Aby tak było, konieczna jest rozmowa między nimi a ich przełożonymi. Jeżeli zarządzasz zakładem pracy, jesteś odpowiedzialny za kontakt z pracownikami lub po prostu stworzyłeś firmę, powinieneś zadbać o motywowanie pracowników. Jak się do tego zabrać?
1) Pochwal za dobrze wykonaną pracę
Czy przekonałeś się już o sile pochwał? Większość pracodawców uważa, że motywować można jedynie za pomocą pieniędzy. To błędne podejście – powinieneś wiedzieć, że pochwała może również dobrze zmotywować pracownika do wydajnej pracy na rzecz firmy co premia. Jeżeli jesteś oszczędny, gdy chodzi o pochwały, to powinieneś zmienić swoje przyzwyczajenia. Nie chodzi oczywiście o to, aby rozdawać pochwały na prawo i lewo, ale doceniać wkład poszczególnych pracowników w rozwój firmy i chwalić ich wśród pozostałych zatrudnionych.
2) Stawiaj przed pracownikami wyzwania
Gdy pracownik zaczyna skarżyć się na nudę, to znaczy, że pracuje mechanicznie – wykonuje obowiązki, ale praca nie sprawia mu już tej radości, co początkowo. Twoim zadaniem jest stawiać przez osobami zatrudnionymi kolejne wyzwania. Staraj się, aby każdy z zatrudnionych miał wytyczoną ścieżkę rozwoju i mógł brać udział w szkoleniach. Gdy praca jest wyzwaniem i konieczne jest nieustanne douczanie się, trudno mówić o nudzie – pracownik musi być zmotywowany, aby nadążyć ze wszystkimi zmianami.
3) Informuj o zmianach w firmie
Czy wiesz, że pracownicy chcą mieć wpływ na rozwój twojej firmy? Jeżeli nie będziesz im zdradzał swoich planów na przyszłość, to nie będą oni obecni w zdobywaniu przez przedsiębiorstwo kolejnych zleceń. Powinieneś na bieżąco informować o zmianach, jakie będą miały miejsce w zakładzie. W ten sposób pracownicy będą mogli w nich uczestniczyć. Co więcej, w ten sposób wyeliminujesz również sytuację, że zatrudnieni będą chodzić nieustannie rozdrażnieni i zestresowani, bo nie będą wiedzieć, czego mogą się spodziewać.
4) Pozwól pracownikom decydować
Podejmujesz decyzję, a dopiero potem pytać swoich pracowników o zdanie? To poważny błąd, który może spowodować, że będą się oni czuli niepotrzebni. Nie każdą decyzję musisz uzgadniać z osobami, które zatrudniasz, ale pozwól im – choć w minimalnym zakresie – decydować o sprawach istotny dla funkcjonowania firmy. W ten sposób będą oni brać za nią odpowiedzialność. Wyjdzie ci to tylko na dobre, bo tacy pracownicy są bardziej odpowiedzialni, zastanawiają się również nad konsekwencjami każdej decyzji.
5) Doceniaj również finansowo
Pracownicy mają różne potrzeby. Być może część z twoich podwładnych docenia gratyfikację finansową. Nie zapomnij zatem podzielić się z pracownikami wypracowanymi przez firmę zyskami. Jeżeli nie stać cię na duże premie, to nic nie szkodzi – nawet niewielka kwota może sprawić, że pracownicy poczują się docenieni i jeszcze chętniej niż dotychczas będą wykonywać powierzone im zadania.
To może Cię również zainteresować