Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 989        SUBSKRYBUJE: 6948
Tematy, które interesują czytelników:  Systemy czasu pracy, Certyfikaty językowe, Coworking, Kiedy zus wypłaca chorobowe

By odzyskać dług...

By odzyskać dług...

Odzyskiwanie należności to skomplikowany proces, wiążący się m.in. z koniecznością wysyłania dobrze skonstruowanych pism – wezwań do zapłaty. Firmy posiadające dłużników mogą samodzielnie podejmować działania windykacyjne, mogą też nawiązać współpracę z profesjonalistami.

 Wiele firm ma problem z płynnością finansową. Część podmiotów popada w tarapaty finansowe wówczas, gdy jego kontrahenci nie opłacają w terminach faktur. Z tego względu dużym zainteresowaniem cieszą się firmy windykacyjne, oferujące sprawne odzyskiwanie długów. Przedsiębiorca korzystający z pomocy takiego podmiotu może liczyć na profesjonalizm. Nie oznacza to jednak, że nie może on samodzielnie przeprowadzić czynności prowadzących do odzyskania należności.

W jaki sposób samodzielnie zająć się odzyskiwaniem długów? Przedsiębiorca może zdecydować się na stworzenie w swojej firmie działu prawnego, może również postawić na profesjonalne szkolenia dla pracowników. Takie ukierunkowane są na praktykę, pracownicy uczą się np. konstruowania wezwań do zapłaty. Ponieważ zajęcia prowadzone są przez prawników, przedsiębiorca może być pewien, że jego pracownicy będą działać zgodnie z prawem.


Kiedy postawić na dział prawny?

O osobnym dziale prawnym powinny pomyśleć przede wszystkim duże firmy. Wówczas pracownicy tego działu mogą zajmować się nie tylko odzyskiwaniem należności, lecz także skupić się na tym, by przedsiębiorstwo nie podejmowało współpracy z podmiotami zadłużonymi. W praktyce zatem zadanie pracowników z działu prawnego obejmuje również sprawdzenie kondycji finansowej potencjalnych partnerów biznesowych.

Stworzenie działu prawnego i zatrudnienie np. radcy prawnego pozwala również na wyeliminowanie błędów w umowach. Przedsiębiorca powinien kierować tam wszystkie dokumenty, zanim zostaną one wysłane do kontrahentów czy klientów. Minusem takiego rozwiązania są koszty – stworzenie osobnego działu prawnego z całą pewnością nie jest tanim rozwiązaniem.

Na własną rękę

Działania windykacyjne można prowadzić również na własną rękę. W takim przypadku potrzebna jest jednak wiedza. Przedsiębiorca musi pamiętać np. o terminach przedawnień, wiedzieć w jaki sposób skonstruować pozew o zapłatę czy mieć świadomość klauzul niedozwolonych. To wymaga czasu – konieczne jest zapoznanie się z przepisami i bieżące śledzenie wszystkim zmian.

Rozwiązaniem może być przeszkolenie części pracowników, by mogli oni zajmować się tymi sprawami. Dobrze, by szkolenie obejmowało również informacje na temat sprawdzania potencjalnych kontrahentów. Istnieją podmioty posiadające bazy, w których gromadzone są informacje np. o zadłużeniu przedsiębiorców. To doskonały sposób, by zapobiec zatorowi finansowemu we własnej firmie.

A może współpraca z firmą windykacyjną?

Innym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z firmą windykacyjną. Z punktu widzenia przedsiębiorcy może to być korzystne również pod względem finansowym. Większość takich podmiotów nie pobiera opłat – ich wynagrodzeniem jest procent od uzyskanej puli środków.

Nawiązując współpracę z firmą windykacyjną, przedsiębiorca może liczyć również na to, że jego przedsiębiorstwo ograniczy potencjalny uszczerbek na wizerunku. To istotny punkt, ważny przede wszystkim wówczas, gdy dług dotyczy innego podmiotu, z którym przedsiębiorca pracuje już przez dłuższy czas.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.