Własna firma

Jak planować strategię PR?

9 września 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 10 głosów

10 głosów

0 komentarzy

Jak planować strategię PR?
Zarządzając firmą, większość przedsiębiorców skupia się przeważnie na dwóch aspektach biznesu. Są nimi marketing, odpowiedzialny za utrzymanie relacji z klientami w celu wypracowania zysku, a także sprzedaż oferowanych produktów i usług oraz zapewnienie łańcucha dostaw. W celu zbudowania maksymalnej rozpoznawalności i wizerunku marki nie powinniśmy zapominać o funkcji, jaką pełni dobrze zaplanowana strategia PR.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • czym jest public relations i jaka jest charakterystyka tych działań
  • jak tworzy się strategię relacji z otoczeniem firmy
  • co warto wziąć pod uwagę, ustalając cele i budując przekaz
  • najważniejsze elementy strategii PR
  • co możemy osiągnąć dzięki inwestycji w działania tego typu.

 Zobacz także artykuł: Jak promować firmę niskim kosztem.

Czym charakteryzują się działania PR?

Analizując zagadnienie public relations, łatwo zauważymy wyraźny podział na dwa kanały komunikacji, których dotyczą wytyczne i zasady zawarte w strategii PR. Pierwszym z nich będą działania skierowane do odbiorcy wewnętrznego. Do ich adresatów zaliczymy w tym przypadku przede wszystkim pracowników (w tym zakresie public relations jest zbliżone do pojęcia employer brandingu), inwestorów i zarząd firmy. W procesach PR-u wewnętrznego znajdziemy przede wszystkim aktywności ukierunkowane na budowę lojalności, poprawę organizacji pracy i świadomość roli, jaką pełni pracownik w misji firmy. Drugim kanałem komunikacji będą aktywności dedykowane otoczeniu zewnętrznemu. Ze względu na to, że każda branża, a nawet indywidualne cechy lokalnego rynku różnią się między sobą, PR zewnętrzny to bardzo szeroki wachlarz działań. Zaliczymy do nich między innymi kontakt z prasą lokalną i ogólnopolską, ewentualne wywiady w radiu i telewizji w charakterze eksperta czy nawet współpracę charytatywną z innymi podmiotami. Najbardziej charakterystyczną cechą public relations jest swego rodzaju praca u podstaw. Dobrze zaplanowana kampania PR jest procesem, który ma przynieść długofalowe korzyści dla przedsiębiorstwa, nie oczekując od odbiorcy czegoś w zamian.

Jak stworzyć strategię PR?

Uruchomienie wspomnianej wcześniej kampanii składa się z kilku faz. Pierwszą z nich jest analiza sytuacji wyjściowej.Rozumiemy przez to zweryfikowanie wizerunku przedsiębiorstwa w momencie, gdy nasza strategia wizerunkowa jest dopiero projektowana. W następnym akapicie dowiecie się, co powinno zostać poddane analizie by działania, jakie podejmiemy były w maksymalnie skuteczne. Drugą fazą jest stworzenie zakresu działań na podstawie posiadanych już informacji. Jest to przygotowanie listy celów, które planujemy osiągnąć oraz aktywności i środków niezbędnych do ich realizacji. Kolejnym etapem jest wdrożenie przygotowanych wcześniej pomysłów w życie, a następnie weryfikacja efektów, jakie wypracowały. Do tego celu używa się jednego z kilkunastu narzędzi dostępnych na rynku oraz analizuje wewnętrzne dane przedsiębiorstwa odpowiadające parametrom, które miały ulec poprawie. 

Video

Co należy przeanalizować? Jakie cele i przekazy dobrać?

Dostępne dla specjalistów public relations narzędzia PR nie będą mogły skutecznie pokazać wypracowanych korzyści, jeżeli nie będziemy wiedzieć, jak przeprowadzić rzetelną analizę sytuacji wyjściowej, w jakiej znajduje się nasza firma. Najpopularniejszą metodą wykorzystywaną w tym celu jest tzw. analiza SWOT. Określa ona cztery istotne aspekty związane z organizacją i jej otoczeniem.

SWOT zestawia ze sobą:

  • mocne i słabe strony przedsiębiorstwa — do mocnych stron zaliczymy np. atrakcyjną lokalizację lokalu gastronomicznego, a rozpisując słabe strony, uwzględnimy brak profilu w mediach społecznościowych
  • szanse i zagrożenia — w tym przypadku jako szanse odnotujemy modę na dania kuchni meksykańskiej, a w zagrożeniach zapiszemy informację o częstych awariach prądu, które mogą spowodować przestój w pracy.

Oprócz skupienia się na przedsiębiorstwie powinniśmy pamiętać o analizie jego otoczenia. Warto brać pod uwagę konkurencję na rynku i jej dotychczasowe działania. Zwróćmy uwagę na to, jakie media i źródła informacji są dostępne na rynku lokalnym. Czy jest jakiś czynnik zewnętrzny, który mógłby podkopać wizerunek naszej firmy?

Po przygotowaniu analizy ustalmy cele, jakie ma osiągnąć budowana strategia. W zależności od wielkości firmy, branży w jakiej działa i preferencji zarządzających, przykładowe cele biznesowe definiowane dla kampanii, mogą zakładać:

  • wzrost zainteresowania nową usługą lub produktem
  • zwiększenie ilości zapytań ofertowych
  • wykreowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie.

By wzmocnić efektywność prowadzonej kampanii PR, powinniśmy określić sformułowania i dodatkowe środki wykorzystywane do komunikowania się z otoczeniem. Są to tzw. przekazy (inaczej key messages). Przekazem może być pozytywna informacja na temat bieżącej działalności firmy czy artykuł mówiący o objęciu patronatem jakiejś szczytnej inicjatywy. Co ważne, za przekazem musi kryć się realne działanie! Puste słowa mogą bardzo szybko przeobrazić się w katastrofę wizerunkową.

Video

Co powinna zawierać strategia PR?

Starając się uporządkować wszystkie niezbędne elementy strategii, pamiętajmy o:

  • analizie wstępnej — np. z wykorzystaniem wspomnianej metody SWOT,
  • określeniu celów, jakie chcemy osiągnąć,
  • przekazach jakie zastosujemy — stwórzmy listę sformułowań, jakie będziemy utrwalać w trakcie komunikowania się z otoczeniem,
  • stwórzmy harmonogram działania, pozwoli to na zamknięcie planu w zaplanowanych ramach czasowych, które ułatwią mierzenie efektywności kampanii,
  • określmy budżet, który możemy wykorzystać, by osiągnąć założony efekt,
  • ustalmy metody weryfikacji efektywności (inaczej mówiąc sposób ewaluacji) — zapiszmy jakie parametry będziemy badać, by określić stopień zrealizowania poszczególnych celów,
  • przygotujmy strategię antykryzysową na wypadek nieoczekiwanych problemów wizerunkowych.

Dlaczego warto inwestować w rozwój działań związanych z PR?

Prowadzenie działalności w obszarze biznesu, NGO i nie tylko, wymaga od poszczególnych organizacji stałego kontrolowania zarówno swojego wizerunku, jak i sposobów komunikowania się z otoczeniem i przygotowania się na wypadek ewentualnych problemów. Szczególnie w dobie Internetu i niezwykle dynamicznie rozwijających się mediów społecznościowych, łatwo o popełnienie błędów. Inwestycja w działania związane z public relations to co prawda proces długofalowy, ale przynoszący wymierne korzyści i zapewniający możliwość szybkiej reakcji w razie wystąpienia kryzysu. Stosunkowo niewielkim nakładem finansowym, możemy osiągnąć jeden z wielu celów. Co ważne, część ze środków użytych do budowania np. wizerunku firmy-eksperta, może być przydatne do innych celów. Przykładowo odpowiednio zaprojektowany wpis na blogu będzie stanowił wartość na odwiedzających, a dodatkowo pomoże w zakresie procesów związanych z SEO.

Najczęściej zadawane pytania

Czy PR i marketing to to samo?

Wielokrotnie pojęcia te są stosowane zamiennie, niestety nie jest to prawidłowe. Marketing odpowiada za budowanie relacji z klientami, badaniem i zaspokajaniem ich potrzeb, oczekując w zamian wymiernej korzyści. Public relations to pojęcie szersze. Zakłada długofalową budowę komunikacji z otoczeniem organizacji na zasadach współpracy i dialogu, na podstawie ustalonych zasad i wytycznych. PR odpowiada za komunikację zarówno wewnętrzną — w obrębie danej organizacji, jak i zewnętrzną.

Jakie są perspektywy zawodowe dla specjalistów public relations?

Wraz ze wzrostem ilości punktów, w których otoczenie firmy lub innej organizacji może nawiązać kontakt z nią, wzrasta zapotrzebowanie na ekspertów w zakresie komunikacji. Na zdecydowanie większą ilość ofert pracy mogą liczyć szczególnie te osoby, które specjalizują się w sferze social mediów i mediów nowoczesnych. Zachęcamy też do sprawdzenia informacji na temat coraz bardziej popularnego zawodu brand managera.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka