Własna firma

Jaką metodę zarządzania wybrać do pracy w swoim zespole?

14 września 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 7 głosów

7 głosów

0 komentarzy

Jaką metodę zarządzania wybrać do pracy w swoim zespole?
Każdy dobry manager musi nie tylko poznać swój zespół, ale również nauczyć się nim właściwie zarządzać. Wybrana przez niego metoda zarządzania musi być adekwatna do celów, jakie wyznaczyło sobie przedsiębiorstwo, liczebności prowadzonego zespołu czy własnych przekonań i sposobów organizacji pracy. Należy przy tym mieć świadomość, że podążanie za modelem nie jest dobre - warto w razie potrzeby wprowadzać poprawki i reagować, gdy wybrana metoda nie przynosi oczekiwanych efektów.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są metody zarządzania zespołem,
  • którą metodę zarządzania warto wybrać,
  • jakimi zasadami kierować się, zarządzając zespołem,
  • jakich błędów nie popełniać,
  • jak mądrze koordynować i wprowadzać poprawki.

Czytaj też: Nowoczesne modele zarządzania przedsiębiorstwem

Jakie są metody zarządzania zespołem?

Nowoczesne metody zarządzania skupiają się na wielu aspektach, dzięki czemu pozwalają holistycznie podejść do wykonywanych obowiązków zawodowych, przy czym jednym z głównych na stanowisku managera jest organizowanie pracy. 

Wyodrębniono kilka modeli zarządzania projektami, jakością, ryzykiem czy czasem, a wśród nich najpopularniejsze to:

  • styl demokratyczny - oparty na współpracy i wsłuchaniu się w potrzeby członków zespołu,
  • styl afiliacyjny - jego głównym zadaniem jest budowanie harmonii i spokojnej atmosfery pracy,
  • styl wizjonerski - manager stara się przekonywać zespół do swoich racji,
  • styl trenerski - proponowanie nowych rozwiązań,
  • styl nakazowy i procesowy - zarządzanie autorytatywne, obecnie niepopularne.

W rzeczywistości trudno dziś mówić o jednej, konkretnej metodzie, która w danej sytuacji byłaby najkorzystniejsza. Choć przeważa styl demokratyczny oraz afiliacyjny, to w rzeczywistości niektóre zespoły muszą być zarządzane stylem nakazowym, choć obecnie jest to już rzadkością.

Video

Którą metodę zarządzania wybrać?

Wybór metody zarządzania zależy w głównej mierze od:

  • liczebności zespołu,
  • podejścia managera,
  • ilości zadań do zrealizowania,
  • morali członków zespołu,
  • ilości obowiązków ciążących na managerze.

Jak się okazuje, wybór konkretnego stylu stanowi wypadkową wielu czynników, jakie każdy manager musi wziąć pod uwagę. Ponadto manager musi wziąć pod uwagę wybór odpowiedniej metody zarządzania ryzykiem, projektami, jakością czy czasem. W zarządzaniu czasem najlepiej sprawdza się metoda ALPEN, polegająca na spisaniu zadań i oszacowaniu czasu ich wykonania. Następnie należy delegować je do konkretnych pracowników, kontrolując wykonywanie poszczególnych obowiązków. Metody zarządzania projektami skupiają się na realizacji konkretnych celów, a wśród nich największą popularnością cieszy się metoda Kanban, wykorzystująca do maksimum możliwości poszczególnych członków zespołu przy jednoczesnym eliminowaniu wąskich gardeł. Popularną metodą zarządzania ryzykiem jest przenoszenie go na inne podmioty, między innymi poprzez efektywny podział obowiązków, tak aby jedna osoba nie musiała wykonywać wszystkich, najbardziej odpowiedzialnych czynności. Najpopularniejsza metoda zarządzania jakością to LEAN, opierająca się na redukowaniu marnotrawstwa. W tym kontekście należy zastanowić się, jakie działanie pracowników można skomputeryzować czy w jaki sposób można je przyspieszyć.

Jakimi zasadami należy się kierować podczas zarządzania zespołem?

Metodyka zarządzania zespołem wskazuje przede wszystkim na konieczność poznania mocnym i słabych stron jego członków. Ważne jest równomierne rozłożenie obowiązków, przy jednoczesnym uwzględnieniu czasu potrzebnego na ich wykonanie. Manager powinien wsłuchiwać się w potrzeby pracowników i ich rekomendacje, zwłaszcza jeśli na co dzień nie zajmuje się realizacją poszczególnych zadań, a jego głównym celem jest sprawne zarządzanie i rozwiązywanie konfliktów. W takim przypadku trudno bowiem ocenić przebieg konkretnego procesu bez konsultacji z członkami zespołu.

Istotną zasadą stosowania takiej techniki zarządzania jest także brak akceptacji dla pewnych zachowań, które są niedopuszczalne. Wśród nich można wymienić:

  • mobbing,
  • kradzież własności intelektualnej,
  • kopiowanie pewnych rozwiązań,
  • notoryczne spóźnianie się do pracy bez uzasadnionego powodu,
  • próba wyłudzania dodatkowych benefitów przez członków zespołu.

Dobry manager powinien skupiać się na realizacji celów firmy, pamiętając jednocześnie, że tworzą ją ludzie, w tym podległy mu zespół.

Uważaj, żeby nie popełnić tych błędów!

Popełnianie drobnych błędów jest wpisane w rolę managera - ostatecznie jest on tylko człowiekiem, na którego głowie ciąży w pewnych okresach mnóstwo obowiązków. Niemniej jednak powinien on unikać popełniania większych błędów, które w znaczący sposób mogą wpływać na funkcjonowanie zespołu oraz firmy. Przede wszystkim w swoich działaniach nie można odbiegać od polityki, jaką przyjęło przedsiębiorstwo. Jeśli na pierwszym miejscu stawia ono pracownika, to nie można stawiać się ponad niego za wszelką cenę. W takim przypadku zwykle obowiązuje przyjacielski model współpracy. Dużym błędem jest także unikanie kontaktu osobistego z pracownikami, komunikując się z nimi jedynie od czasu do czasu. Manager nie tylko zarządza zespołem, ale też ściśle współpracuje z jego członkami. Nie należy bezgranicznie ufać swoim możliwościom - każdy z nas jest omylny i może popełniać w swoich działaniach błędy. Nie jest też pożądane ścisłe trzymanie się wyznaczonego planu, bez posiadania opcji awaryjnej. Manager musi być gotowy na to, aby w sytuacjach zagrożenia szybko zareagować.

Najważniejsze – kontroluj i wprowadzaj poprawki

Każdy manager może wybrać styl zarządzania, który będzie dopasowany do potrzeb własnych oraz zespołu. Niemniej jednak ważne jest bieżące kontrolowanie efektów, jakie daje konkretna metoda. Jeśli zauważymy, że morale pracowników spadają bądź nie są oni w stanie skorzystać z jej dobrodziejstw w stu procentach, lepiej zastanowić się nad zmianą metodyki zarządzania. Kontrola powinna obejmować również przyjęty do realizacji plan, na przykład w kontekście poszczególnych projektów. Dobry manager nie może bać się wprowadzania poprawek – wręcz przeciwnie, zawsze powinien mieć przygotowany jakiś "plan B". Wymaga to oczywiście otwartości umysłu oraz brania pod uwagę różnych opcji, nawet tych, które niekoniecznie okazują się najwygodniejsze. Kontrola i poprawki czasami wymagają wyjścia ze swojej strefy komfortu oraz przedstawienia konkretnych rozwiązań, nierzadko odbiegających od przyjętego wcześniej modelu zarządzania. Niemniej jednak koordynacja zespołu opiera się właśnie na stałym monitorowaniu i ulepszaniu metodyki zarządzania.

Najczęściej zadawane pytania

Jak dobrać odpowiednią metodę zarządzania zespołem?

Wybrana metoda zarządzania zespołem zależy między innymi od jego liczebności, podejścia indywidualnego, a także ogólnej polityki, jaka została przyjęta w firmie.

Dlaczego tak ważna jest kontrola metod zarządzania?

Kontrola metod zarządzania skupia się przede wszystkim na ocenie tego, czy przynoszą one oczekiwane efekty. Jeśli nie, należy rozważyć wprowadzenie poprawek.

Jakie błędy najczęściej popełniają managerowie?

Najczęstsze błędy managerów to: prowadzenie polityki niezgodnej z zasadami przyjętymi w firmie, unikanie osobistego kontaktu z pracownikami czy nadmierne zaufanie wobec swoich możliwości.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka