Śnieg czy oblodzenie terenu wokół zakładu pracy to tylko niektóre uciążliwości pojawiające się w porze zimowej. pracodawca, by jego podwładni mogli świadczyć pracę w bezpiecznych warunkach pracy, musi spełnić szereg wymogów. Przepisy prawa pracy w tym zakresie są bardzo precyzyjne – pracodawca musi pamiętać o tym, by stworzyć zatrudnionym optymalne warunki pracy i to niezależnie od pory roku. W zimie, choćby z uwagi na ujemne temperatury, zadanie to jest utrudnione.
Gdy pracownicy pracują na zewnątrz
Choć zima nie jest dobrą porą, by świadczyć pracę na zewnątrz, niektórzy pracownicy nie mają innego wyjścia. W takiej sytuacji pracodawca nie tylko ma obowiązek zadbać o ciepłą odzież czy obuwie robocze, lecz także powinien zapewnić ciepłe posiłki profilaktyczne i ciepłe napoje. Konieczność dostarczenia takich ustawodawca przewidział w art. 232 Kodeksu pracy: „Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania, jakie powinny spełniać, a także przypadki i warunki ich wydawania”. Ciepłe napoje przysługują pracownikom zawsze wtedy, gdy temperatura na zewnątrz utrzymuje się poniżej 10 stopni C.
Teren trzeba przygotować do pracy
Gdy mowa o pracy na zewnątrz, nie można zapomnieć, że pracodawca – w pierwszej kolejności – powinien odpowiednio przygotować teren. Konieczne może być usunięcie śniegu czy posypanie solą i piaskiem oblodzonej powierzchni. Te obowiązki nie wynikają przy tym wyłącznie z przepisów Kodeksu pracy, lecz także Prawa budowlanego. Zgodnie z tym drugim, na właścicielach budynków czy ich zarządcach spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa m.in. na chodnikach przylegających do nieruchomości.
Gdy pracownicy pracują wewnątrz
Pracodawca zatrudniający pracowników w zakładzie pracy ma znacznie mniej obowiązków związanych z zimową aurą. Te odnoszą się przede wszystkim do konieczności zapewnienia pracownikom optymalnej temperatury w poszczególnych pomieszczeniach. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, temperatura nie powinna spadać poniżej:
- 18 stopni C – w tych pomieszczeniach, w których wykonywana jest praca biurowa i fizyczna,
- 16 stopni C – np. w sklepach spożywczych i przemysłowych,
- 14 stopni C – we wszystkich pozostałych miejscach pracy (wyjątkiem są np. chłodnie, gdzie osiągnięcie takiej temperatury może nie być możliwe z uwagi na względy technologiczne).
Grozi wysoka grzywna
Pracownicy, którym pracodawca nie zapewni optymalnych warunków do pracy mogą odmówić jej świadczenia. Wówczas nie muszą liczyć się z negatywnymi konsekwencjami. Obowiązkiem pracodawcy jest dostarczenie zarówno niezbędnych do pracy narzędzi, jak i zadbanie o to, by jej świadczenie odbywało się w bezpiecznych warunkach. Warto przy tym dodać, że pracodawca, który nie pamięta o przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy naraża się na wysoką grzywnę (do 30 tys. złotych).
To może Cię również zainteresować