W naszym kraju wciąż pokutuje przeświadczenie, że pracodawca może docenić swojego podwładnego m.in. przez awans czy wypłacenie premii. Wciąż niewielu pracowników jest zainteresowanych świadczeniami pozapłacowymi, które ? jak warto zauważyć ? mogą być nie tylko przydatne, ale również bardzo praktyczne. Z raportu ?Podwyżka bez tabu: benefity po polsku? przygotowanego przez pracowników portalu Pracuj.pl wynika, że podmioty zatrudniające, które decydują się na taką formę docenienia swoich pracowników najczęściej oferują im możliwość skorzystania z prywatnej opieki medycznej (28%) czy też wręczają karty na siłownie (16%). Wciąż poza zasięgiem większości pracowników znajduje się możliwość korzystania z samochodu służbowego czy otrzymanie karty pre-paid.
Czego oczekuje pracownik?
Wiele powiedziano już na temat motywacji pracowników. Specjaliści, którzy zajmują się tym tematem wskazują, że nie zawsze tylko i wyłącznie dodatkowe pieniądze muszą motywować zatrudnionych do wydajniejszej pracy. Ich potrzeby zmieniają się dość często, zaś mądry pracodawca powinien nieustannie ze swoimi pracownikami rozmawiać, aby znaleźć tzw. ?złoty środek?. Jest to przede wszystkim istotne, gdy mowa o kluczowych dla firmy pracownikach, którzy zajmują wysokie stanowisko lub posiadają szczególne umiejętności czy kwalifikacje. Z omawianego raportu wynika przy tym, że najwięcej zatrudnionych cieszyłoby się, gdyby ich szef zdecydował się na opłacanie im lunchu lub dawał karty na paliwo.
Możliwości firm kontra oczekiwania pracowników
Nie każdą firmę stać na to, aby pracownicy otrzymywali szereg benefitów. Warto jednak wskazać, że te są niekiedy tańsze niż wręczanie np. premii. W związku z powyższym, zainteresowani pracodawcy powinni rozważyć możliwość zmiany swoich dotychczasowych zachowań.
Wśród najpopularniejszych świadczeń pozapłacowych, jak wskazano powyżej, wymienić należy możliwość korzystania z usług prywatnych placówek medycznych. Część pracodawców pokrywa wszelkie koszty, część zaś dofinansowuje wizyty pracowników. Taka forma świadczeń jest uznawana przez zatrudnionych za mile widzianą (42% respondentów wskazała, że jest ona dla nich niezwykle istotna), co ma związek głównie ze stanem państwowej służby zdrowia w naszym kraju. Również oferowane ubezpieczenia na życie dla pracownika i jego rodziny są odpowiedzią na zapotrzebowanie wśród osób zatrudnionych.
Przedszkole, kurs dla dziecka?
Warto zauważyć, że omawiany raport pokazuje również zmiany w postrzeganiu przez pracowników świadczeń pozapłacowych, które przyznają pracodawcy. Coraz większy nacisk kładzie się na to, aby niekoniecznie były one przeznaczone wyłącznie dla osoby zatrudnionej. Popularnością cieszą się takie świadczenia, które przeznaczone są bezpośrednio dla rodziny pracowników. Darmowe przedszkole, zorganizowanie w siedzibie firmy bezpłatnej opieki dla dzieci czy opłacenie kursów językowych lub zajęć pozaszkolnych cieszy się wśród pracowników dużym zainteresowaniem. To bez wątpienia związane jest z faktem, że współcześni rodzice muszą właściwe zadbać o życiowy start swojej pociechy, jeżeli chcą, aby w przyszłości mogła ona zdobyć dobrze płatną i interesującą pracę.
Emerytura? Wciąż niewielu o niej myśli
Z badania wynika, że tylko niecałe 3% pracowników przyznaje, że firma umożliwia im korzystanie z programu emerytalnego. Jednocześnie takie pozapłacowe świadczenie nie znalazło się na liście tych najbardziej pożądanych. Wniosek jest z tego prosty ? wciąż niewiele osób zatrudnionych myśli o przyszłości, w tym o wysokości swojej emerytury czy renty.