Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1096        SUBSKRYBUJE: 7273
Tematy, które interesują czytelników:  Windykacja, Jak napisać CV, Fundusz Pracy

B2B czy B2C?

B2B czy B2C?
Poszukiwanie pracy wiąże się z koniecznością cyklicznego przeglądania ofert. Osoby dopiero wchodzące...

 Ogłoszenia, w których występuje termin B2B lub B2C dotyczą najczęściej handlowców, czyli osób mających bezpośredni kontakt z klientem. A trzeba pamiętać, że rozmowa z osobami potencjalnie zainteresowanymi produktami czy usługami oferowanymi przez firmę nie zawsze wygląda tak samo. Wszystko dlatego, że klienci detaliczni różnią się od korporacyjnych m.in. sposobem podchodzenia do przedstawianych ofert.

Nie tylko B2B i B2C

Rozwinięciem skrótu B2B jest Bussiness to Bussiness, zaś skrót B2C oznacza Businness to Customer. Poza tymi terminami, na rynku można spotkać się z jeszcze jednym, czyli C2C (Custom to Custom). Ostatni model pozwala użytkownikom prywatnym na realizację transakcji handlowych i najczęściej nie ma związku z rynkiem pracy. To wszystkie platformy sprzedażowe czy portale ogłoszeniowe, pozwalające kontaktować się zainteresowanym użytkownikom.

Rozróżnienie między B2B a B2C jest istotne z punktu widzenia pracowników zajmujących się handlem i przedstawianiem produktów czy usług. Klient detaliczny jest zazwyczaj mniej wymagający niż korporacyjny. Pozyskanie tego drugiego najczęściej wiąże się z koniecznością przedstawienia intratnej propozycji współpracy.

Praca z klientem indywidualnym

Kto powinien zdecydować się na aplikowanie na stanowiska, na których pracować będzie z klientem detalicznym? Z całą pewnością powinny być to osoby potrafiące przekonać konsumenta do zakupu. Nie bez znaczenia jest też podejście – trzeba pamiętać o tym, że klient indywidualny częściej jest humorzasty i nie zawsze miły.

Klient indywidualny najczęściej znacznie szybciej niż korporacyjny podejmuje decyzje. Nie potrzebuje on doradców i nie kalkuluje. Od tej zasady są oczywiście wyjątki, niemniej jednak sprzedawanie produktów czy usług osobom indywidualnym jest znacznie łatwiejsze niż współpraca z klientami biznesowymi, którzy wybierają dobra kierując się nie swoimi potrzebami, ale firmy.

Wymagający klient korporacyjny

Pracownicy pragnący rozpocząć pracę z klientem korporacyjnym muszą być świadomi różnic występujących między nim a klientem indywidualnym. Przedsiębiorca, decydując się na usługi danej firmy, nie podejmuje decyzji tylko i wyłącznie w oparciu o własne potrzeby – na uwadze musi mieć dobro firmy. Z tego względu poszczególne podmioty dokładnie zapoznają się z ofertami przedstawicieli handlowych – nie zawsze liczy się wyłącznie cena.

Klient korporacyjny wybiera tak, by produkty lub oferty przyniosły firmie konkretne korzyści. Z tego względu nierzadko – jeszcze przed wyborem oferty – taki klient kontaktuje się z innymi podmiotami lub korzysta z pomocy specjalistów. Ponieważ decyzji nie podejmuje jedna osoba, handlowiec musi być przygotowany na to, że nie uzyska odpowiedzi od razu. Najczęściej będzie musiał przypominać o złożonej ofercie.

Różnice w płatnościach

Handlowiec nie rzadko jest rozliczany w systemie podstawy i prowizji od każdego zlecenia. O ile klienci indywidualni zawsze płacą przy obiorze towaru lub po wykonaniu usługi, o tyle klienci korporacyjni nierzadko korzystają np. z możliwości uiszczenia opłaty za towar czy usługę po kilku czy kilkunastu dniach. Taki stan rzeczy może przekładać się na zarobki poszczególnych handlowców, które mogą być zróżnicowane w zależności od miesiąca. Również ten aspekt warto wziąć pod uwagę poszukując zatrudnienia.

B2B czy B2C?
3.5
21 głosów

Zobacz inne porady dla pracowników

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.