Rotacja w pewien sposób dotyczy każdej firmy. Na miejsce odchodzących pracowników należy przyjąć kolejnych. To zaś wiąże się z koniecznością przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego. Warto jednak wiedzieć, że tak zwana rotacja wczesna (czyli taka która występuje w pierwszych miesiącach od zatrudnienia pracowników w danej firmie) dotyczy najczęściej pracowników z szerokiej branży Contact Center. Choć wskazać można szereg przyczyn takiego zjawiska, specjaliści wymieniają kilka najbardziej istotnych. Czy ewentualne wprowadzenie zmian może spowodować poprawę sytuacji? Trzeba pamiętać, że zbyt duża rotacja jest wyjątkowo niekorzystna dla firmy ? nie tylko konieczne jest ciągłe organizowanie szkoleń dla nowych pracowników, ale również pojawiają się koszty, które ponieść musi właściciel przedsiębiorstwa.
Cykliczne ankiety to dobry pomysł
Dlaczego pracownicy decydują się na odejście z pracy? Czy powodem jest zawsze znalezienie lepiej płatnej posady? Niekoniecznie. Warto zauważyć, że najczęściej chodzi o satysfakcję. Pracownik, który jest zadowolony ze swojej pracy nie będzie chciał jej zmienić. Jeżeli jednak nie jest, to poszukuje innego zajęcia. Z tego też względu dobrym rozwiązaniem, na które wskazują specjaliści jest cykliczne przeprowadzanie ankiet. Powinny w nich znaleźć się pytania o zadowolenie z pracy i zarobków. Co więcej, fachowcy proponują przeprowadzanie dwóch ankiet ? wśród pracowników, którzy zostali niedawno zatrudnieni i tych, którzy świadczą pracę już przez dłuższy czas. Jeżeli z przeprowadzonych badań jasno wynika, że pracownicy nie są zmotywowani, warto zastanowić się nad powodami.
Czasowi mniej zmotywowani?
Bez wątpienia na to, czy pracownik chce zostać w danej firmie czy woli szukać innej pracy wpływ może mieć zabezpieczenie jego interesów. Większość współczesnych przedsiębiorstw chce zatrudniać elastycznie, gdyż to pozwala na optymalizowanie kosztów. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy pracownik chce być wynagradzany wyłącznie w oparciu o prowizję bez podstawy. Do wykonywania takiej pracy potrzeba osób silnie zmotywowanych, które potrafią sobie wyznaczyć cele. Gdy pracownik otrzymuje pracę w oparciu o umowę czasową lub zlecenie, może od razu podjąć decyzję, że to zbyt mało i szukać bardziej stabilnego zatrudnienia. Problemem z czasowymi umowami lub tzw. ?śmieciówkami? jest często podkreślany przy omawianiu zjawiska zbyt dużej rotacji pracowników w firmie.
Brak szkolenia, sprzeczne informacje
Rotacja i konieczność przeprowadzania kolejnych rekrutacji generuje koszty. Część pracodawców chce je ograniczyć i decyduje się na wprowadzenie mało profesjonalnych szkoleń. Dotyczy to takiej sytuacji, w której bardziej doświadczeni pracownicy szkolą tych mniej doświadczonych w godzinach swojej pracy. To przekłada się nie tylko na stworzeni wizerunku mało poważnej firmy, ale również prowadzi do tego, że nowy pracownik może czuć się zdezorientowany. Jeżeli każdego dnia szkolą go inne osoby, to bardzo prawdopodobne, że pojawią się rozbieżne informacje. To zaś może spowodować, że nowy pracownik będzie czuł się nieprzygotowany do wykonywania obowiązków i złoży swoją rezygnację jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Ci, którzy dotrwają do pierwszego dnia faktycznej pracy mogą być przerażeni otrzymanymi od przełożonych ocenami. Branża Contact Center jest wymagająca, ocenie zaś poddany jest m.in. ton głosu pracownika czy jego skuteczność, choć niekoniecznie zdobył on doświadczenie.
Firma zmienia swoje oblicze
Budowanie zespołu oddanych pracowników to długofalowy proces. Poznanie przyczyn rotacji jest jednak pierwszym krokiem do tego, aby wyeliminować te czynniki, które nie sprzyjają rozwinięciu firmy. Z całą pewnością inwestowanie w osoby zatrudnione ma sens i pozwala ? co warto podkreślić ? zaoszczędzić na kosztach prowadzenia szkoleń i konieczności przeorganizowywania pracy. Każda firma może zmienić swoje oblicze i pokazać się jako ciekawy pracodawca. Aby tego dokonać, konieczne jest jednak konsekwentne wprowadzanie zmian.
To może Cię również zainteresować