Premia regulaminowa
Najczęściej pracownik nie otrzymuje tylko i wyłącznie wynagrodzenia podstawowego. Choć o takim, które powiększone jest między innymi o dodatki czy premie również mówi się ?wynagrodzenie?, to należy zauważyć, że jego skład może być zmienny. Premie, które przyznawane są pracownikom zatrudnionym w danej firmie są najczęściej dzielone na dwa rodzaje. Mowa tu odpowiednio o premiach regulaminowych i uznaniowych. Trzeba przy tym pamiętać, że ?regulaminowa? niekoniecznie musi oznaczać, że przysługuje ona zatrudnionym wyłącznie na podstawie obowiązującego w firmie regulaminu. Dzieje się tak dlatego, że równie dobrze może ona wynikać z umowy o pracę ? chodzi tu głównie o warunki, jakie pracownik musi spełnić, aby ją otrzymać. Inaczej mówiąc, w odróżnieniu od premii uznaniowej, premia regulaminowa jest takim składnikiem wynagrodzenia, który wypłacany jest po spełnieniu przez pracownika warunków jego uzyskania. Co jeszcze warto wiedzieć o premii?
O premię regulaminową można się upomnieć
Jak wskazano powyżej, premia regulaminowa jest takim składnikiem wynagrodzenia, które jest wypłacane tym pracownikom, którzy spełnili określone warunki. Warto wskazać, że warunki te powinny być konkretne i wymierzalne. Jest to ważne, gdyż tylko w ten sposób można sprawdzić ich wykonanie przez pracownika. Inaczej mówiąc, premia regulaminowa nie jest przyzwana według swobodnego uznania pracodawcy. Każdy z pracowników, którzy spełnili warunki jej przyznania może domagać się jej wypłacenia. Jeżeli podmiot zatrudniający nie będzie chciał dopełnić swojego obowiązku, to zatrudniony może dochodzić swoich praw nawet na drodze sądowej. Inaczej jest wówczas, gdy mowa o premii uznaniowej, która jest nagrodą. Tę pracodawca może wypłacać zgodnie z własnym uznaniem. Oznacza to, że pracownik nie będzie mógł żądać jej wypłaty.
Ważne, aby sytem premiowania był jasno określony, ponieważ w przeciwnym wypadku premia nie zawsze musi motywować.
Premia regulaminowa a urlop
W praktyce pojawić może się problem z wypłatą premii za czas, w którym pracownik korzysta z urlopu wypoczynkowego. Zgodnie z przepisami podstawę wynagrodzenia urlopowego stanowi zawsze wynagrodzenie i inne świadczenia wynikające bezpośrednio ze stosunku pracy, przy czym jednocześnie wyłączeniu podlegają na przykład świadczenia wypłacone za określone osiągnięcia. Do takich właśnie zaliczane są nie tylko premie uznaniowe, ale również wszelkie nagrody przyznane poszczególnym pracownikom. Inaczej jest jednak w przypadku premii regulaminowej. Należy zauważyć, że wszystko zależy od zapisu poczynionego w regulaminie pracy. Jeżeli pracownikowi może przysługiwać premia, to świadczenie to nie będzie wchodzić do podstawy wynagrodzenia urlopowego. Inaczej jednak, jeżeli pracownikowi przysługuje taka premia ? wówczas, aby prawidłowo wyliczyć podstawę wynagrodzenia, należy kwotę tę uwzględnić.
Premia a wynagrodzenie chorobowe
Odmiennie niż w przypadku podstawy wynagrodzenia urlopowego oblicza się podstawę wynagrodzenia chorobowego. W tym przypadku pracodawca powinien kierować się przepisami dotyczącymi zasiłku chorobowego, dokładniej zaś ustawą o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Zgodnie z przywołaną ustawą do podstawy wymiaru świadczeń chorobowych należy wliczyć te składniki wynagrodzenia, które zgodnie z regulacjami zakładowymi nie są wypłacane za okresy pobierania zasiłku chorobowego. Warto przy tym pamiętać, że zliczeniu będzie podlegać również ta część premii, do której prawo pracownik zachowuje nawet będąc na zwolnieniu chorobowym.
Premia regulaminowa - zasady przyznawania
Zasady przyznawania premii nie zawsze są znane pracownikom i dla nich zrozumiałe, dlatego przedsiębiorcy powinni spisywać wszystkie kwestie obejmujące premie regulaminowe w umowach o pracę lub w regulaminie pracy.
Premia dla pracownika powinna być jasno określona pod względem istoty, warunków i kryteriów do spełnienia, które umożliwiają otrzymanie dodatkowych pieniędzy. Kwestie te powinny być ściśle określone, konkretne i podlegające kontroli, dzięki czemu w ogóle można takie świadczenie nazwać premią. W innym przypadku, gdy np. wypłacenie dodatku pieniężnego pracownikowi nie jest obostrzone żadnymi zasadami, bo ma charakter uznaniowy, to powinniśmy mówić o takim dodatku jako o nagrodzie.
Premia regulaminowa w umowie o pracę przysługuje pracownikom, którzy spełnili przesłanki wskazane w regulaminie premiowania lub po prostu w umowie o pracę. Premia regulaminowa traktowana jest jako element wynagrodzenia, a dodatkowo samo wypłacenie dodatku i jego wysokość nie mogą być zależne od uznania pracodawcy, a od zapisów w umowach. Tutaj warto podkreślić, że pracownik, który spełnił przesłanki do otrzymania premii, a jej nie uzyskał, może dochodzić swoich praw przed Sądem Pracy.
W przypadku premii uznaniowej pracodawca może przyznawać ją wedle własnego uznania, ale jeśli premia została przyznana, a nie dokonano jej wypłaty, to pracownik również może dochodzić jej wypłacenia przed Sądem Pracy.
Dla pracodawców powinno być także istotne to, że zgodnie z Kodeksem Pracy, pracownicy wykonujący podobne obowiązki mają prawo do otrzymywania takiego samego wynagrodzenia, czyli wszyscy z nich powinni mieć możliwość ubiegania się o premię regulaminową.
Premia regulaminowa jest coraz częściej stosowana przez przedsiębiorców, ponieważ jej wprowadzenie najczęściej zwiększa motywację pracowników do pracy oraz poprawia ich wydajność. Pracownicy mający możliwość dorobienia do pensji podstawowej bardzo chętnie angażują się w swoje obowiązki ponad wcześniejszy standard, co dobrze wpływa na rozwój całej firmy.
To może Cię również zainteresować