Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4002        SUBSKRYBUJE: 7330
Tematy, które interesują czytelników:  Porzucenie pracy, Urząd pracy, Franczyza w Polsce, Umowa o dzieło, Medycyna pracy

Dla kogo kontrakt menedżerski?

Dla kogo kontrakt menedżerski?
Osoby zarządzające (choćby zakładem pracy) nie zawsze muszą świadczyć pracę w oparciu o umowę o pracę. Z takimi pracownikami przedsiębiorca może zawrzeć kontrakt menadżerski. Na jego podstawie również może być świadczona praca. Co warto o nim wiedzieć?

Kontrakt menedżerski a umowa o pracę

W firmach stosuje się różne umowy. Wśród najpopularniejszych wskazać należy na umowę o pracę, które w najpełniejszy sposób chronią interesy pracowników. Poza jednak takimi umowami, wiele osób wykonuje zadania w oparciu o umowy cywilnoprawne, w tym głównie umowę o dzieło i umowę zlecenie. Warto wskazać, że praca może być przy tym wykonywana również w oparciu o kontrakt menedżerski. Ten, choć nie został uregulowany w Kodeksie cywilnym, to jednak właśnie w tym zbiorze przepisów należy szukać informacji o jego istocie. Zastosowanie mają w nim bowiem przepisy związane z umowami nienazwanymi, do których stosuje się przepisy regulujące umowę zlecenia.

Strony umowy kontaktu menadżerskiego

Kto może być stroną umowy przy kontrakcie menadżerskim? Ponieważ ta forma zatrudnienia ma zastosowanie przy zatrudnieniu pracowników, którzy mają zarządzać zakładem pracy, jedną ze stron zawsze musi być właściciel firmy, drugą zaś kandydat posiadający określone umiejętności lub doświadczenie. Na podstawie podpisanej umowy zostaje on upoważniony do podejmowania czynności prawnych czy też faktycznych, które są niezbędne do tego, aby prowadzić firmę. Zgodnie z takim zapisem należy wskazać, że menadżer najczęściej samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące zakładu pracy i jednocześnie jest za nie odpowiedzialny (to on ponosi skutki swoich decyzji, nie zaś jego pracodawca).

Przy omawianiu kontraktu menedżerskiego warto wskazać, że strony mają możliwości, aby w dowolny sposób regulować swoje wzajemne obowiązki i prawa. Jednocześnie należy pamiętać, że każda umowa musi jednak posiadać pewne punkty dotyczące podstawowych kwestii. Mowa tu przede wszystkim o:

  • celach i zadaniach, które menadżer ma realizować,
  • zakresie jego obowiązków,
  • wynagrodzeniu, jakie otrzyma za wykonaną pracę,
  • czasie trwania umowy i sposobach (również terminie) jej rozwiązania.

Niepisaną zasadą jest przy tym to, że menedżer zobowiązuje się zawsze do tego, aby starannie zarządzać przedsiębiorstwem. Jego celem jest przy tym najczęściej osiągnięcie pewnych założonych wyników finansowych.

Kontrakt menadżerski - z korzyścią dla przedsiębiorcy

Warto zauważyć, że co do zasady kontrakt menedżerski jest bardzo korzystny dla przedsiębiorcy. Przede wszystkim może on uwolnić się od konieczności doglądania przedsiębiorstwa, gdyż ten typ umowy to umowa starannego działania. Efekty, o których była mowa wyżej, zależą bowiem najczęściej od wielu czynników, tym choćby ekonomicznej sytuacji w kraju. Nie zwalnia to jednak menedżera od tego, aby wykorzystał on swoją wiedzę i umiejętności w taki sposób, aby wypracować jak najlepsze efekty. Często zdarza się, że to właśnie za osiągnięte efekty finansowe może on liczyć na premię.

Kontrakt menedżerski - wady i zalety

Kontrakt menedżerski różni się od innych umów - zarówno od umowy o pracę, jak i umów cywilnoprawnych. Choć zastosowanie mają do niego przepisy o umowie zlecenia, warto zauważyć, że strony mogą w dokumencie zawrzeć takie elementy, na podstawie których pracownikowi będą przysługiwały uprawnienia pracownicze (np. urlop, możliwość korzystania z odpłatnych zwolnień lekarskich). Pod tym względem zatem umowa tego typu znacząco różni się od zlecenia. Co więcej, w kontrakcie menedżerskim bardzo często znaleźć można dodatkowy zapis, który zakazuje pracownikowi wykonywania działalności konkurencyjnej.

Kontrakt menedżerski różni się również od umowy o pracę. Podstawowa różnica dotyczy tego, że pracownik ? de facto ? nie wykonuje poleceń służbowych. To on decyduje i ponosi konsekwencje swoich decyzji. Bardzo często, aby wykonać swoją pracę w sposób prawidłowy, nie pracuje on w stałych godzinach. Ponadto, różnica wyraża się również we wspomianej już odpowiedzialności, z którą menedżer musi się liczyć. Wszystko to sprawia, że w efekcie taka umowa znacząco różni się zarówno od umowy o pracę, jak i umów cywilnoprawnych.

Dla kogo praca na kontrakt menadżerski?

Kontrakt menedżerski jest ciekawym rodzajem umowy, ponieważ może w sobie łączyć zalety umów o pracę z umowami zlecenie. Przede wszystkim zatrudnienie na kontrakt nie obliguje managera do świadczenia pracy w ściśle określonych godzinach, dlatego może on swobodnie dysponować własnym czasem pracy i ustalać grafik np. również pod zobowiązania prywatne i rodzinne.

Praca na kontrakcie jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które najlepiej czują się w swobodnej pracy, gdzie mają pełną decyzyjność, dużą odpowiedzialność, a także znaczący wpływ na osiągane efekty.

Praca na kontrakt – zasady

Umowa managerska jest specyficzną formą zatrudnienia, dlatego przed jej podpisaniem warto najpierw ustalić wszystkie obowiązki i uprawnienia, które będą z niej wynikały. Poza określeniem wysokości wynagrodzenia i terminu ewentualnego wypowiedzenia umowy, należy również ustalić takie kwestie, jak prawo do płatnego urlopu, wynagrodzenie z tytułu zwolnienia lekarskiego, premie okresowe, możliwość skorzystania z tzw. opieki nad dzieckiem, wysokość diety podczas wyjazdów służbowych itp.

Kontrakt menedżerski - wady i zalety

Jedną z największych wad kontraktu menadżerskiego jest to, że rozwiązanie takiej umowy nie jest obostrzone tak silnymi przepisami, jak w przypadku umowy o pracę. W zasadzie kontrakt można rozwiązać swobodnie, według uznania stron. Oczywiście dobrze jest zabezpieczyć kwestię rozwiązania umowy konkretnymi zapisami, np. o obowiązującym czasie wypowiedzenia.

Kolejną wadą takiej umowy jest nieograniczona odpowiedzialność menagera za szkodę. Dodatkowo może wystąpić zakaz konkurencji czy klauzula poufności. Równie istotną wadą jest brak ochrony, jaka standardowo wynika z umowy o pracę, jak np. płatny urlop czy wynagrodzenie chorobowe.

Kontrakt menadżerski powinien być również spisany w ten sposób, aby nie sugerował pracy na klasycznej umowie o pracę, ponieważ może to spowodować, że pracownik w przyszłości będzie mógł wszcząć proces sądowy z pracodawcą o ustalenie stosunku pracy.

Oceń ten wpis
Dla kogo kontrakt menedżerski?
Ocena: 5.0, liczba głosów: 7

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.