Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1013        SUBSKRYBUJE: 6785

Dresscode, czyli stosowny wygląd. Jak się ubierać do pracy?

Dresscode, czyli stosowny wygląd. Jak się ubierać do pracy?

Dresscode nie jest w Polsce zjawiskiem nowym, jednak wciąż ewoluuje. W ostatnim czasie kanon stroju służbowego nieco się zaostrzył. Spotykany jest w bankach, sklepach, urzędach, ale również w wielu innych placówkach usługowych – szczególnie w firmach posiadających wiele oddziałów. Dlaczego dresscode jest taki ważny oraz jak ubrać się do pracy, jeśli pracodawca nie zapewnia nam uniformu?

Dresscode jest zbiorem zasad, które obowiązują pracownika. Kiedy ktoś decyduje się na podjęcie stanowiska kasjerki, menedżera czy pracownika banku, powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wybór zawodu wiąże się z określonym ubiorem. Pracodawca ma bowiem prawo wymagać, by personel nosił określony strój służbowy w środowisku pracy, co powinien zawrzeć w regulaminie pracy.


Dresscode w pracy

Według art. 104 Kodeksu pracy, pracodawca, posiadający określone wymagania co do stroju służbowego swoich pracowników, ma prawo je ustalić w wewnętrznym regulaminie pracy. Wytyczne te muszą być podane do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty w firmie, tak by mieli oni możliwość zapoznania się z nimi – może to odbyć się poprzez szkolenie, udostępnienie komunikatów albo prośbą o zapoznanie się z regulaminem, co pracownik potwierdza swoim podpisem.

Zasady firmowego dresscode’u mogą również być formułowane w wewnętrznej instrukcji czy w umowie o pracę. Dobrze, abyś już podczas rozmowy kwalifikacyjnej dowiedział się, jaki strój obowiązuje w nowym miejscu pracy, aby nie zaliczyć faux pas. Często jest tak, że pracodawca zapewnia cały mundurek albo jego elementy, nie mniej jednak może zdarzyć się sytuacja, że pracę rozpoczniesz wcześniej aniżeli strój służbowy przybędzie na miejsce. Nie krępuj się zatem i zapytaj swojego rekrutera, szefa albo inną osobę, która pracuje w danej firmie o panujący dresscode.


Ważne!

Pracodawca ustanawiając zasady ubioru w firmie nie powinien przekraczać granicy dobrego smaku. Zgodnie z art. 111 k. p. musi on szanować godność i inne dobra osobiste swoich pracowników. Oznacza to, że nie musisz godzić się na noszenie obraźliwych emblematów albo, w przypadku kobiet, kusych spódniczek, które godzą w Twoje dobre imię.

 

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?

Już podczas procesu rekrutacji warto pamiętać o właściwych zasadach dotyczących wyglądu. Nie oznacza to, że idąc na rozmowę do banku, w którym obsługa nosi żółte koszule, musisz zakładać żółtą odzież. Nie mniej jednak, warto dopasować ubiór do panującej w firmie kultury organizacji. Idąc na rozmowę do biura, w dobrym guście jest założenie nieco bardziej formalnego ubioru. Standardowym rozwiązaniem jest biała koszula, ciemne spodnie. Można dołożyć do tego marynarkę. W przypadku kobiet popularnym rozwiązaniem jest ołówkowa spódnica albo elegancka sukienka w stonowanym kolorze. Nie mniej jednak najważniejsze aby strój był schludny, dobrze leżał, a przede wszystkim żeby kandydat czuł się swobodnie. Zbyt ciasne spodnie albo rozpinające się guziki od koszuli mogą bardziej przeszkodzić niż pomóc, bowiem zamiast na rozmowie skupisz się na mało komfortowym ubiorze.

Wybierając się natomiast na rozmowę mniej formalną, np. do agencji kreatywnej czy warsztatu samochodowego może postawić na większą swobodę. Założenie czystej i dopasowanej koszulki pod marynarkę albo swetra w stonowanych kolorach nie powinno zostać negatywnie odebrane przez potencjalnego pracodawcę. Kluczem jest zatem sprawdzenie przed rozmową rekrutacyjną kilku informacji o firmie, a także tego, gdzie i z kim się ona odbędzie. Strój jest bowiem zestawem sygnałów, którym informujemy otoczenie o swoim nastawieniu do konkretnej sytuacji.


Dresscode to nie moda

Moda daje możliwość zabawy ubraniami, pewną dowolność, jednak dresscodeo znacza zasady, które trzeba znać i poruszać się w ich obrębie. Jeśli chodzi o biura to oszczędność w dodatkach, wysoka jakość tkanin i ogólnie pojęty minimalizm są niezwykle pożądane. Mają one na celu przede wszystkim skupienie uwagi na naszej wiedzy merytorycznej i kompetencjach, a nie na wyglądzie.Jeśli chodzi o kolory to granat, wszelkie odcienie szarości, brązy, butelkowa zieleń i czerń są niewątpliwie bezpiecznymi kolorami. Nie mniej jednak wraz ze zmieniającą się porą roku cała kolorystyka ulega rozjaśnieniu, np. z ciemnoszarego na jasnoszary, więcej bieli, a nawet beże czy pudrowe wersje jaskrawych kolorów. W zakładach produkcyjnych czy innych miejscach o szczególnej specyfice (budowa, warsztat samochodowy, zakład fryzjerski) odzież powinna być dostosowana do profilu branży. Gwarantować wygodę, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i higienę pracy.


Kolejnym elementem są odpowiednie buty. Porządne obuwie dobrze świadczy o pracowniku, ale przede wszystkim gwarantuje bezpieczeństwo podczas wykonywania obowiązków. But biznesowy to but zawsze zakryty, najczęściej wykonany ze skóry licowanej. Jeśli chodzi o buty biznesowe u kobiet to nie powinny mieć one obcasa wyższego aniżeli 8 centymetrów. Oczywiście buty na płaskim lub delikatnym obcasie są klasyką biznesowej elegancji. Podobnie jak w kwestii ubioru, obuwie powinno być dostosowane do profilu pracy, tak aby gwarantowały komfort i bezpieczeństwo.


Dresscode – nie tylko ubiór

Ubiór w pracy jest bardzo ważny, jednak nie należy zapominać o ogólnych zasadach wyglądu i higieny. Nawet najdroższy i najlepszy uniform zostanie przyćmiony, jeśli będzie pojawiała się woń potu albo wystąpią brudne paznokcie. Zadbany wygląd jest niezwykle ważny dla estetyki, ale również dla zdrowia. Warto najpierw zatroszczyć się o regularną i właściwą higienę, a dopiero w drugiej kolejności zająć się kwestią ubioru. Jeśli chodzi o kwestie estetyki to u kobiet warto postawić na krótko opiłowane paznokcie. Mogą być w kolorze bladoróżowym, mlecznym, ewentualnie czerwonym. W przypadku makijażu biznesowego zawsze stawiamy na oko, a mocny makijaż ust pozostawimy na okazje prywatne. U mężczyzn zaleca się szczególną troskę o zarost oraz świeżą i zadbaną fryzurę. Wszystkie te elementy składają się na dresscode, ponieważ są zarazem jego bazą jak i niewątpliwym dopełnieniem.


Kiedy dresscode nie obowiązuje

Tuż obok umiejętności, kwalifikacji i doświadczenia stoi wizerunek, który niekiedy jest równie ważny. Ubiór i ogólny wygląd stanowią nie tylko naszą wizytówkę, ale wpływają także na to, jak postrzegana jest firma, którą pracownik reprezentuje. To szczególnie ważne w przypadku stanowisk, gdzie niezbędny jest kontakt z klientem. Nie trudno narazić się przełożonemu źle skomponowanym i nieadekwatnym do sytuacji ubraniem.


Jeśli dresscode nie jest regulowany poprzez zapis w umowie, regulaminie albo innej instrukcji obowiązującej w zakładzie pracy, trudno aby szef mógł za brak odpowiedniego ubioru karać. Nie mniej jednak zawsze warto poświęcić kilkadziesiąt złotych czy kilka minut więcej, aby właściwie dobrać strój do okazji. Jeśli wiesz, że czeka Cię rozmowa z kontrahentami, a na co dzień możesz pozwolić sobie na przebywanie w biurze w stroju casualowym, postaraj się w ten dzień wyjątkowo o bardziej formalny wygląd. Niemal pewne jest, że szef to doceni.  Dresscode stanowi ważny element kultury biznesowej. Jest to swego rodzaju wyraz szacunku do wartości firmy, przełożonego, ale również współpracowników i klientów.

Zobacz inne porady dla pracowników

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.