Pracownik - prawa i obowiązki

B2B czy B2C?

29 kwietnia 2020

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 21 głosów

21 głosów

9 komentarzy
B2B czy B2C?
Poszukiwanie pracy wiąże się z koniecznością cyklicznego przeglądania ofert. Osoby dopiero wchodzące na rynek pracy mogą być zaskoczone zwrotami lub skrótami, którymi posługują się pracodawcy. Dobrym przykładem jest marketing B2B czy B2C.

Ogłoszenia, w których występuje termin B2B lub B2C dotyczą najczęściej handlowców, czyli osób mających bezpośredni kontakt z klientem. A trzeba pamiętać, że rozmowa z osobami potencjalnie zainteresowanymi produktami czy usługami oferowanymi przez firmę nie zawsze wygląda tak samo. Wszystko dlatego, że klienci detaliczni różnią się od korporacyjnych m.in. sposobem podchodzenia do przedstawianych ofert.

Co to jest B2B i B2C?

Rozwinięciem skrótu B2B jest Bussiness to Bussiness, zaś skrót B2C oznacza Businness to Customer. Poza tymi terminami, na rynku można spotkać się z jeszcze jednym, czyli C2C (Custom to Custom). Marketing na zasadzie B2B oznacza transakcję pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi i ten model dynamicznie rozwinął się wraz z przeniesieniem się wielu operacji handlowych do sieci.

3 odmiany modelu B2B w marketingu

Źródło: prezentacja Koncepcja B2B, B2C, B2A, Weronika Melania Czuryło.

Odpowiednio B2C to transakcja prowadzącego działalność z osobą prywatną. Z kolei ostatni model – C2C pozwala użytkownikom prywatnym na realizację transakcji handlowych i najczęściej nie ma związku z rynkiem pracy. Ten rodzaj obejmuje wszystkie platformy sprzedażowe czy portale ogłoszeniowe, pozwalające kontaktować się zainteresowanym użytkownikom.

Szukasz pracy?
Dodana

Sprzedawca do drogerii dorywczo Nadarzyn

Work&Profit sp. z o.o.

  • Nadarzyn
Dodana
Dodana

Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta

APILO Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Dodana

Rozróżnienie między B2B a B2C jest istotne z punktu widzenia pracowników zajmujących się handlem i prezentowaniem produktów czy usług. Klient detaliczny jest zazwyczaj mniej wymagający niż korporacyjny. Pozyskanie tego drugiego najczęściej wiąże się z odpowiednim przygotowaniem i koniecznością przedstawienia intratnej propozycji współpracy.

Praca z klientem indywidualnym

Marketing w modelu B2C wiąże się z innymi wyzwaniami, niż sprzedaż skierowana do klienta biznesowego. Kto powinien zdecydować się na aplikowanie na stanowiska, na których pracować będzie z klientem detalicznym? Z całą pewnością powinny być to osoby potrafiące przekonać konsumenta do zakupu. Nie bez znaczenia jest też podejście – trzeba pamiętać o tym, że klient indywidualny częściej jest humorzasty i nie zawsze miły.

Różnice procesu zakupowego w B2B i B2C schemat

Źródło: marketing-automation.pl

Zupełnie inaczej będzie też wyglądała ścieżka zakupowa w B2C. Klient indywidualny najczęściej też znacznie szybciej niż korporacyjny podejmuje decyzje. Nie potrzebuje on doradców i nie kalkuluje. Od tej zasady są oczywiście wyjątki, niemniej jednak sprzedawanie produktów czy usług osobom indywidualnym jest znacznie łatwiejsze niż współpraca z klientami biznesowymi, którzy wybierają dobra kierując się nie swoimi potrzebami, ale firmy.

Wymagający klient korporacyjny

Pracownicy pragnący rozpocząć pracę z klientem korporacyjnym muszą być świadomi różnic występujących między nim a klientem indywidualnym. Przedsiębiorca, decydując się na usługi danej firmy, nie podejmuje decyzji tylko i wyłącznie w oparciu o własne potrzeby – na uwadze musi mieć dobro firmy. Z tego względu poszczególne podmioty przed transakcją B2B dokładnie zapoznają się z ofertami przedstawicieli handlowych – nie zawsze liczy się wyłącznie cena.

Klient korporacyjny wybiera tak, by produkty lub oferty przyniosły firmie konkretne korzyści. Z tego względu nierzadko – jeszcze przed wyborem oferty – taki klient kontaktuje się z innymi podmiotami lub korzysta z pomocy specjalistów. Ponieważ decyzji nie podejmuje jedna osoba, handlowiec musi być przygotowany na to, że nie uzyska odpowiedzi od razu.

Warto wiedzieć
Ze względu na konkurencję, jak również procedury dokonywanych przez korporacje transakcji, nawiązanie realnej współpracy wymaga odpowiedniego podejścia i wytrwałości. Najczęściej handlowiec będzie musiał przypominać o złożonej ofercie, odpowiadać na wszelkie wątpliwości i doprowadzić do szczegółowych ustaleń, a wreszcie podpisania umowy B2B.

Różnice w płatnościach

Handlowiec nierzadko jest rozliczany w systemie podstawy i prowizji od każdego zlecenia. O ile klienci indywidualni zawsze płacą przy obiorze towaru lub po wykonaniu usługi, o tyle sprzedaż B2B charakteryzuje się nieco inną dynamiką. Klienci korporacyjni często korzystają np. z możliwości uiszczenia opłaty za towar czy usługę po kilku czy kilkunastu dniach. Taki stan rzeczy może przekładać się na zarobki poszczególnych handlowców, które mogą być zróżnicowane w zależności od miesiąca. Również ten aspekt warto wziąć pod uwagę, poszukując zatrudnienia.

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest B2B

B2B, skrót z angielskiego Business to Business, to model marketingu skierowanego do przedsiębiorstw, a więc w którym firma sprzedaje firmie. Transakcje B2B dokonują się pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi.

Czym jest B2C?

B2C, z angielskiego Business to Customer, oznacza model marketingu, w którym firma sprzedaje produkt lub usługę indywidualnemu klientowi. Transakcja B2C dokonuje się pomiędzy firmą a osobą prywatną.

Czym się różni model marketingu B2B od B2C?

Ponieważ w transakcjach B2B i B2C firma ma do czynienia z różnym rodzajem klientów, różnią się też poszczególne kroki sprzedaży, komunikacja, a także ścieżka zakupowa. W przypadku klienta biznesowego proces zakupowy jest m.in. bardziej odpowiedzialny, przemyślany, a decyzje podejmowane są często grupowo.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

9 komentarzy

Joanna

Joanna

Interesujące, że klienci korporacyjni potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji i są bardziej wymagający niż klienci indywidualni. Myślę, że to ważna informacja dla osób, które chcą pracować na stanowiskach związanych ze sprzedażą B2B. Trzeba mieć wyjątkowe umiejętności, by przekonać do zakupu.
Tadeusz

Tadeusz

Bardzo ciekawa tematyka, nigdy nie myślałam, że istnieją takie różnice między sprzedażą B2B, a B2C. Myślę, że to ważna wiedza, która mogłaby pomóc mi w znalezieniu pracy. Dzięki za artykuł!
Gieruszyński

Gieruszyński

Zgadzam się, że klient indywidualny może być bardzo wymagający. Nie zawsze jest łatwo przekonać go do zakupu, szczególnie gdy ma już swój ulubiony produkt czy usługę. Trzeba mieć wyjątkowe umiejętności sprzedażowe i podejście, by te przeszkody pokonać.
Stach

Stach

Ciekawe, że istnieją takie różnice w sprzedaży między klientem korporacyjnym, a indywidualnym. Myślę, że to ważna wiedza dla osób, które chcą pracować w sprzedaży. Osobiście bardziej interesuje mnie B2C, ale zrozumienie B2B też jest ważne.
Rajcza

Rajcza

Bardzo dobry artykuł, szczególnie z punktu widzenia pracowników zajmujących się sprzedażą. W mojej firmie zajmujemy się głównie B2B i świetnie trafiają tu opisane różnice w sprzedaży między klientem biznesowym, a indywidualnym. Polecam każdemu, kto chce lepiej zrozumieć rynek.
Tadek

Tadek

Modele biznesowe dzisiaj to cna całym świecie podstawa....
siostra

siostra

Takie modele biznesowe są znane w dzisiejszym świecie produktów i usług w tematyce sprzedaży. To bardzo popularne skróty z jakimi każdy biznesmen się spotyka.
pracownik G

pracownik G

B2B czy B2C? Spotykam się pierwszy raz z tym pojęciem. B2B, oznacza prowadzenie interesów pomiędzy minimum dwoma podmiotami gospodarczymi. Obejmuje głównie partnerów biznesowych, handlowych... B2C to wykorzystanie środków elektronicznych do zawierania transakcji pomiędzy sprzedawcami a klientami indywidualnymi. Przyznam, że to dla fachowców pojęcia, ale coświem z tego artykułu.
Babcia

Babcia

Wiele jest metod poszukiwania pracy, to jaki model się zastosuje i gdzie np. jest sprzedaż to wybór człowieka lub realizowanie wszystkich umiejętności na stanowisku.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.