Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 971        SUBSKRYBUJE: 7257
Tematy, które interesują czytelników:  PIP, Kompetencje miękkie i twarde

Organizacja? To podstawa sukcesu

Organizacja? To podstawa sukcesu

Praca w biurze to dla wielu osób prawdziwe wyzwanie. Dlaczego? Często trzeba zmierzyć się z koniecznością samodzielnego ustalania priorytetów czy wykonywania kilku czynności jednocześnie. Organizowanie własnego czasu to również pokusa, która nierzadko przyczynia się do tego, że musimy zostać po godzinach w firmie. Jak tego uniknąć?

Zaczyna się niepozornie ? po wejściu do firmy robimy kawę, uruchamiamy sprzęty niezbędne nam do pracy. Pierwsze cenne minuty już uciekły. Ale większość osób pierwszą godzinę traktuje jako czas odpoczynku. Jeżeli szefa jeszcze nie ma, to doskonała okazja, aby porozmawiać z innymi pracownikami, wymienić się informacjami na temat zmian czy po prostu poplotkować. Gdy dodać do tak spędzonego czasu kilkadziesiąt minut spędzonych w sieci, które wykorzystujemy na prywatne sprawy, to może okazać się, że pracujemy nie więcej niż 6 godzin dziennie! Wówczas też nadgodziny wcale nie powinny dziwić. W jaki sposób zorganizować swój dzień pracy, aby chaos nie przekreślił życia po pracy?

Gdzie leży problem?

Podstawową kwestią związaną z organizacją czasu pracy w firmie jest udzielenie sobie odpowiedzi na pytanie, gdzie leży problem. Czy to niemożność skupiania się na pracy wywołana faktem, że wokół są inni pracownicy, którzy w ciągu dnia zagadują? Czy może to liczba zleconych zadań skutecznie odpycha od biurka i tym samym powoduje zaległości? Wskazanie na problem pozwala na jego wyeliminowanie i lepsze zarządzanie czasem. Wówczas nie tylko ograniczony zostaje problem nadgodzin, ale również pracownik ma więcej czasu na odpoczynek. Zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym jest niezwykle istotne m.in. z uwagi na relacje z najbliższymi, w tym także współpracownikami.

Czyste biuro ułatwia skupienie

Może wydawać się to banałem, ale czyste i uporządkowane biurko pozwala skupić się na zadaniach. Eliminując zbędne dokumenty, porządkując przybory piśmiennicze, wynosząc do kuchni brudne kubki ? uzyskujemy wolną przestrzeń. Ta jest ważna dla zachowania równowagi ? specjaliści niejednokrotnie powtarzają, że czyste biurko to również czysty umysł pracownika. A dodatkowo warto podkreślić, że pracownik, który nie potrafi uporządkować swojego biurka statystycznie aż 6 tygodni rocznie traci na jego przeszukiwanie! To jeszcze jeden powód, dla którego warto zainteresować się stanem najbliższej przestrzeni. W przypadku dużej ilości dokumentów lub konieczności pamiętania o licznych spotkaniach warto porozmawiać z przełożonym o zakupie kalendarzy, dodatkowych segregatorów czy pojemników na papiery.

To Cię powinno też zainteresować: Obowiązki pracownika

Facebook? Twitter?

Dobra organizacja to również umiejętność wyłączenia tych programów, które nie ułatwią wykonania zleconych przez szefa zadań. Wśród licznych rozpraszaczy, na które wskazują pracownicy należy wymienić przede wszystkim media społecznościowe. Pokusa sprawdzenia co nowego dzieje się u znajomych może być silna. Warto jednak pamiętać, że takie odrywanie się od pracy jest kosztowne. Ponowne wdrożenie się w uprzednio przerwane zadanie może zająć całkiem sporo czasu.
Problemem pracowników często jest też prywatny telefon, który zbyt często dzwoni. W takiej sytuacji najlepiej wyciszyć dźwięk lub całkowicie wyłączać aparat w momencie przekroczenia progu firmy. To dokonały sposób, aby nie przerywać pracy. Innym rozwiązaniem jest poproszenie rodziny lub znajomych, aby dzwonili oni tylko wówczas, gdy sprawa jest naprawdę pilna.

Planowanie jest trudne, ale...

Jedną z najtrudniejszych do opanowania umiejętności jest planowanie zadań, które należy wykonać. Równie trudne jest ustalanie priorytetów. Warto jednak ? metodą prób i błędów ? znaleźć najbardziej optymalny dla siebie system pracy. W ten sposób możliwe będzie ograniczenie spóźnień czy nerwowego wykonywania zadań. Pomóc może kalendarz lub codzienne sporządzanie listy. Dodatkowo można wykonywać zapiski dotyczące czasu, jaki należało poświęcić na wykonanie danego zadania. W ten sposób w przyszłości łatwiej będzie ocenić, ile czasu rzeczywiście jest potrzebne na wykonanie określonej czynności.

Zobacz inne porady dla pracowników

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.