Gdy mowa o stroju roboczym, to należy zauważyć, że taki obowiązuje wciąż tylko nielicznych pracowników. W Polsce dress code to wciąż nowość, choć coraz więcej pracodawców zauważa, jakie korzyści niesie wprowadzenie takiej zasady do firmy. Kogo aktualnie obowiązuje strój roboczy? Trzeba zauważyć, że polski ustawodawca dokładnie wskazuje, komu pracodawca musi dostarczyć odzienia spełniającego konkretne paramenty – są to m.in. osoby wykonujące prace, przy których mogłoby dojść do znaczącego zabrudzenia ich własnej odzieży. Poza jednak tymi grupami pracowników, dress code obowiązuje m.in. pracowników banków.
W Polsce dress code nie obowiązuje m.in. osób zatrudnionych w urzędów. Co prawda, ta grupa pracowników coraz częściej zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest strój, nie sposób jednak nie podkreślić, że najczęściej na wprowadzenie jednolitego stroju decydują się pracodawcy z sektora prywatnego. Oni też najczęściej korzystają z pomocy specjalistów z zakresu wizerunku, czyli stylistów.
Zadanie dla stylisty?
Fakt, że pierwsze wrażenie ma niebagatelne znaczenie dla tego, w jaki sposób odbieramy daną osobę, podkreślają przede wszystkim osoby związane z rynkiem pracy, zajmujące się zagadnieniem rekrutacji. Dlaczego jednak ta zasada nie miałaby działać w przypadku spotkań z klientami? By zrobić dobre wrażenie na potencjalnym kontrahencie, pracodawcy prywatni nierzadko decydują się zainwestować w swoich pracowników i nawiązać współpracę ze stylistą.
Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na współpracę z osobami odpowiedzialnymi za kreowanie wizerunku? Nie można zapomnieć, że w firmie zatrudnieni są pracownicy o różnej budowie ciała. Z tego względu, by możliwe było budowanie pozytywnego odbioru tych, którzy są odpowiedzialni za kontakt z klientem, niezbędne jest uświadomienie im, na jakie elementy stroju muszą zwracać szczególną uwagę i w czym będą się prezentować nienagannie.
Latem widać najwięcej błędów
Pracodawcy rozważający wprowadzenie dress code w swojej firmie powinni pamiętać o tym, że ważne jest uświadomienie podwładnym, dlaczego ten element jest tak ważny. O ile pracownicy wykonujący zadania na zapleczu powinni do pracy przychodzić ubrani po prostu schludnie, o tyle osoby spotykające się z klientami i odpowiedzialne za kontakt z nimi powinny mieć świadomość tego, że ich wygląd ma znaczenie dla tego, jak zostaną odebrani.
Wszelkie niedociągnięcia w zakresie dress code najlepiej widać letnią porą. Gdy słońce za oknem jest wysoko na niebie, w biurze jest duszno i zbyt ciepło, by wytrzymać w garniturze czy garsonce. Wówczas też pracownicy najchętniej sięgają po koszulki czy podkoszulki, które, niestety, nie zawsze są eleganckie. Z tego też względu tak istotne jest uświadomienie podwładnym, w jaki sposób powinni zadbać o swój wygląd w zależności od pory roku.
Pracownicy coraz bardziej świadomi
Zbiór zasad dotyczący odpowiedniego ubrania w godzinach pracy powstał na Zachodzie Europy. Dziś pracodawcy decydujący się na wprowadzenie takiego, pod uwagę muszą wziąć przede wszystkim kulturę kraju, w jakim prowadzą działalność gospodarczą. Warto też zauważyć, że w ostatnich latach wzrasta świadomość samych pracowników w zakresie tego, w jaki sposób powinni prezentować się w miejscu pracy. Przykładem są urzędy, w których coraz więcej urzędników przykłada uwagę nie tylko do sposobu obsługi interesanta, lecz także swojej prezentacji, mimo że nie mają obowiązku noszenia oficjalnego stroju.
To może Cię również zainteresować