Specjaliści twierdzą, że śląski rynek pracy zmienia się nieustannie, a ostatnio coraz bardziej należy do pracowników. Oznacza to, że coraz więcej firm ma problem ze znalezieniem pracowników nie tylko na stanowiska wymagające znacznej wiedzy i umiejętności, lecz także na te, na których nie potrzeba specjalnych kwalifikacji. Rezultat? Rosną nie tylko wynagrodzenia, lecz także liczba zleceń trafiająca do headhunterów. To właśnie ci specjaliści pomagają pracodawcom, poszukując dla nich najlepszych w branży.
Czy słyszałeś kiedyś o podkupowaniu pracowników przez firmy? Dziś, gdy rynek pracy jest rynkiem pracownika, jesteś na to narażony bardziej niż kiedykolwiek. Aby nie okazało się, że nie masz już zgranej i zawsze gotowej na kolejne wyzwania ekipy, czas powziąć odpowiednie kroki.
Headhunterzy - jak działają?
Headhunter nie szuka potencjalnego pracownika wśród bezrobotnych. Ponieważ firmy najczęściej zlecają takim specjalistom znalezienie najlepszych w branży, koncentrują się oni na dotarciu do tych, którzy mają już pracę i przekonaniu ich do odejścia. Dziś nie jest to trudne – wystarczy skorzystać z portali społecznościowych koncertujących się na rozwijaniu kontaktów zawodowo-biznesowych. To właśnie tam najczęściej szukają oni idealnych kandydatów, których będą mogli polecić swoim klientom.
Z twojego punktu widzenia, jako pracodawcy, headhunter jest zarówno przyjacielem, jak i wrogiem. Jeżeli poszukujesz pracowników, pomoże ci on. W innych jednak przypadkach musisz liczyć się z tym, że przekona on pracującego dla ciebie specjalistę do odejścia. Skoro nie możesz od zatrudnionego pracownika wymagać, aby usunął on konto z mediów społecznościowych, musisz znaleźć inne sposoby, które pozwolą ci go zatrzymać w firmie.
Jak się chronić przez headhunterem?
Zatrudniając specjalistów, musisz liczyć się z tym, że prędzej czy też później, odezwą się do nich headhunterzy. Co wówczas? Wiele zależy od warunków, jakie oferujesz swoim pracownikom. Jeżeli atmosfera w pracy jest dobra, ty stawiasz przed zatrudnionymi kolejne wyzwania, a oferowana przez ciebie pensja jest adekwatna do wykształcenia i doświadczenia posiadanego przez pracownika, to nie powinieneś się obawiać – trudno będzie pracownika przekonać do odejścia. Co innego jednak w sytuacji, gdy nie będziesz na bieżąco badał potrzeb swoich pracowników? Wówczas nie możesz liczyć na lojalność.
Nie jesteś pewien, czy pracownicy mają wszystko, czego potrzebują? Zorganizuj anonimowy test, dzięki któremu dowiesz się, co zatrudnieni naprawdę myślą o sposobie organizacji pracy i jej warunkach. Dopełnieniem testu mogą być również indywidualne rozmowy z kluczowymi dla działania firmy pracownikami.
Jak poszukiwać najlepszych?
Twoja firma dynamicznie się rozwija? Zatem z pewnością potrzebujesz nowych pracowników. Pamiętaj, że nawiązanie współpracy z headhunterem to tylko jedna z wielu możliwości. Choć znajdą i przekonają oni do pracy dla ciebie najlepszych w branży, sporo za to zapłacisz. Pytanie, czy będzie warto, skoro za chwilę zaczną działać na zlecenie konkurencji…