Korzystanie przez pracodawców z agencji doradztwa personalnego wciąż jest rzadkością. A szkoda, bo na rynku nie brakuje wyspecjalizowanych firm. Pierwsze z nich rozpoczęły działalność w Polsce w latach 90. XX wieku. Dziś oferują one kompleksowe rozwiązania i gwarantują możliwość znalezienia właściwego pracownika na konkretne stanowisko pracy.
Agencje headhuntingowe pojawiły się na początku w Stanach Zjednoczonych. Dziś działają na całym świecie, od kilku lat są obecne również na polskim rynku. Zasadniczo rola headhuntera, czyli łowcy talentów, polega na poszukiwaniu pracowników posiadających określone umiejętności i doświadczenie. Wyspecjalizowane agencje najczęściej koncentrują się na poszukiwaniu pracowników wysoko wykwalifikowanych, czyli takich, których na rynku jest najmniej.
Do headhuntera po pracownika
Niezależnie od tego, czy pracodawca poszukuje fachowców czy też chce, by rozpoczęli dla niego pracę dotychczasowi pracownicy firmy konkurencyjnej, powinien zgłosić się do headhuntera. Specjalista z zakresu HR nie tylko będzie w stanie określić, kogo należy szukać, lecz także gdzie. Bo znalezienie dobrego pracownika nie ogranicza się – w tym przypadku – do skonstruowania ogłoszenia i umieszczenia go na poczytnym portalu ogłoszeniowym. Tu liczy się umiejętność szukania.
Większość headhunterów nie czeka, aż poszukiwany specjalista prześle dokumenty aplikacyjne. Od osób pracujących w agencjach pracy różnią się oni właśnie tym, że najczęściej sami rozpoczynają intensywne poszukiwania. Ich skuteczność polega na tym, że wiedzą gdzie szukać i w jaki sposób przekonać pracownika, by np. rozpoczął pracę dla konkurencji.
Jak szukanie igły w stogu siana…
Pracodawca poszukujący specjalistów może oczekiwać, że agencja headhuntingowa zrobi wszystko, by nie tylko znaleźć pracownika, lecz także go przetestować. Jest to szczególnie ważne, bo większość pracodawców oczekuje konkretnych efektów. A te kosztują – to nie tylko wynagrodzenie hadhuntera, lecz także przyszła pensja pracownika, który powinien wykazać się konkretnymi umiejętnościami.
Zasadniczo, co podkreślają sami headhunterzy, to oni wychodzą z inicjatywą i kontaktują się z tymi pracownikami, którzy wstępnie mogą spełniać oczekiwania ich klienta. W praktyce często konieczne jest zachowanie dyskrecji, zwłaszcza jeżeli pracodawca chce, by pracę dla niego rozpoczęli pracownicy konkurencji.
Czy to się opłaca?
Jeżeli jesteś pracodawcą myślącym o przyszłości swojej firmy, to powinieneś zainteresować się działalnością agencji headhuntingowych. Za sukcesem każdego przedsiębiorstwa stoją wyspecjalizowani, odpowiedzialni i… rzetelni pracownicy. Pozyskanie takiego z całą pewnością umożliwi dalszy rozwój i wyprzedzenie konkurencji.
Minusy? Niestety, są. Jeżeli uda się tobie skusić pracownika konkurencji atrakcyjną pensją, pozapłacowymi świadczeniami i dodatkowymi udogodnieniami, to pamiętaj, że… konkurencja nie śpi. W praktyce zatem, choć podkupienie pracownika może być korzystne, to jednak wyłącznie na krótką metę. Może lepiej, by specjaliści szukali wśród tych, którzy myślą o zmianie zakładu pracy?
To może Cię również zainteresować