Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4166        SUBSKRYBUJE: 7513
Tematy, które interesują czytelników:  Wypowiedzenie przez pracodawcę, Palenie w pracy, Staż pracy a zlecenie, Ubezpieczenie zdrowotne, Ocena okresowa pracownika, CV po angielsku

Praca maszynisty - fakty, ciekawostki i zarobki

Praca maszynisty - fakty, ciekawostki i zarobki
Muzeum Kolejnictwa w Warszawie cieszy się dużym zainteresowaniem. Odwiedzających nie brakuje, bo historia kolejnictwa jest fascynująca. Ci, którzy zdecydują się odwiedzić Muzeum, mogą liczyć na podróż w przeszłość i poznanie wielu ciekawostek. Kolejnictwo to jednak nie tylko przeszłość, lecz także współczesność. Osoby zainteresowane zawodowym związaniem się właśnie z kolejnictwem powinny wiedzieć, jaką szkołę wybrać, by móc zrealizować swoje marzenia.

Maszynista – zakres obowiązków



Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że maszynista nie pracuje tylko i wyłącznie w kabinie sterowniczej. Rzeczywiście, zdecydowana większość  maszynistów zajmuje się wyłącznie kierowaniem lokomotywy, ale teoretycznie są oni również przeszkoleni w zakresie łączenia i rozłączania wagonów, mają również niezbędną wiedzę, by usuwać wszelkie stwierdzone usterki. W zasadzie zatem zakres obowiązków maszynistów jest bardzo szeroki.

 

Kurs maszynisty i wymagane wykształcenie, czyli jak zostac maszynistą?

Skoro maszynista jest odpowiedzialny nie tylko za kierowanie lokomotywami, lecz także usuwanie usterek, to najlepiej, aby każdy przyszły maszynista mógł pochwalić się wykształceniem technicznych. Takie daje technikum. To jednak dopiero początek przygody – poza zdobyciem wykształcenia, niezbędne jest też doświadczenie. Gdzie takie zdobyć?

W Warszawie działa Kolejowa Szkoła Policealna dla Dorosłych, w Ełku Technikum Zakładu Doskonale Zawodowego oferuje kierunek: technikum transportu kolejowego, a w Tarnowskich Górach siedzibę ma Zespół Szkół Techniczno-Usługowych im. Jana Pawła II, w którym to uczniowie mogą kształcić się m.in. na kierunkach takich, jak: technik dróg i mostów kolejowych czy technik elektroenergetyk transportu szynowego. Informacje o pozostałych szkołach, z którymi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nawiązały współpracę.
 

Predyspozycje – kto nadaje się na maszynistę?

Nie każda osoba marząca o tym, by zostać maszynistą, ma faktycznie taką możliwość. Ten zawód jest bardzo wymagający. Przede wszystkim ważne są predyspozycje fizyczne – przyszły maszynista musi wykazać się doskonałym wzrokiem i słuchem. Znaczenie ma również odporność na zmęczenie – w Polsce większość maszynistów pracuje po 12 godzin.

To Cię powinno też zainteresować: Katalog zawodów - dlaczego dobrze do niego zajrzeć?

Maszynista musi być odpowiedzialny i skrupulatny. Od tego, jak zachowa się na trasie, zależy bezpieczeństwo wszystkich podróżujących pasażerów. Z tego względu musi nie tylko przestrzegać przepisów, lecz także pozostawać w stałym kontakcie z pozostałymi pracownikami firmy odpowiedzialnymi za organizowanie przejazdu poszczególnych pociągów.
 

Ile zarabia maszynista pociągu?

Zarobki maszynistów są zróżnicowane, bo na polskim rynku działa wiele firm zatrudniających takich specjalistów. Uśredniając, można powiedzieć, że wynagrodzenie, na które może liczyć maszynista wynosi ok. 3 000 zł brutto.

Znalezienie pracy nie powinno stanowić większego problemu dla tych, którzy ukończą jedną ze szkół współpracujących z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Ogłoszeń o pracę zainteresowani powinni szukać zarówno na portalach ogłoszeniowych, jak i na stronach internetowych firm wchodzących w skład Polskich Kolei Państwowych.

Jak wygląda praca maszynisty?

Praca maszynisty wydaje się łatwa i przyjemna, ale tak naprawdę to trudne i bardzo wymagające zajęcie. Niezbędne jest dobre zdrowie i pełne skupienie, ponieważ podczas prowadzenia składu mogą się zdarzyć różne sytuacji, na które trzeba szybko zareagować. Maszynista PKP zwykle pod koniec miesiąca dostaje grafik na miesiąc kolejny. Zawarte są w nim zarówno numery służb, jak i godziny rozpoczęcia oraz zakończenia pracy. Do grafiku może być dodany również dodatkowy dokument nazywany opisem zmian roboczych, który zawiera dokładną rozpiskę wszystkich służb. Do pracy maszynista musi zawsze przyjść odpowiednio wcześniej, a następnie iść do dyspozytora, u którego zgłasza się gotowość do pracy. To także czas na zapoznanie się ze zmianami w wykazie ostrzeżeń stałych oraz rozporządzeniami i wykonanie prac papierkowych. Następnie dyspozytor wydaje kartę pracy i informacje o rozkładzie jazdy oraz lokomotywie, którą będzie prowadził maszynista.

Czas pracy maszynisty jest zróżnicowany w zależności od trasy oraz różnych okoliczności, które mogą przytrafić się w ciągu dnia pracy – zwykle służba trwa nie więcej niż 12 godzin. W tym czasie maszynista musi powrócić do stacji macierzystej. Postępowanie przy rozpoczynaniu dnia pracy zależy od tego, czy pociąg rozpoczyna bieg w danej stacji, czy może przyjmowany będzie „z biegu” - oznacza to, że rozpoczął bieg w innym miejscu. Przy przejmowaniu pociągu dochodzi do zmiany maszynisty oraz do szybkiej kontroli pojazdu, po czym maszynista rusza w dalszą drogę.

W przypadku, gdy pociąg dopiero rozpoczyna bieg, maszynista najpierw musi udać się po lokomotywę i dokonać dokładnych oględzin pojazdu, a także sprawdzić, czy nie został przekroczony czas pracy. Przed rozpoczęciem biegu maszynista musi przetestować sygnały dźwiękowe, radio i światła oraz zgłosić gotowość do manewrów. Następnie wykonuje się najazd, łączenie oraz próbę hamulca. Po przyjeździe do stacji docelowej maszynista ma przerwę trwającą zwykłe od 15 minut do nawet 4 godzin – po tym czasie udaje się w podróż powrotną. Zarobki na kolei nie są oszałamiające, ale praca daje dużo satysfakcji, dlatego chętnych nie brakuje.

Oceń ten wpis
Praca maszynisty - fakty, ciekawostki i zarobki
Ocena: 5.0, liczba głosów: 18

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.