Palacze w zespole to trudny temat. Pracownik, który regularnie sięga po papierosy najczęściej robi sobie więcej przerw w czasie pracy. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w mniejszych firmach pracodawca nie jest zainteresowany przeznaczeniem środków finansowych na dostosowanie pomieszczenia, które mogłoby służyć za palarnię. W efekcie większość palących wychodzi na „dymka” na zewnątrz. W okresie zimowym takie wyjścia, zwłaszcza bez odpowiedniego ubrania, wiążą się z większym ryzykiem zachorowania. A to już prosta droga do tego, by palący pracownik pojawił się w zakładzie pracy tylko po to, by na biurku swojego przełożonego zostawić zwolnienie lekarskie. Po jakie narzędzia może sięgnąć pracodawca, by zdyscyplinować swoich podwładnych i jednocześnie pomóc im w rzuceniu nałogu?
Ustawa antynikotynowa
Pracodawca zastanawiający się, w jaki sposób rozwiązać problem z paleniem papierosów przez swoich podwładnych w godzinach pracy, powinien zapoznać się przede wszystkim z przepisami ustawy z dnia 8 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. To właśnie na podstawie przywołanego aktu prawnego pracodawca ma prawo zdecydować, czy w jego firmie powstanie palarnia. Należy pamiętać, że takim jest wyłącznie „wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych i zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń”.
Pracodawca, który zdecydował o braku palarni w swoim zakładzie pracy powinien pamiętać, że może skutecznie egzekwować od swoich pracowników zakaz palenia na terenie zakładu pracy. Palenie tytoniu w miejscach, które nie są do tego przeznaczone jest zagrożone grzywną w wysokości 500 zł. Taką, co prawda, może nałożyć na pracownika wyłącznie policja lub straż gminna, lecz pracodawca może poinformować odpowiednie służby o naruszeniu prawa przez swojego podwładnego.
Bezpieczne i higieniczne warunki pracy w firmie
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zagwarantowanie wszystkim zatrudnionym bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w firmie. Jeżeli w zespole znajdują się palacze, zadanie to może być utrudnione. Z tego względu pracodawca ma możliwość zakazać palenia papierosów w zakładzie pracy. Jest to szczególnie uzasadnione, jeżeli takiego zakazu wymaga specyfika działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę.
W jaki sposób wprowadzić zakaz palenia tytoniu na terenie firmy? Najłatwiej w wewnętrznym regulaminie. Jeżeli takiego w zakładzie pracy nie ma, pracodawca może wprowadzić stosowne zapisy do umów o pracę. Zarówno w regulaminie, jak i umowach znaleźć mogą się też zapisy o karach porządkowych, które będą stosowane za łamanie ustalonego porządku pracy.
Pomoc zamiast kar
Innym rozwiązaniem problemu jest pomoc pracownikom chcącym rzucić palenie papierosów. Firmy nierzadko decydują się na wprowadzenie dodatkowych benefitów pracowniczych. Takimi może być np. sfinansowanie udziału palących pracowników w programach pomagających zwalczyć nałóg i rozpocząć zdrowy tryb życia. Warto zauważyć, że taki krok nie należy rozpatrywać w kategoriach wydatków, lecz inwestycji. Pracodawca może w ten sposób pokazać, że dba o zdrowie swoich podwładnych i jednocześnie nie jest mu obce postrzeganie jego firmy na zewnątrz. Trzeba pamiętać, że załoga, która pali ma negatywny wpływ na wizerunek firmy. Opary dymu czy niedopałki, na które mogą natrafić kontrahenci z całą pewnością nie pozwalają odebrać zakładu pracy w sposób pozytywny.
To może Cię również zainteresować