W ostatnich latach mówi się coraz więcej o tym, by przedsiębiorcy zabezpieczali swoje interesy przed niewypłacalnymi kontrahentami. Działania prewencyjne są niezwykle istotne, bo pozwalają na wyeliminowanie sytuacji zadłużenia. Jednym ze sposobów na zmobilizowanie kontrahenta do uregulowania wystawionego rachunku w terminie jest zastosowanie pieczęci prewencyjnej. Co to takiego?
Pieczęć prewencyjna – nie każdy przedsiębiorca o niej wie
Pomimo, że internet jest coraz popularniejszy, a faktury można wystawiać i przesyłać w formie elektronicznej, grono przedsiębiorców wciąż wystawiających papierowe dokumenty jest bardzo duże. Właśnie do nich skierowana jest oferta korzystania z pieczęci prewencyjnych. Te, najprościej mówiąc, są pieczęciami, które przystawia się na wystawioną fakturę.
Pieczęć prewencyjna zawiera informację o tym, jakie kroki podejmie wierzyciel (podmiot, który wystawił fakturę) wówczas, gdy płatność nie zostanie dokonana w terminie. By jednak wizerunek przedsiębiorcy nie został nadszarpnięty w oczach kontrahentów, na pieczęci prewencyjnej powinna znaleźć się nazwa np. firmy windykacyjnej lub kancelarii prawnej, czyli podmiotów zajmujących się na co dzień przeterminowanymi płatnościami.
Korzyści, wynikające ze stosowania pieczęci prewencyjnej
Zarówno ci przedsiębiorcy, którzy wcześniej nie korzystali z pieczęci prewencyjnej, jak i ci, którzy nie wiedzieli o jej istnieniu, powinni zapoznać się z podstawowymi korzyściami wynikającymi ze stosowania tego narzędzia. Pieczęć prewencyjna pozwala przede wszystkim na:
- Poprawę płynności finansowej firmy. Jest ona szczególnie istotna dla rozwoju przedsiębiorstwa. Wielu przedsiębiorców wskazuje, że nieregularne wpływy to główny powód, dla którego nie chcą inwestować w rozwój firmy;
- Budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Nie zawsze pieczęć prewencyjna musi być odbierana jako coś negatywnego. Rzetelni przedsiębiorcy uznają, że skoro przedsiębiorca korzysta z takiego narzędzia, to jest osobą odpowiedzialną za funkcjonowanie swojej firmy i tym samą dbającą o to, by również swoje zobowiązania regulować w terminach;
- Oszczędności. Zastosowanie pieczęci prewencyjnej może być odbierane przez potencjalnych kontrahentów również jako ostrzeżenie. Przedsiębiorca może w ten sposób komunikować, że doskonale orientuje się w narzędziach pozwalających na odzyskanie należności od nierzetelnego kontrahenta.
Powyższe korzyści nie są jedynymi. Firmy, które chcą przekonać się o sile tego narzędzia, powinny po prostu wypróbować je w praktyce.
Kiedy pomyśleć o pieczęci prewencyjnej?
Mówi się, że „czas to pieniądz”. By nie okazało się, że pieniądze uciekają z firmy bezpowrotnie, o pieczęci prewencyjnej warto pomyśleć już na początku prowadzenia działalności gospodarczej. Z pewnością nie warto czekać, aż stos nieopłaconych faktur będzie piętrzył się na biurku, bo wówczas może się okazać, że odzyskanie należności jest już po prostu niemożliwe.
To może Cię również zainteresować