jest również to, że dość dobrze orientuje się ono w nowoczesnych technologiach. Dziś znaczący odsetek pracowników z tego pokolenia zajmuje stanowiska kierownicze.
Kiedy pomyśleć o zatrudnieniu pracownika z pokolenia X? Ponieważ to pracownicy lojalni i rzetelnie wypełniający swoje obowiązki, z całą pewnością można im powierzyć pracę na stanowisku, na którym trzeba wykazać się odpowiedzialnością. Z punktu widzenia pracodawców ważne może być również to, że pracownicy urodzeniu przed 1982 r. szybko dostosowują się do miejsca, w którym przebywają, a wpasowanie się w schemat czy wypełnianie określonej roli nie jest dla nich większym problemem.
Pracownik z pokolenia Y zna swoją wartość
Określenie „pokolenie Y” po raz pierwszy zostało użyte w artykule, który ukazał się w amerykańskim czasopiśmie AD Age. Pracownicy z tego pokolenia bywają często niesprawiedliwie nazywani narcyzami czy leniami. Wszystko dlatego, że nie wahają się oni zmienić miejsca zatrudnienia z dnia na dzień, nie boją się też wyjazdów za granicę, są otwarci na zamiany. Ich zaletą jest też doskonałe poruszanie się w świecie nowoczesnych technologii. Warto przy tym podkreślić, że praca nie jest dla nich wszystkim i najczęściej dbają o zachowanie work-life balance.
Pokolenie Y najczęściej zestawiane jest z dwoma wcześniejszymi, które zostały omówione wyżej. Pracodawca, który poszukuje przebojowych i nastawionych na wyzwania pracowników z całą pewnością powinien pokusić się o ich poszukiwanie właśnie wśród przedstawicieli tego pokolenia.